måndag 31 december 2007

Gott nytt år.

I skyddsutrymmet under norrplattformen vid Aspudden ligger en GB-clown i plast och gömmer sig. Det känns rätt befogat i dessa fyrverkeridagar, vi kanske gör honom sällskap ikväll när det bränner till...

Gott nytt år, önskar Hatbloggen - 2008 kan saker och ting bara bli bättre. Eller...?

lördag 29 december 2007

Tunnelbanan går i bräschen.

Det händer verkligen inte mycket i dessa dagar. Man skulle kunna kalla det ”tristess”, men vi har bestämt oss för att se det som ”jullov – på jobbet”. Jullov och igenbommat tycks det vara också på psykmottagningarna, för precis som under de långa, trista sommardagarna är dårarna ute nu i helgerna och ställer till olika typer av djävulskap. Redan i torsdags var några vettvillingar ute och kastade limpor på förarna, och har ni inte läst vad T skriver på sin blogg om brödattackerna i de södra förorterna kan vi varmt rekommendera ett besök där. (Det påminner för övrigt Hatbloggen om när vi gick förarutbildningen (i fiendeland, på gröna banan) och fick oöppnade burkar med konserverad fruktcocktail kastade på oss vid Stora mossen – kanske borde vi anat oråd och sagt upp oss redan där och då, men det är lätt att vara efterklok.)

Idag anropade A från Mariatorget att det stod en dåre på plattformen och slickade på tågsidan och från Fruängen rapporterade K att ett galet (eller nåja, åtminstone narkotikapåverkat) par dansade omkring på stationen och att man gjorde bäst i att skicka efter ordningsvakter och inte beordra ut den stackars spärrvakten. Vore det inte allra enklast att bara sätta taggtråd för tunnelbanans utgångar och bestämma att hela systemet härmed är ett enda stort hospital?

Dagens Nyheter basunerade på lördagen ut att den senaste trenden bland kidsen är att skjuta fyrverkerier på folk. Som vanligt går tunnelbanan i spetsen för utvecklingen, för här har just det fenomenet grasserat åtminstone så länge vi har jobbat i bolaget.

torsdag 27 december 2007

Jultider gör att folk(chefer)gör obegripliga saker...

Hatbloggen kom över ett exemplar av julaftonens tidtabell som många av er har kommenterat. Vi insåg inte riktigt magnituden av humor förens vi såg den med egna ögon, så nu kan vi inte göra annat än att publicera en bild på den! Eftersom vi ogärna hänger ut folk på bloggen så är har vi förvanskat bilden något.
Mycket nöje!

Krigsrapport.

Redan tidigt på annandagen slutade radion på Hatbloggens tåg funka, och sen förföljde oss felet resten av dan – tystnaden var i det närmaste total, så vi misstänker att nån typ av atmosfäriska missförhållanden störde ut radiotrafiken. Nå, desto lättare att ägna sig åt sitt eget rika tankeliv (= sitta och nicka till i de monotona tunnlarna). Vi tror att vi inte missade nån station, men säker kan man såklart inte vara.

När vi passerade Alby vid ett tillfälle på eftermiddagen kom en karl springande ner för trapporna till plattformen just som vi öppnade dörrarna. Medan de andra trafikanterna skötte sig och steg av och på som man ska fortsatte karln att springa, längre och längre bort och slutligen förbi hela första vagnen. När han äntligen var framme vid mittenvagnen och på väg in halkade han emellertid och la sig på rygg på plattformen, men eftersom all övrig trafikantutväxling var avslutad stängde vi resolut dörrarna och åkte därifrån. Där kunde han gott ligga i tio minuter och fundera på vilket som är viktigast – att åka i mellanvagnen eller att överhuvudtaget befinna sig på tåget när det lämnar stationen.

Vi har tidigare skrivit om den så kallade gynekologstolen, förarstolen som på prov åker omkring och är en outhärdlig pina för de olyckliga förare som råkar ha just den specialutrustade vagnen i sitt tåg. På onsdagkvällen fick en kollega uppenbarligen till slut nog av de vedervärdiga armstöden och slängde dem i en av papperskorgarna vid Liljeholmen. Bra jobbat, säger Hatbloggen, det var det enda raka. Skräp ska vara där skräp hör hemma.

Det borde omedelbart införas förbud mot smällare och fyrverkerier. Att ge sig ut längs linje 13 vid den här tiden på året är att våga sig in i en krigszon. Man vet aldrig om man återvänder till hemmabasen vid Liljeholmen med alla extremiteter samt syn- och hörselorgan intakta.

onsdag 26 december 2007

Flygbussarna.

Att komma till jobbet efter julens alla bestyr kändes onekligen som semster för Hatbloggen!
Det är verkligen nu man ska jobba när det inte är en kotte ute och åker. Informatörerna borde se till så att det rullar en text på stations skyltarna som informerar trafikanterna om "att under jul helgen så går tågen cirka 2 minuter för tidigt, hela tiden!"
Eller så borde SL införa en mer realistisk tidtabell, så att trafikledningen slipper sitta och ropa på tågen att sakta ned.

