söndag 30 september 2007

There is no need for panic...

I ett mycket mycket svagt ögonblick, efter en viss tids sjukdom, gick Hatbloggen med på att jobba extra idag, som reserv. Hatbloggen tänkte att det skulle bli lättförtjänta pengar men ack så fel vi hade.
På väg till jobbet meddelades det att det var stopp pga strömläshet i Skärholmen. Tio minuter passerade och sen meddelades det att ersättningsbussar var beställda. Som vi alla vet tar det år och dar innan dessa bussar kommer. Och mycket riktigt så efter 50 minuter hade det fortfarande inte kommit några bussar. Hatbloggen gick då till Skärholmen där ett skådespel av sällan skådat slag utspelade sig!
Det var brandkår, räddningsfordon, polisbilar, linjemontörer, trafikbefäl, säkerhetsutredare och fan och hans moster på plats!
Folk sprang fram och tillbaka och letade efter ersättningsbussar, hela Skärholmens busstorg var fullt med folk. Hade inte jag vetat bättre så verkade det som om att vi befann oss i krig.
Efter mycket om och men så lyckades jag komma ombord på en buss till huddinge och sen via pendel till årstaberg och tvärbana till liljeholmen, äntligen innfinna mig som reserv, två timmar sen!

Stoppet började 13.10 och slutade 19.10. Det är sex timmars stopp. Alltså 6 hela timmar!
TV4s WAP nyheter hade mage att hävda att stoppet var hävt 14.15, då hatbloggen befann sig vid Skärholmen och med egna ögon såg att räddningstjänsten åkte iväg, MEN bara för att branden är släckt betyder inte det att trafiken åter är igång!
Nu var det tydligen ingen brand, eller ingen vet vad som riktigt hände. Tydligen gick turen 8 i sekundär mode (hela tåget lägger av och stannar och man måste aktivera om och slänga en kyckling i ett curry kors och be en stilla bön för att få skiten att fungera igen) samtidigt som mellanvagnen rökfylldes.
Med andra ord hade föraren inte fått någon indikering om rökutvcklingen, men det märkte ju folket i vagnen som också noterade att de stod stilla, så de nödöppnade dörrarna och en gammal kärring ramlade ned på spåret och bröt ett ben.
Dessutom är det snillerikt att brandalarmen i C20 (nya vagnarna) är avstängt, eftersom det är överkänsligt och utlöses av när någon tex röker en cigarett 200 meter ifrån tåget.
Och var inte hela vitsen med C20 att de INTE skulle kunna börja brinna?

Hatbloggen kan bara konstatera att dagens kaos är allas kaos urmoder. Stopp mellan Axelsberg och Norsborg i sex timmar, det är en fjärdedel av trafikdygnet! Det var helt öde, Stockholm stod stilla. Hur fan ska ersättningsbussar ersätta ordentligt när ett fullt tunneltåg tar 1500 människor och en full buss 80?
Hatbloggen ser med spänning fram emot haveriutredningen och misstänker starkt att det är ett fabrikationsfel, så att alla C20 vagnar måste återkallas. Det är svårt att föreställa sig hur det någonsin skulle kunna bli värre än vad det var idag, men som de pessimister Hatbloggen är, kan vi med säkerhet säga att vi bara sett början.

Om ni vill läsa fler felaktiga artiklar om dagens händelse så kolla in dessa länkar:
http://www.aftonbladet.se/stockholm/article895298.ab
http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=5926

fredag 28 september 2007

Leve konungen...

I ungefär samtliga stockholmstidningar fanns på torsdagen en helsidesannons där SL och dess bästa kompisar, Banverket och SJ, presenterade 44 åtgärder för en punktligare tågtrafik i huvudstadsregionen. Genom en ödets ironi var man dock idag tvungen att ställa in pendeltågstrafiken mellan Älvsjö och Skogås på grund av en nedriven kontaktledning. Så kan det ju gå. Å andra sidan orkade Hatbloggen såklart inte traggla sig igenom alla de svintråkiga 44 punkterna – detta kanske faktiskt var en av åtgärderna. Ett inställt tåg kan ju rimligtvis inte räknas som försenat…

Ikväll lyckades Hatbloggen låsa sig ute ur sitt tåg i Norsborg. Igen. Det finns inget försmädligare än att stå och se hyttdörren glida igen och upptäcka att frontlyktorna fortfarande lyser. Och det finns inget äckligare än att tvingas hoppa ner på det urinstinkande spåret och treva efter det smutsiga och oljiga nödöppningsvredet under vagnen. Fast nu börjar Hatbloggen få viss vana – har man låst sig ute minst ett dussin gånger hittar man det där vredet med förbundna ögon.