De tre första timmarna avlöpte med lite folk. Men kring 22.30 var det helt plötsligt jätte många ute på Mörby grenen som ville åka tunnelbana!!? Vi antar att öfverklassen(och kanske en eller annan Norrtälje idiot) i Danderyd, Bergshamra och Tekniska även på juldagen välfärdade till sitt mekka(stureplan). Det är alltid lika facinerande att se 35åriga välklädda män med gråsprängt hår bete sig som fulla 15åringar.

15 åringar var det gott om vid Bergshamra, som är stadens norra motsvarighet till Masmo.
Ungdomsgård som vanligt, med cigaretter och utdragna brandslangar. Hatbloggen kan inte hjälpa att undra vad det är som lockar dem att sitta nere i Bergshamras tunnelbanestation när man istället kan vara hemma och ta det lungt.

På julaftons morgon nåddes Hatbloggen av nyheten att en flygbuss påväg till Skavsta flygplats börjat brinna på E4:an. Vi har aldrig någonsin hört talas om en flygbuss som tagit eld, men det var ju iofs innan Veolia blev majoritets ägare i flygbussarna.

lördag 22 december 2007

Gud jul!

Så då var dagen alla snälla barn (alltså inte Hatbloggen och dess fans) väntat på, äntligen här!
Det är jul och jullov. Ungarna dräller omkring på stan med folköl i händerna. Hatbloggen och A drog upp en yngling som pissade nere på spåret i Vårberg. I Bredäng roade sig kidsen med tur 8. Föräldrarna lägger in sill i panik och springer på Åhléns mitt i natten på jakt efter den perfekta julklappen!
Ja det är verkligen någon speciellt med julen.

Hatbloggen drar sig tillbaka från kaoset ett par dagar, men återkommer med fler rapporter i mellandagarna. Inte för att vi tror att så mycket kommer att hända på juldagen och annandan, men som vi alla vet, i detta yrke ska man inte ta någonting förgivet!

God Jul allesammans, hoppas ni får det vansinnigt trevligt!

fredag 21 december 2007

Helvetesportarna.

Det lönar sig att klaga, för under torsdags kvällen öppnade sig mycket riktigt helvetesportarna. Gröna linjen fick iofs ta största smällen, men det satt fint med lite kvällskaos!
S anropade från turen 9 och sa att det var dimmigt och luktade bränt, som när man löder något, när han passerade Slussen. Mycket riktigt visade det sig efter 10 minuter att det var rökutveckling i tunneln mellan Slussen och Medborgarplatsen. Vi antar att det var en kabelbrand för alla tåg på gröna linjen ersattes med buss från Gullmarsplan till Hötorget under en dryg timme. Slussen evakuerades och vi på röda linjen fick passera Slussen utan att stanna och det var riktigt trevligt att susa förbi en helt folk tom station.

Det verkar som om alla äckel som finns tittade fram just idag. Hatbloggen var nära att bli nedspydd av en "trafikant" då han ramlade ut och började kaskadspy utanför vår hytt. En annan herre stod och pissade vid plattform 1 i Ropsten när vi kom inkörandes. Urinet rann ned mot tåget. Vi har väldigt svårt att förstå varför män envisas med att dra fram sin penis i tid och otid och framförallt varför de gör de i rusningstid när det är 10 minus grader ute och penisen inte riktigt visar sig från sin bästa sida(vem vill se 3cm ihopskrynklad penis?).
Sen kom en man och spottade ut sitt tuggummi bakom oss, när vi påtalade att det faktiskt finns papperskorgar och att vi inte är det, så bad han om ursäkt.

Det märks att det är jullov. En massa ungar i nedre tonåren dräller omkring på plattformarna och utanför stationerna. De bara står där och glor, håller på med dörrarna, kan inte bestämma sig om de ska med eller inte. Vid Gärdet gick tre killar i 14-15 års åldern på Hatbloggens tåg och sen gick de av och på och tillslut fick vi igen dörrarna. I Ropsten satte vi tåget på passöppna och de dumma tonåringarna höll upp en dörr för glatta livet och skulle absolut stanna kvar inne i tåget trots att tåget på andra sidan skulle avgå först. Hatbloggen gick fram och frågade om de var helt intelligens befriade, förklarade hur passöppna knappen fungerade, instruerade dem att de nog gjorde bäst i att gå av och åka med det andra tåget samt önskade de lycka till med intelligensen.
Vad gjorde smågrabbarna? Stammade fram någon om att vi var otrevliga och gick av.

Kvällen avslutades på ett trevligt sätt i Sätra, där Hatbloggen tömde tåget. Två unga män kom fram och tackade för skjutsen samt erbjöd sig att köra in tåget i hallen, samt att ge Hatbloggen skjuts hem. Så borde det vara varje dag!

torsdag 20 december 2007

Bestickbrist.

Att det alltid råder brist på bestick (eller mer specifikt gafflar, för knivar och skedar finns det gott om) i mässen är känt sen länge. Veolia bestämde sig för ett tag sen att inte köpa in nya gafflar eftersom de bara försvinner.
Härlig personalpolicy, eller vad säger ni? Veolia vill väl att vi ska äta med fingrarna , då kan de spara ännu mer pengar på (tunnelbanan gick ju bara med 100 miljoner i vinst) att sälja överblivna knivar och skedar.
Fyra små gafflar har överlevt sen inköpsstoppet infördes, men idag var de puts väck!
Det Hatbloggen nu frågar sig är varför Veolia inte gav förarna ett bestick-kit! Det hade varit både användbart vid matraster och fungerat som tjänstevapen. Så återigen, beväpnar sig Hatbloggen, för att kunna äta mat med både kniv och gaffel.

Det är tråkigt, tråkigt, tråkigt, tråkigt, tråkigt, tråkigt på jobbet. Fast med tanke på all julstress är det lite skönt att helvetetsportarna inte öppnat sig denna vecka också, men veckan är ju inte slut än.

Expressen är den mest menlösa tidning som finns. Idag ägnade de sju sidor och förstasidan åt en icke nyhet, nämligen att Andreas Lundstedt offentligtgjort för tidningen QX, alltså inte för Expressen, att han är HIV positiv. Expressen själva har ingen intervju med Andreas, så journalistiken är snodd helt och hållet från QX samt att de har en massa intervjuer med hans vänner och b.la intervjuat Mona Sahlin om saken. Vad Fan har Mona Sahlin med Andreas Lundstedts HIV att göra?
Hatbloggen kräks och hoppas att Expressen läggs ned omgående, till och med skvallerblaskan SE & HÖR är bättre, de står åtminstonde för vad de är och låtsas inte vara en seriös kvällstidning.

tisdag 18 december 2007

13:1

Under de sammanlagda två timmar och fyrtio minuter som Hatbloggen körde tåg hann följande inträffa;
M anropar från T-centralen -"13 turen 1, jag har fått upp en felkod här som man verkligen inte vill ha vid centralen.... det är kod.... 24. Tåget rör sig inte ur fläcken."
Det är så intressant hur C20 bara slutat att fungera.
M fick utrymma tåget och fick igång det efter att ha brukat våld mot körspaken. Sen körde de in tåget i Nyboda. En timme senare var det dags igen, då 13 turen 1 blev stående i Ropsten (efter att ha fått nya vagnar i Nyboda) med en dörr som under inga som helst omständigheter ville gå igen. Hur A tillslut efter en 15 minuter lyckades få igen dörren är ett mysterium.

Men det absolut roligaste var när 14 turen 21 anropade och hade exakt samma fel som 13 turen 1 hade haft 1½ timme tidigare! D fick utrymma sitt tåg i slussen och även han köra in det i Nyboda. Inom loppet av två timmar (!!!!!!!!!!!!!) hade två C20 tåg, vagnarna som aldrig skulle gå sönder, skickats in i depån för att de inte ville dra!
Bombardier var nog lite väl kaxiga när de dyrt och heligt lovade SL att dessa nya moderna vagnar inte alls behövde utrustas med en Å-knapp för att få vagnarna på rull.

I söndagens Svenska Dagbladet läste Hatbloggen ett intressant reportage om Bandidos. De hade följt en av de högsta ledarna under hans "vardag". Det mest intressanta med hela artikeln var det faktum att denna Bandidos ledare röstar på Moderaterna, för att citat:
-”Jag vill gärna supporta en gammal ­kompis som är ­lokalpolitiker i Halmstad.”
Hatbloggen kan inte hjälpa att undra hur detta support ser ut;
Slår Bandidos ned moderaternas rivaler?
Åker de runt på motorcykel och hotar gamla tanter om de inte röstar rätt?
Eller ger de bara den moderata lokalpolitikern pengar under bordet så att kommunen inte ska ta Bandidos lokal ifrån dem?
Hur det än är med supporten så ser vi fram emot Moderaternas valkampanj inför valet 2010:

söndag 16 december 2007

Kapten Hatbloggen.

Under en stor del av söndagen låg en fällning på Strömbron och tvingade alla tåg att krypa en lång sträcka norrut i 15 km/tim. Varje gång en förare anropade och rapporterade in problemet svarade trafikledningen att fällningen var känd, men med tanke på att så gott som samtliga förare hörde av sig från bron var den nog trots allt inte så berömd.

När Hatbloggen vid ett tillfälle på eftermiddagen stod vid Centralen och gjorde dörrstängningsutrop hörde vi bakom oss en beundrande röst som vid närmare inspektion visade sig tillhöra en liten grabb i sexårsåldern. ”Oj! Titta, mamma”, sa ungen, ”kaptenen pratar!” Sånt livar upp till och med en bitter tunneltågförare.