Torsdagen var på det hela taget ganska långtråkig. Enda behållningen var en kabelbrand vid Aspudden som gjorde att Hatbloggen på väg in mot stan fick utrymma sitt tåg vid Mälarhöjden, vända och åka ut till Norsborg igen. Spektaklet pågick emellertid bara fyrtio minuter. Säg den lycka som varar.

Bland andra Dagens Nyheter berättar att FN av misstag på sin hemsida lade ut president Bushs högst privata uttalsanvisningar inför ett tal han skulle hålla i generalförsamlingen häromdagen. I talet var svåruttalade (nåja) ord skrivna som de ska uttalas och inte som de ska stavas. (Värt att notera är att den nye franske presidentens namn enligt amerikanernas anteckningar ska uttalas "sar-KO-zee" och inte "sar-ko-ZEE" som den fåkunniga och med blott b-franska begåvade Hatbloggen har trott...) För bara nån vecka sen var Bush på APEC-möte i Australien, men trodde att han var på OPEC-möte i Österrike, och detta är ju inte precis första gångerna han har visat prov på imponerande bildningsbrist. Den amerikanske presidenten påminner inte så lite om vår egen kung, och det kunde ju vara rätt festligt om det inte var så att han ledde världens starkaste militärmakt. För första och förmodligen sista gången måste den antirojalistiskt sinnade Hatbloggen erkänna att vår maktlöse kung trots allt är rätt okej...

onsdag 26 september 2007

Bebisförbud.

Varför, frågar sig Hatbloggen, finns tonårskillar? Fyller de nån funktion? Berikar de världen? Och blir nån, utom deras stackars, stackars mödrar, det minsta lycklig av dem? Ingen annan grupp, till exempel, står och målmedvetet drar i och sparkar på stationsinredningen tills den går sönder, och ingen annan grupp ägnar sig åt att, som idag vid rusningstid, springa planlöst omkring på spåret vid Östermalmstorg. När Hatbloggen bytte körände vid Fruängen i eftermiddags kom en finnig skock fram, och helt utan förvarning rapade ledarynglingen oss ogenerat rakt i ansiktet till de andra ostyriga valparnas gränslösa glädje. Lås för fan in killar när de fyller 12 och släpp inte ut dem på typ tio år, så skulle många problem vara ur världen.

När det gulblåa Connex blev det gråröda Veolia började även uniformerna byta utseende. Först ut tycks byxorna ha varit; tidigare gula detaljer blev röda. Därefter försvann de mörkblåa pikétröjorna till förmån för sladdrigt gråa – och nu är det skjortornas tur! Hatbloggen höll på att trilla ur fåtöljen i mässen idag när den upptäckte att H gick omkring i en vansinnigt ful slafsgrå skjorta. Nu gäller det att vårda sina gamla uniformspersedlar med ömhet och värme så att de håller till 2013.

Vid närmare eftertanke kan man gott låsa in precis alla som är yngre än sådär 22-25 år. Hela vägen från Liljeholmen till Hallunda ikväll låg en bebis i en barnvagn i trafikantutrymmet precis bakom Hatbloggens rygg och skrek oavbrutet. Mamman gjorde på sin höjd symboliska försök att få slut på eländet, och vid ett par tillfällen var det ytterst nära att Hatbloggen ljög ihop en anledning att utrymma tåget. Mobilförbudet i vagnsändarna var verkligen tidernas fånigaste reglering – när kommer ett bebisförbud?

På onsdagskvällen beordrade polisen samtliga tåg att köra förbi Bredäng utan att stanna. Hatbloggen var dum nog att informera sina trafikanter om det förhållandet vid stationen innan, Sätra, med tusen tämligen ointelligenta frågor som följd (”Hur ska man ta sig till Bredäng nu?”, ”Kommer nästa tåg att stanna där?”, ”Stannar du vid Axelsberg?” och så vidare). Priset tog den patetiska kvinna som kom fram till förarhytten och sorgset vaggade på huvudet och utropade ”Hoppas det inte är nån som har dött!”. Vad svarar man på det? Förmodligen var det bara nån olycklig tjeckisk pajas som rymt från cirkusen på ängen nedanför stationen, men den fångade man tydligen snabbt in, för efter typ en kvart släpptes trafiken på igen.