Julrusningen varade en dag den här gången – på söndagen var det koppling igen. Nåja, det verkar inte så orimligt med tanke på att det inte en enda gång under dagen samtidigt vistades fler än ungefär tolv trafikanter i hela tunnelbanesystemet.

Tunneltågskapten. Fan, det vore en sjyst titel.

Alla är nog bekanta med julklappsleendet – det där som man tar på sig inför en hoppfull släkt eller vänkrets när man öppnat ett riktigt fantasilöst eller misslyckat paket medan man krystar fram nåt i stil med ”Åh, tack, det var ju precis vad jag ville ha”. Men medan förarna på röda linjen sitter med sina arbetsgivarjulklappar och tillkämpade, stela leenden kan kollegerna på gröna banan brett flinande glädja sig åt en riktigt god jul. Där har nämligen, enligt de uppgifter som nått Hatbloggen, den famösa punktlighetsbonusen utfallit. Förutom det armbandsur som tydligen tilldelades samtliga förare när punktlighetskampanjen inleddes kan dessa nu kvittera ut en rundlig julpeng (6 000 pix, har vi hört). Vi missunnar verkligen inte våra vänner på bana 1 denna glada julklapp, men nåt liknande kommer såklart inte bana 2- eller bana 3-förarna till del eftersom vi redan uppnått företagets målsättning. I tunnelbanan blir det sämre julklapp ju snällare barn man har varit…

Julrusning.

Hatbloggen har mycket stora förväntningar på söndagen – med tanke på att vi tog ut all söndagstristess redan igår lär den här dagen bli hur lajbans som helst! Vi kan knappt bärga oss.

Frånkopplingen på röda linjen ställdes in på lördagen med hänvisning till julrusningen. Alltså, vi tänker inte protestera eftersom vi ser kopplingen som ett djävulens påfund, men ärligt talat, framåt nittontiden är det väl inte så många fler trafikanter ute än det brukar vara andra, vanliga helger? Nåja, säg det inte till trafikbeställaren, för det är hemskt bekvämt att kunna köra fram till plattformsgrinden vid samtliga stationer istället för att stå vid mitten och vänta på ofokuserade helg- och kvällstrafikanter som ska sega sig på. Vi önskar att det vore julrusning året om.

Det är rent rörande att se de glädjescener som utspelar sig i mässen varje gång en förare varit uppe på trafikexpeditionen och hämtat ut sin julklapp. Den spänning med vilken han eller hon sliter upp paketet, den förhoppningsfulla blicken, glädjetårarna som strömmar ner längs kinderna när han eller hon lyckligt håller upp sina gåvor mot ljuset. Mycket, mycket vackert.

Först vid Norsborg och strax därefter igen vid Hallunda slutade Z-P:s C20-tåg funka igår. Att trycka på snabbstarten (den knapp som sätter tåget i rullning, för oinvigda) gav ingen effekt och att köra därifrån manuellt med körspak och fotsäkerhetsgrepp gick inte och några felkoder fanns inte. Tåget betedde sig såvitt vi förstår fullkomligt normalt med undantag för att det inte gick att köra. Först efter en omaktivering av hela tåget vid Hallunda kom man igång igen. Vi vill inte måla fan på väggen (eller… jo, det kanske vi vill), men det totala C20-sammanbrottet ter sig alltmera oundvikligt.

fredag 14 december 2007

Tutf - med rätt att stanna mjukt.

Vi vet inte vad som har hänt – om trafikanterna plötsligt blivit läskunniga eller om det i själva verket är precis tvärtom. Tecknen är svårtydda, men på fredagen klagade tidningsplockarna först i Norsborg och sen i Ropsten på att det var så extremt mycket tidningar på Hatbloggens tåg. Bara sådär. Oberoende av varann. Mycket märkligt.

Vi vill inte avslöja vad arbetsgivarens julklapp består av och därmed förstöra nöjet för nån som (liksom Hatbloggen) inte hämtat ut sin, och vi vill ju inte klaga på själva julklappen (eller… jo, det kanske vi vill), men ärligt talat ser den ut att ha gått i ide nån gång i mitten av 1980-talet för att vakna till liv igen vintern 2007 och kravla ut i mässen vid Liljeholmen. Personligen skulle vi nog helst sett att den fortsatte sin törnrosasömn. Vuxenblöjor kanske inte skulle varit så fel i alla fall.

Med julklappen följer bland annat en fickalmanacka av bekant slag, ett fridagshäfte samt en befattningsbeskrivning som man tydligen luras att kvittera ut. Befattningsbeskrivningen ”ska ge en övergripande bild av dina huvudsakliga arbets- och ansvarsområden. Det innebär att mindre arbetsuppgifter kanske inte syns i beskrivningen, trots att de är viktiga och betydelsefulla”.

I beskrivningen finns förarens samtliga ansvarsområden angivna, och den kompletta listan ser ut som följer:

ANSVARSOMRÅDEN
  • Att framföra tunneltåget, samt
  • Att ”vid ändstation gå igenom” tunneltåget ”för att söka efter kvarlämnade föremål och ifall sådana påträffas omhänderta dessa till de kan lämnas på anvisad uppsamlingsplats”.

Detta är alltså den fullständiga listan över tunneltågförarens två (2!) stora, viktiga, övergripande ansvarsområden. Dels att köra tåg, dels att omhänderta effekter som är så betydelselösa att deras ägare lämnar dem vind för våg. Vi undrar hur de små arbetsuppgifterna ser ut om dessa är de stora.

Lite längre ner i befattningsbeskrivningen kommer en uppräkning av tunneltågförarens befogenheter. Såhär ser hela den förteckningen ut:

BEFOGENHETER

  • Att framföra tåget på ett tryggt och säkert sätt ”enligt grundbeställningen från SL”.

Nationalencyklopedin definierar ”befogenhet” som ”laglig rätt att vidta viss typ av åtgärder”. Förarna har alltså rätt att framföra tåget tryggt och säkert, till och med laglig rätt. Vad grundbeställningen från SL går ut på har ingen talat om för oss, men vi har alltså rätt att följa den också. Om vi känner för det, vill säga.

James Bond har rätt att döda, vi har rätt att köra tryggt. Det klingar inte riktigt lika flådigt.

torsdag 13 december 2007

Varm choklad.

Hatbloggen hann knappt börja på torsdagen innan vi fick ett erbjudande vi inte kunde tacka nej till – vid Liljeholmen kom en utbildare med två adepter och bad att få låna vårt tåg. Vi kunde naturligtvis inte säga nej till gröngölingarnas förväntansfulla uppsyn och lämnade ifrån oss tåget för ett par timmars sittande i mässen istället. Det skulle vi inte ha gjort. Just under denna tid bröt nämligen någon typ av kaos ut i Nybodahallen just i samband med eftermiddagsutryckningen. På plattformsskyltarna skyllde man de frånvarande extraturerna på strömlöshet i depån, men de ryktesfragment som nådde Hatbloggens öron talade om urspårning på hallgården.

Vid Telefonplan brann på eftermiddagen en godisautomat. Brandkåren larmades till platsen, trafikbefäl skickades dit med medgivande till utryckningskörning och tågen körde förbi stationen utan att stanna till följd av den kraftiga rökutvecklingen på utomhusstationen. Frågan är om det är ungar som har varit i farten eller om alla läbbiga godiskemikalier har självantänt. Bäst att inte utesluta endera scenariot på ett såhär tidigt stadium.

Vi har hört viskas om årets julklapp från arbetsgivaren, den ska tydligen vara under utdelning på andra banor. Vi vill naturligtvis inte förstöra överraskningen för någon genom att berätta vari julklappen består, men så mycket kan vi väl avslöja som att den inte fanns med i vår julklappsenkät häromveckan.

Signaturen Nicklas undrar på Metros insändarsida om det är förarna eller tågen det är fel på i kollektivtrafiken. ”I överfulla pendel- och tunnelbanetåg slungas vi passagerare hit och dit när tåget ömsom accelererar kraftigt, ömsom bromsar hårt. Det känns som om förarna totalt glömt bort att det är folk i vagnarna.” Den där glömskan är nog ömsesidig, för lustigt nog tycks trafikanterna ha glömt bort att det är folk som kör tågen också. Med tanke på att vi ständigt är spottade på, skrikna efter, föraktade och ignorerade, och med tanke på att trafikanter hela tiden tar sig rätten att ompröva våra beslut att stänga dörrarna eller underkänna tidtabellens utformning kan de omöjligen komma ihåg att de har med människor att göra.

Slutklämmen i insändaren är skojigast: ”Vissa t-baneförare kommer in till perrongen med fötterna på instrumentpanelen – var är säkerheten?” Hahahahaha. Om Nicklas kan prestera bara så mycket som en enda siffra som visar att förarens sittställning är avgörande för säkerheten lovar vi att lyssna på och ta till oss av kritiken.

onsdag 12 december 2007

"- Jag ser det snöar, jag ser det snöar...."

När halva Hatbloggen i morse skulle ta sig in till staden så verkade inte riktigt allt stå rätt till i Ropsten.... Det fanns inga tåg. Informationen som kom oss till del via högtalarsystemet var följande: -"För närvarande är det ingen trafik mellan Östermalmstorg och Ropsten."
Väldigt informativt!

Morgonens kaos innebar att kvällskopplingen ställs in. Inget tåg är där det ska vara, turen 16 som Hatbloggen har i 4 timmar, ska vara C20, men var just idag, Cx. Tur 8 åker omkring med C14 vagnar. Tydligen hade någon lagt ett cementblock på spåret och sen hade det varit något strömavbrott också. Det enda roliga på kvällen var jakten på de ungdomar som sprang på spåret vid Bergshamra.