Med tisdagens Svenska Dagbladet följde en annonsbilaga som hette "Gävleborg kommer närmare". Nejtack, säger Hatbloggen, gör helst inte det.

söndag 23 september 2007

2023.

För andra gången den här veckan har ett tåg som lämnat Ropsten gått sönder på exakt samma sätt som ett annat. Det hela är mycket underhållande, då felet beror på att man håller på att omprogrammera C20(de "nya" för oinvigda) vagnarna så att de är kompatibla med både röda och gröna linjens signalsystem. När tåget lämnat Ropsten kryper det sakta fram i 15 km i timmen istället för 80. Trots omaktiveringar och diverse andra böner så har förarna vid båda tillfällena fått byta ände i Gärdet och köra tillbaka till Ropsten för att där invänta hjälp!
När detta för andra gången hände idag så hoppades de stackars trafikledarna på att problemet skulle lösa sig själv, för det var de hade information om, men tyvärr, det var bara att vända tillbaka till Ropsten!

Att SL slänger bort skattebetalarnas pengar på en massa strunt är välkänt, men är det inte liiiite extra puckat att omprogramera C20 när vi ändå kommer att få ett nytt signalsystem 2013 och då kommer behöva programera om dem igen?
Fast SL:s plan kanske är att alla C20 ska till gröna linjen, enligt en montör ska tydligen 20 miljoner läggas på att rusta upp de härliga och rykande C14 vagnarna så att de kan vara i trafik till 2023.....!?
Hatbloggen vet inte om den ska skratta eller gråta, men en sak är säkert, en förarlös tunnelbana ligger allt längre bort i framtiden, SL:s styrelse måste vart höga när de diskuterade saken.

Natten på röda linjen har präglats av att både barnbidrag och diverse social pengar betalats ut. Plattformarna har varit fyllda av ömsom alkisar och ömsom skrikiga fjortisar, en kombination som är oslagbar!
I Liljeholmen vid 21.40 blev ett tåg stående då någon trafikant höll på med dörrarna så föraren inte kunde stänga och åka därifrån. Föraren tillkallade vakter och kunde cirka 8 minuter sen åka därifrån. När Hatbloggen kom till platsen någon minut senare låg bråkstaken på plattformen, nedbrottad av två ordningsvakter och polis stod runt omkring.
Äntligen har SL gett ordningsvakterna ordentliga direktiv och Hatbloggen utgår ifrån att alla dårar som håller upp dörrarna hädanefter ska få samma behandling!

torsdag 20 september 2007

Fuckordförande.

Under gårdagen kämpade en stackars lokalvårdare i Axelsberg med att få bort urinstanken från den norra delen av plattformen. Uppenbarligen har Hatbloggens uppmärksammande av saken gett reslutat, men till vilken nytta, då Hatbloggen igår upptäckte en spya stor som ett knäckt dinousaurie ägg på södra delen av plattformen! Vi borde hädanefter ha förbikörning av station Axelsberg, vad pysslar folk med där egentligen?

Gårdagen var tristessen personifierad, förutom koppelåkarna. Det var samma kille och tjej som i tisdags. Tåg efter tåg ombads att ta det lungt eller att stanna och kolla sina koppel. Till slut utbrast en av förarna, på uppmaning att för tredje gången kolla att ingen åkte på kopplet:
-"Ja eller så låter vi dem åka...!"
Eftersom vakterna inte får tag på dem så är det klart mest effektivt att låta dem åka, tills de trillar av. Problemet självdör och tidningarna får något att skriva om och avskräcker framtida koppel resenärer.

Hatbloggen kan idag också meddela att tunneltågsförarnas fackordförande avgått.
Efter att ha kuppat till sig posten verkar det nu som om han erbjudits jobb av arbetsgivaren.

tisdag 18 september 2007

Wunderbaum.

Tisdagen var märkvärdigt stilla – det mesta verkade flyta på någorlunda normalt idag (eller nåja, det är ju snarare onormalt numera). Den enda spänning att tala om var när trafikbefäl och ordningsvakter fick gå ner på spåret och hämta upp vår gamle vän Tunnelliggaren (1, 2, 3) mellan Midsommarkransen och Liljeholmen vid trettontiden. Undrar vad han gjorde hemma i tunneln såhär mitt på dagen, det är nästan så man börjar misstänka att karln inte har nåt jobb att sköta. Till Hatbloggens stora förvåning stoppade man trafiken på ömse sidor om Kransen medan man letade efter Tunnelliggaren. Det brukar man ju inte göra på kvällarna, men uppenbarligen gäller olika regelverk vid olika tider på dygnet.

När Hatbloggen passerade Slussen vid ett tillfälle under eftermiddagen fanns tydligen nån sorts försening att informera trafikanterna om, för plötsligt kom plattformshögtalarna igång mitt i ett utrop: ”(tystnad)…(tystnad)…(tystnad)…och nästa tåg befinner sig vid Östermalmstorg”. Så är det alltid vid Slussen, vilket Hatbloggen tycker är hejdlöst skojigt. Man får aldrig veta vad som har hänt eller åt vilket håll nästa tåg är på väg, bara var det befinner sig, och det är ju fantastiskt värdefull information.

Nåja, ibland är kanske tystnad faktiskt att föredra. När vi väntade på vårt femtio minuter försenade tåg igår ropade informatören ut vid Liljeholmen att nästa tåg på väg mot Norsborg befann sig vid Telefonplan. Visserligen var det kreativa trafikledare som hade hand om kaoset, men Hatbloggens gissning är att det vi bevittnade snarare var en informatörs slutgiltiga färd in i dimman. Nästa uppehåll: hispan.

Till veckans äckligaste station utnämner Hatbloggen Axelsberg. Urinstanken i norra änden av plattformen gör att vi får allt svårare att invänta hålltiden där. Frågan är vilket som är äckligast – att andas med näsan och tvingas känna odören eller att andas med munnen och veta att kissmolekylerna sätter sig på tungan. Hatbloggen kräver att samtliga förarhytter utrustas med doftgranar! Snarast!

Folkfest vid Liljeholmen.

Tunnelbanan må funka uruselt, men säga vad man vill – det är inte enformigt iallafall. Uppfinningsrikedomen blomstrar mer än nånsin, varje dag är det en spritt språngande ny störning som sätter ordentliga käppar i hjulen. Ibland är det vagnar som går sönder på olika sätt, ibland är det trafikanter som på ett eller annat vis hindrar vår framfart, i fredags var det ett sprakande relärum som såg till att samtliga signaler mellan Universitetet och Stadion lyste rött – och på måndagen var det, enligt uppgift, ett trasigt kretskort i en dator nånstans som gjorde att ett tåg typ var tionde minut kunde ges tillstånd av trafikledningen att krypköra över bron mellan Slussen och Gamla Stan, medan groteska köer bildades på båda sidor därom. Om det var samma fel som ställde till kaos varje dag fanns iochförsig skäl till oro, men är det olika fel varje dag så kanske det är ännu värre…

Under såna här stora störningar blir det alltid lite karnevalsstämning i de förarklungor som uppstår vid avlösningsplatserna vid Liljeholmen. En massa förare står och trampar i oformliga högar och skojar och tramsar i väntan på sina tåg, alla blir liksom lite uppspelta. Trafikanterna däremot brukar vara extra griniga och glo surt under lugg på de uniformerade spexarna som skrattar bittert och högljutt hånar informationsutropen (idag, till exempel, ropade man till vår oförställda glädje ut att det var som mest tio minuters förseningar på röda linjen, vilket var rent och skärt ljug hur man än vrider på saken). En alldeles särskilt tjurig trafikant stack upp sitt pekfinger i ansiktet på L och sa att det här skulle han minsann ta upp med vår chef. Det var lite oklart om han menade trafikstörningen eller det faktum att det stod fem förare på samma ställe och log. Men föralldel, hälsa chefen från oss.

När Hatbloggen tog emot sitt sista tåg var det femtio minuter sent (eller, om man så vill, femtio minuter för tidigt), men istället för att hålla på och jaga ikapp (eller, om man så vill, maska ikapp) fick Hatbloggen (av outgrundliga skäl) köra in i vagnhallen och vara färdigkörd en timme för tidigt, medan andra förare grät blod på radion över förstörda raster och uteblivna avlösningar. Så kan det gå. T-z-n anmärkte att Hatbloggen borde byta namn eftersom vi är så förtjusta i allt kaos, men vadå, på nåt sätt ska man ju ta sig orka ta sig igenom tillvaron.