DN verkar köra med gamla nyheter. På deras förstasida skriver de om SL:s snöövningar i Arvidsjaur. SL har ju övat där i flera år(och inte blir de bättre för det!) och är man en av Sveriges största dagstidningar kanske man skulle kunna hitta något mer aktuellt att skriva om på sin förstastida? Dessutom har det ju inte snöat i Stockholm på flera år.

Hatbloggen stötte ihop med Pierre Sandberg uppe på TX idag. Vi kunde inte låta bli att utbrista: -"Nämen, titta vad katten släpat in!"

Om du inte känner dig nöjd med din lön, så gå in på http://www.globalrichlist.com/ och se hur rik du är. Hatbloggen tillhör tydligen de 15% rikaste i världen, men säg inte det till Veolia.

Dunjackor och psykdårar.

När Hatbloggen lämnade Sätra anropade en trafikant oss via nödtalsenheten i tåget. Trafikanten var upprörd över att det fanns en mycket hotfull man i vagnen som spelade hög musik på sin radio(!?) och skrek åt trafikanten att gå av. Pliktskyldigt gjorde vi ett utrop i vagnen och kontaktade trafikledningen för att se om vi kunde få hjälp med att bli av med den påstådda psykdåren.

För en gångs skull kan man ju tycka att trafikanten agerade helt korrekt som kontaktade föraren via nödtalsenheten, inte genom att dra i nödbromsen eller att på eget bevåg ringa polisen. Men när trafikanten för åttonde gången anropade Hatbloggen önskade vi verkligen att det bara var snorungar som beställde kebab, som det brukar.

Istället fick vi höra på detta hela vägen till Norsborg:

-"Kan du inte thäga till onom, an thpelar radio jätteögt och thäger av jag thka gå ärifrån"

-"Vi ar thamma problem igen, kan du inte thäga till onom?"

-"Kan du inte vänta på vakter är?"

-"Varför vänta du inte på vakter är?"

När vi väl kom till Norsborg mötte fyra lingon till vakter upp och de hittade varken psykdåren eller hans radio.

Föraren till turen 43 ombads av trafikledningen att jobba en bit in på sin matrast för att kunna genomföra ett orderbyte på turen 6 i Norsborg. A på turen 43 påminde trafikledningen om att tåget hade haft problem under dagen och gått i systeminitierad nödbroms liiiite för många gånger. Men detta skulle inte spela någon roll. Bytet ägde rum och A fick mindre matrast. När nya turen 6 (gamla 43s vagnar) en timme senare var på väg till Östermalmstorg från Ropsten så total havererade tåget och orsakade ett 20-30 minuters stopp.

Antagligen är ju allt Tågias fel, som vanligt, men vi kanske kan dra lärdom av det här och låta förarna få sina raster och strunta i att trixa till det med vagnarna fram och tillbaka, det blir ju bara pannkaka iallafall.

När Hatbloggen körde turen 7 idag satt en lapp uppsatt i hytten. På denna lapp står det med förskriven text; Får Ej Gå Som Ledarvagn, Orsak, Vid frågor kontakta...
Men på just denna lapp var ordet Ej överstryket och så hade någon skrivit:
Får ej kopplas i Bända.

Hatbloggen funderade mycket på denna lapp, var ligger Bända?, är det en ort eller kanske en depå?, får tåget inte kopplas i någon speciell position?
Och varför har de använt en, får ej gå som ledarvagn lapp, när tåget får gå som ledarvagn men inte kopplas i Bända. Har Tågia inga andra lappar de kan använda för just detta ändamål?
Sen insåg vi att det lappen ville meddela oss var att vagnen inte får kopplas i B-änden.
Vi måste verkligen skicka Tågias personal på någon slags språkkurs, för det är en väldigt stor skillnad på Bända och B-ände.

Det har kommit till Hatbloggens kännedom att de som står och räknar trafikanter inte uteslutande gör detta endast för SL:s räkning.
Tidigare så skötte ju SL allt, tunnelbanan, trafikanträkningen, bussarna etc. Men som vi alla vet är det olika bolag som sköter olika delar nu. Numera anlitar SL ett bolag för att räkna resenärer och hur vi håller tidtabellen. Men även andra företag anlitar detta bolag för att b.la få ett underlag till den kommande upphandligen om Tunnelbanan. Det ryktas b.la om att vissa bolag vill få underlag för att effiktivisera dörrstägningen, slimma tidtabellen och sätta mer press och stress på förarna.

Eftersom ingen kan avisa dessa trafikanträknare då de har färdbevis finns inte mycket att göra, men vi förare behöver knappast assistera till vårt egen undergång genom att ange vårt tågs turnummer. Är de där på uppdrag av SL så kan SL gott ge dem en turlista och turnummret till tågen. Eller så kan de ringa trafikledningen. Och om ni skulle känna er taskiga när ni inte ger turnummret till dem när de så snällt ber er om det, så gör som Hatbloggen:

  • Stäng dörrarna, stäng hyttdörren och åk.
  • Ignorera dem precis som du ignorerar trafikanter som kommer springande.
  • Säg bara nej.
  • Eller tänk på att de står där och har tre dunjackor på sig och antagligen är psykopater, så känns det inte så jobbigt.

tisdag 11 december 2007

Julefrid.