Tidningen City berättar att under bygget av Citybanan kommer T-Centralen att stängas helt under ett par timmar varje dag i över två år. Vafan, säger Hatbloggen, är det ändå inte lika bra att vi bommar igen helt och hållet redan nu och öppnar dörrarna nån gång efter 2013? Så slipper åtminstone just vi förare mer av det elände som vi (alltmer lögnaktigt) kallar ”tunnelbanetrafik”?

måndag 17 september 2007

Mardrömmar.

Halva hatbloggen har varit utomlands och missade tyvärr det totala kaos som utbröt i fredags, så här kommer istället ett par godbitar från veckan.

Det fanns en stark röklukt vid Liljeholmen, som rapporterades in till trafikledningen, och det var inte det vanliga att en spärrvakt släckt en brinnande askopp. Eftersom ingen rök syntes till och det verkade som om (men ingen visste säkert) att rök lukten kom utifrån så säger trafikledningen: "Ja vi får väl hoppas att brandlarmet inte går igång i Liljeholmen bara..."
Hatbloggen tycker att det citatet på ett väldigt bra sätt sammanfattar det totala förfall som råder. .

Underhållet i tunnlarna visade sig vara fullkomligt undermåligt i och med fredagens händelser då den brand som utbrutit i ett rälä rum vid Tekniska Högskolan inte kom till trafikledningens kännedom förens en stackars montör öppnade dörren in dit...
När det brinner vill iallafall hatbloggen att larmet går, liksom, kul att fastna i den tunneln med ett fullsatt jävla mörby tåg.

Många som läser hatbloggen undrar nog om vi inte ibland tar i lite när vi skriver om det som sker i tricken. Men hatbloggen kan bara konstatera att vår tillvaro är såpass sjuk och surrealistisk att det inte behövs läggas till något. Vi har även funderat på att göra en lista på de mardröms senarion som skulle kunna ske i tunnelbanan men vi förstår att för varje dag som går i kaosets tecken, så behöver vi inte ha mardrömmar, det är nämligen verklighet.

torsdag 13 september 2007

Ett gläfs på hjälp?

Idag kom äntligen en mekaniker till Liljeholmen och lagade vattenkylaren i mässen (typiskt nog lagom tills att vi lärt oss dricka och älska kroppstempererat vatten). Om nu bara någon kunde skicka någon som kunde laga trafiken också skulle vi vara nästan nöjda.

Från Sätra anropade på eftermiddagen en förare och meddelade att han inte kunde köra vidare eftersom en pudel satt framför tåget. Slutligen kunde han mota hunden en liten bit åt sidan och fortsätta färden mot stan, men nästa förare på plats baxade resolut in den enligt uppgift apatiska jycken i hytten och tog den med sig. På väg mot Liljeholmen anropade hon trafikledningen och föreslog att nån skulle hämta av hunden och köra den till djursjukhus, men allvarligt – den satt på spåret framför ett tåg och den verkade apatisk. Låter som om psykakuten vore en bättre destination.

I veckan började den senaste i den mycket långa raden tågförarutbildningar på sistone. Första veckan är alltid roligast att lyssna på, tycker Hatbloggen. De nya rekryterna är fullkomligt bedårande på radion – de stammande rösterna, de halva orden, teaterviskningarna från instruktörerna i bakgrunden. Vi tycker (verkligen!) att det är jättegulligt. Fast det brukar ju gå över till andra veckan.

onsdag 12 september 2007

Lönen utbetald i tidtabeller?

Hatbloggen hade tänkt uppmärksamma att Bombardier förutom att bygga tunnelbanevagnar tydligen har ägnat sig åt att sätta ihop fullkomligt värdelösa flygplan, men en av våra vakna läsare hann före (se kommentarerna till det här inlägget). SAS har drabbats av fyra tillbud på lika många dagar. Två gånger har landningsställen brutits av, vilket tydligen aldrig tidigare ska ha inträffat med den här flygplanstypen. Enligt Hatbloggens erfarenhet brukar tekniska prylar sluta funka strax efter att garantin gått ut, så det är väl kanske troligast att det är så i just det här fallet (vi ska tipsa haverikommissionen om att börja nysta i den änden). Frågan är bara när garantin går ut på våra C20-vagnar. Inte före 2013, hoppas Hatbloggen.