Måndagen passerade i ett dis. Det var lungt. Tågen gick i tid. Trafikanterna var till och med trevliga(!!?). Det rådde någon slags för tidig julefrid i tunnelbanan. För en gångs skull tyckte Hatbloggen att det var skönt med lite lugn efter helgens utsvävningar. Ja okey, vi råkade ut för ett nödbromshandtag i Hallunda, men vad är det jämfört med det kaos som hade kunnat bryta ut!

Kopplingen kan man dock alltid lita på, om allt annat fungerar så är kopplingen vårt sista hopp!Växlarna inne i Mörby depån slutade lägligt att fungera så turen 15 fick köra till Nyboda istället. Turen 16 falerade totalt och det gick inte ens att omaktivera tåget. C20 är verkligen pålitliga. De fick igång tåget tillslut med reslutatet att inga högtalare, dörrsignaler eller utrop fungerade.

Hatbloggen hittade denna insändare i PunktSE:

"Hur får busschaufförer egentligen bete sig? Det går en buss utanför mitt hus varje morgon 7.13, men igår kom det ingen buss. Får det verkligen vara så att sex-sjuåringar ska stå där ensamma, blöta och inte kan ta sig hem? Deras föräldrar har åkt till jobbet och de har inga mobiler och inga hemnycklar. Får man verkligen göra så utan att säga till? De barnen hade ingenstans att ta vägen. Är det inte ni busschaufförer som ska ta hand om det här? Och hur kommer det sig att kommunikationen är så dålig? Anna."

Ja vad ska man säga, kanske är det föräldrarnas ansvar att ta hand om sina barn?
Hatbloggen skulle iallafall inte förvänta sig att busschaufförerna skulle göra det, men det är tydligen inte alla som har fattat det här med föräldrarskap och uppenbarligen inte heller vad kollektivtrafik innebär.

måndag 10 december 2007

Julbordsdimman.

Återigen är det bevisat att om det är någon som vet hur man ska festa så är det onekligen tunneltågförare! Hatbloggen vann bowlingen över andra hälften av Hatbloggen och resten kanske vi kan hjälpas åt att minnas?

fredag 7 december 2007

Crème de la crème.

Det är, som vi har konstaterat både en och två gånger, på morgnarna all action äger rum numera. På fredagsmorgonen var det fyrtio minuters stopp vid Hornstull sen ett tåg fullkomligt slutat fungera. Och vilket tåg? Just det, precis samma vagnar som satte stopp för trafiken vid Zinkensdamm redan på torsdagsmorgonen. Pålitliga vagnar!

Vi trodde att vi skulle få en släng av störningssleven på eftermiddagen också när samtliga signaler på Strömbron gick ner, men jippot pågick bara i typ tio minuter innan trafiken kom igång igen.

Nån har plockat upp porren från spåret mellan Hornstull och Zinken. Vi är vansinnigt nyfikna på vad övervakningsfilmen från Hornstull kan tänkas avslöja…

På kvällen gick okända gärningsmän in i sluthytten på U:s tåg och hällde surströmmingsspad på förarstolen som U sen satte sig på när han bytt körände i Fruängen. Det borde krävas nån typ av vapenlicens för att få köpa surströmming.

Förarbristen vid Liljeholmen är och har varit kompakt torsdag, fredag, lördag och söndag denna vecka. På fredagskvällen meddelade trafikledningen att personalledningen erbjuder ”hela jobb, halva jobb, kvartsjobb, timmar och minuter” för de förare som kan tänka sig att jobba extra på lördagen. Men varför denna desperata brist? Jo, dessa dagar går förarna på röda linjen på julbord, och just på lördagen går Liljeholmens crème de la crème (hosthost) och äter julmat och bowlar – Hatbloggen har redan börjat för-för-kröka…

För övrigt fyller Hatbloggen ett halvår nu i dagarna. Det tänker vi skåla lite extra för både ikväll och imorgon.

torsdag 6 december 2007

Porr under tåg (PUT).

Det blir alltmer uppenbart att morgonen är den nya kvällen – det är där det händer. Det är tydligen på morgonen de stora spektakulära trafikstoppen äger rum med buller och bång och fyrverkerier och champagnekorkar, medan vi på dagarna och kvällarna får dras med små fåniga störningar som inte gör nån glad. Dagens clou var, säger de som vet och var med, när J:s C6-tåg packade ihop vid Zinkensdamm. Det gick inte att köra från nån av körändarna, och efter ett långt och maffigt stopp fick man slutligen lufta ur bromsarna på tre vagnar och köra tåget tillbaka till hallen från vilken det kommit för inte så länge sen.