Varför står det ”Värde 4 kr” på SL:s trafikanttidtabeller? Är det för att vi ska vara tacksamma för att vi får dem gratis? Eller är det för att vänja oss vid deras värde, så att man kan börja ta betalt för dem i en inte alltför avlägsen framtid? Och hur mycket är förartidtabellerna som vi har...råkat få med oss hem värda? Tänk om det visar sig att man sitter på en smärre förmögenhet i tidtabeller - kan man växla in dem nånstans?

Soppatorsk.

Idag fungerade trafiken som den skulle ungefär mellan klockan 20.00 och 20.30.
När hatbloggen kom till jobbet fick den vänta i 30 minuter på tåget, vilket inte gör hatbloggen så mycket då man ska sitta 3.20 på tåget och 40 minuter försvinner i ett nafs för att man får vända i Sätra. Efter vändningen i Sätra var jag helt plötsligt 5 plus istället för 30 minus men det verkade ingen bry sig om, inga tåg var ju där de skulle iallafall och mitt tåg rullade åtminstonde!

När rusningen lagt sig började tågen komma i tid, eller ja, typ i tid, sisådär 3 minus.
Efter matrasten verkade det vara lungt men är det något hatbloggen lärt sig av sitt sammnlagda decenium på bygget är att man aldrig ska andas ut. Helt plötsligt (eller ja, så otippad är det ju inte att något går fel när man kopplar isär gammal CX skit) fick fyra av de åtta CX vagnarna som delats i Mörby fnatt, kopplingen i Mörby ställdes in för att frigöra personal som, för att citera TLC, fick -"Koppla ihop de där två delarna igen så kör vi upp skiten i hallen!"

Samtidigt som detta sker är det stopp i Vårby Gård norrut när ett C20("nya vagnarna för oinvigda") indikerar nödbroms draget trots att föraren redan återställt. Stoppet pågick så länge att de började vända tågen vid Vårberg för att iöverhuvudtaget ha någon som helst trafik mot stan. Kopplingen ställdes in även den i Norsborg och vissa tåg på linje 13 hade två vagnar och andra tre.
När stoppet äntligen var löst och alla förare satt på fel tåg och det var förseningar, så blir ett tåg stående i Bredäng och nedklottrat och ett tåg på linje 14 blev attackerat av danderyds dräggen och fick surströmming utspillt i hela vagnen så det krävdes ett vagnbyte!
Det har varit, för att citera Z, en avgrunds djupt lång jävla dag.

Hatbloggen trodde, och många med oss, att allt kaos skulle lugna ner sig nu när alla spår till och från depån är i bruk, men de senaste dagarnas totala hjärnblödning har fått oss att inse att tunnelbanan aldrig någonsin fungerar som den ska. Vissa dagar borde man bara ställa tågen och gå därifrån. Hatbloggen ser med förtjusning fram emot platt säsongen som börjar snart, vi minns tillbaka till förra hösten då man visste att alla extra tåg var inställda och de tåg som rullade i rusningen var 20 min minus hela tiden.

Hatbloggen läste förövrigt en artikel i Metro om folk som fastnat i rulltrappan pga sina foppa tofflor. Självklart är det helt hemskt att folk får tårna avhuggna i rulltrappan, men hatbloggen kan inte hjälpa att tycka att om man sätter på sig något så hiskeligt fult som ett par foppa tofflor, får man då inte skylla sig själv?

måndag 10 september 2007

Klimatförändringar vid Liljeholmen.

På måndagen var det 28 grader varmt inne i mässen vid Liljeholmen och ännu varmare i det angränsande köket. Nån fick den briljanta idén (nä, allvarligt, det var inte så dumt) att ställa upp dörren ut i biljetthallen för att dra in lite fräsch trafikantluft, och resultatet blev ett imponerande temperaturfall (nämligen ner till 25 grader). Till och med vattenkylaren hade fått spelet och släppte enligt sin egen display ut 24-gradigt vatten. Kan det vara så att vi har dött och hamnat i Helvetet? Hatbloggen skulle inte bli förvånad om så var fallet.

Eftersom en del förare känner sig kallade att rapportera till trafikledningen när de får med sig väldigt många trafikanter från olika stationer har Hatbloggen bestämt sig för att i konsekvensens namn börja anropa när anmärkningsvärt få trafikanter stiger på dess tåg. För kännedom, liksom. (”Bara två trafikanter steg på vid Vårby gård, kom.”)

Efter ett halvdussin år i bolaget (satan i gatan, det går sååå fort!) blir Hatbloggen fortfarande förvånad över det scenario som utspelar sig vid dörrstängning typ 38 gånger varje dag. Man ställer sig i hyttdörren och ropar ut i högtalarna ”Tid för avgång, ta plats! Se upp för dörrarna! Dörrarna stängs!”. Därefter ljuder dörrstängningssignalen och dörrstängningslamporna blinkar. Och så stängs dörrarna – och trafikanterna blir överraskade! Hur fan är det möjligt? Det är en gåta att någon någonsin blir klämd, det borde inte vara möjligt. Tunnelbanan är verkligen en logikens Bermudatriangel.

fredag 7 september 2007

Kvarglömda effekter.

På torsdagen var det en trafikant som glömde ett stort, blankt blåsinstrument på ett tåg, vilket fick oss att tänka på alla konstiga borttappade saker vi hittat och hört talas om. Folk glömmer verkligen de märkligaste prylar, och här är
Hatbloggens topplista över de konstigaste kvarglömda effekterna i tunnelbanan:

Bubblare. Datorer är rätt vanliga att glömma bort, liksom mobiltelefoner, matkassar och handväskor. Det är lite konstigt. Ibland händer det att man hittar en enda ensam sko. Det är nästan ännu konstigare.

5. Trombon. Det var detta blåsinstrument som blev kvarlämnat på ett tåg idag, och det är ju faktiskt ganska konstigt. Om man släpar på typ ett halvt storband när man stiger på tåget borde det kännas lite tomt när man stiger av utan detsamma.

4. Glasögon/käpp/rullator. Det blir oavgjort om fjärdeplatsen. Behövs nån typ av hjälpmedel för att man ska kunna ta sig in i tunnelbanesystemet vore det ju inte orimligt att anta att samma hjälpmedel behövs för att man ska kunna ta sig ut igen. Fast miraklens tid är uppenbarligen inte förbi.

3. Jättebautasuperstor backpackerryggsäck. En gång blev Hatbloggen ombedd att gå igenom sitt tåg i Mörby Centrum på jakt efter en kvarglömd ryggsäck. Det visade sig att ryggsäcken var stor som en mindre husvagn och att den vägde ungefär lika mycket som man kunde förvänta sig (vilket alltså var jättemycket). Vid Stadion kom en överlycklig italiensk yngling och hämtade av spektaklet. Verkligen otroligt konstigt att glömma sitt samlade Europa-runt-bohag på ett tunneltåg i Stockholm.

2. Livs levande hundar. Oftast är det alkisar som glömmer sina jyckar, men allvarligt talat, det är inte uppstoppade museidjur eller Gröna Lund-mjukisar vi snackar om. Eller vandrande pinnar för den delen. Hur konstigt som helst.

1. Barnvagn med bebis i. Detta är den i särklass konstigaste kvarglömda effekten Hatbloggen hört talas om. Föräldrarna som väntade i Alby hade sannerligen tur att just föraren och ingen annan hittade deras barnvagn, komplett utrustad med unge och allt, vid vändningen i Norsborg.

För övrigt hittade Hatbloggen i torsdagens Dagens Nyheter en annonsbilaga från Svenska Bowlingförbundet och dess vänner. Den 16-sidiga tidningen (ja, sexton lååååååånga sidor) hette, fyndigt nog, Bowling!, och huvudrubriken på förstasidan löd ”Bowling är det roligaste som finns!” Tur att de inte överdrev nåt.

tisdag 4 september 2007

Begrav röda linjen nu!

Med undantag för att de nya vagnarna (C20, för invigda; Vagn 2000, för folk som tror att de är invigda) inte kan bromsa ordentligt i väta, är det mest irriterande med ösregn, som idag, att samtliga tunneltågförare tvingas gå runt med ofrivillig wet look och lukta surt ylle. Av nån mystisk anledning har de sadistiska ljushuvuden som utformat utomhusstationerna längs röda linjen tyckt att blöta förare är ungefär världens roligaste grej. På nästan alla plattformar upphör taket en rätt bra bit före plattformsänden, och är det inte på det viset kan man vara säker på att det är en glipa mellan tåget och plattformstaket som är så precis lagom bred att ett förarhuvud ryms däri. Det är regniga dagar som denna som vi förbannar att tunnelbanan är så ytlig som den är. Gräv ner skiten, säger Hatbloggen.

Den famöse tunnelliggaren på linje 14 återkom på tisdagskvällen (vi har pratat om honom här och här). Karln liknar ärligt talat mer ett tvångsbeteende än en uteliggare.

Höstkylan har kopplat greppet om Stockholm, men den digitala termometern på Katarinahissen (den enda vi har att förlita oss på längs röda linjen sen man släckte den vid Örnsberg) basunerade trotsigt ut hela kvällen att det var 17 plusgrader. Bra försök, men förnekelse funkar nog inte i längden.

När Hatbloggen handlade på Konsum köpte killen framför i kassakön nånting som kostade 39 kronor och betalade med två tjugor. När kassörskan (nej, inte Kassörskan, tack och lov) ville ge honom hans växelkrona tillbaka sa han bara nonchigt ”Behåll växeln”. Alltså, exakt hur jävla fjantig får man bli?

För andra kvällen i rad var samtliga gatlyktor mellan Lidingöbanan och Hatbloggens hem släckta ikväll. Det är inte för inte som vi har typ rikets lägsta kommunalskatt här på Ön. Och alla är sååå nöjda.

I London genomförs just nu ett 72-timmarsförsök med personalfri tunnelbana. Det går väl sådär, får man säga. Kanske nåt för SL att fundera på fram till 2013.

söndag 2 september 2007

C14 valsen.

Hatbloggen längtar,efter en ledig helg, till måndag, eftermiddagsrusningen och C14 valsen!

Ut ur hallen, byt körände, upp på bryggan, ned till Liljeholmen, lasta på trafikanter, ta plats, dörrarna stängs! Tåget drar inte, försöker igen, anropa TLC, tåget drar ej, -"Du kör C14 va?", Ja, utrymm tåget, in på bryggan Zinken och vänta.

Ut ur hallen, byt körände, upp på bryggan, ned till Liljeholmen, lasta på trafikanter, ta plats, dörrarna stängs! Tåget drar inte, försöker igen, anropa TLC, tåget drar ej, -"Suck, du har också C14 eller hur?", Ja, utrymm tåget, åk till Östermalmstorg, vänd, åk till bryggan Axelsberg och vänta.

Ut ur hallen, byt körände, upp på bryggan, ned till Liljeholmen, lasta på trafikanter, ta plats, dörrarna stängs! Tåget drar till din stora förvåning! Infart Mariatorget slutar tåget dra, anropa TLC, tåget drar ej, -"Du har tillstånd att trycka Å knapp, återkom med rapport." Trycker Å, kör vidare, kommer till Ropsten, byt körände, kör iväg, backen upp från Östermalmstorg slutar tåget dra. Anropa TLC, tåget drar ej, -"Är du säker på att du inte får tåget att röra sig? Du måste vänta 3 timmar innan du får trycka Å igen?!" Ja, -"Okey, tryck Å och utrymm i T-centralen, så kör vi in den där skiten i hallen! Klart slut."

lördag 1 september 2007

Nästa Mumbai.

Fruängsgrenen håller sakta men säkert på att förvandlas till Indien! Att indiska ingenjörer dominerar trafikantunderlaget vid Telefonplan har vi uppmärksammat flera gånger (nämligen här, här och här), men när folk började resa på tågtaken mellan Hägerstensåsen och Västertorp idag stod det plötsligt klart att det bara är en tidsfråga innan hela grenen börjar lukta curry och elefanter travar över spåren. Alldeles särskilt mycket ser vi fram emot de fantastiska Bollywoodmusikalnummer som man kan förvänta sig på plattformarna inom kort – vi kan knappt bärga oss!

Idag fick man igång värmen i mässen i Liljeholmen. Det finns verkligen inga mellanlägen, antingen är det nordpolskallt därinne eller så är det, som idag, typ 43 grader. Fascinerande.