Visst hade vi småprylar på eftermiddagen också, men några kalasstopp blev det inte. Turen 20 fortsätter att vara turlistans enfant terrible, även om det inte sätter så djupa spår i själva trafiken. Vid flera tillfällen när M tryckte på snabbstarten (en knapp med vidhängande säkerhetsfunktion som ska se till att föraren inte kör mot rött vid avfärd från station, för oinvigda) rullade tåget originellt nog bakåt och inte framåt (vilket annars är den normala färdriktningen i tunnelbanan), så den handlingskraftiga trafikledningen bestämde sig föredömligt snabbt för att vid Liljeholmen byta ut det mystiska tåget mot det bakomliggande, turen 43, vilket också skedde. Turen 43 blev 20 och fick fortsätta i trafik, medan gamla turen 20 åkte upp i Nybodadepån för åtgärder. Så långt allt väl.

Problemet var bara att gamla 43:an, nya 20, bestod av C20-vagnar, men eftersom turen 20 ska parkeras i Mörbydepån och därvid måste delas i två hälfter för att inte blockera nödutrymningsvägen i depån måste turen trafiksättas med gamla vagnar, annars blir det knas. Okej, då får gamla 43:an rulla som 20 tills vidare medan gamla turen 20, de trasiga CX-vagnarna, rangeras om och lagas i Nyboda, var tanken. Omrangeringen och lagningen drog dock ut på tiden, och det rätt rejält. Det visade sig att det var fel på V7 och inte V8 som man först trott, man upptäckte en luftläcka som måste tas itu med, bakljusen i en ände var trasiga – och montörerna pratade och dividerade med varann så länge att U till slut, när det närmade sig avlösningstid, tog saken i egna händer och bytte glödlamporna till bakljusen själv. Men till ingen nytta, för då blev det strömlöst på depåområdet… Slutligen måste U ge upp och bege sig ner till Liljeholmen.

Istället blev en ny förare skickad upp till Nyboda för att iordningställa ett C6-tåg som kunde bli ny tur 20, medan den befintliga turen 20 (gamla 43:an, hänger ni med?) åkte omkring med en förare som måste till Mörby och en reserv som kunde köra hem C20-vagnarna till Nyboda. Det nya C6-tåget i Nyboda blev emellertid fördröjt av märkliga dörrfel, men kunde tydligen till slut lämna hallen för transport till Mörby, där det ställdes upp fem timmar efter att det första tåget gick sönder. Förvirrande? Absolut. Men rätt symptomatiskt för den verksamhet som pågår under marken…

Annars var torsdagen inte mycket att hänga i granen. Mitt på norrspåret strax norr om Hornstull låg (åtminstone fodralet till) vad som verkar vara en porrfilm. Det är ju fantasieggande på ett helt annat sätt än porr brukar låtsas vara. Hur hamnade den där? Varför?

Fantasieggande är också alla de spårarbetare som dräller omkring längs banan. Hur kan man tillåtas traska omkring i ett högriskområde när man är så uppenbart ointresserad av sin och andras säkerhet att man inte ens kan ge ordentliga tecken och signaler till tågförarna? Vi blir inte kloka på dem.

onsdag 5 december 2007

Kunden har aldrig rätt.

Det råder lite stiltje. Visst skulle vi kunna skriva om alla trafikanter som håller i dörrarna och skriker på oss, eller om de C6 vagnar som går sönder utan anledning och får tas ur trafik. Vi skulle kunna nämna att vi fick återställa två nödöppnade dörrar i Vårby Gård och att vi skällt ut en man som körde in sin barnvagn precis när dörrarna gick igen.
Men vi har ju redan skivit om detta, det är ju vår såkallade vardag att allt är mer eller mindre upp och ned vända världen, så vi orkar inte dryfta mer om saken, inte just nu iallafall.

I måndags var det en stor artikel i Metro om att antalet klämolyckor i tunnelbanan är jättemånga! Tydligen kläms folk när dörrarna går igen(kanske för att de i panik kastar sig in i tåget?) och återigen pekas vi förare ut som syndabocken. Vi undrar hur någon ens kan bli klämd när det både tjuter en signal och en röd lampa blinkar samtidigt som dörrarna börjar att gå igen. Många som anmäler till SL att de blivit klämda är citat " Upprörda över att föraren stängt dörrarna för tidigt." Nu är det faktiskt så att någon måste stänga dörrarna, vi slipper gärna, men misstänker att det skulle komma en hiskelig massa klagomål till SL om att trafiken stod still!
Idag hade en trevlig dam i Ropsten glömt sin påse på ett tåg. Precis som vanligt kunde inte kunden avgöra om hon hade åkt nya eller gamla vagnar eller vilken tid det rörde sig om. Som följd till detta fick alla tåg som kom till Norsborg kolla efter hennes påse.
Kunderna har en förmåga att tappa allt vett när de kliver in i tunnelbanan, och sen har de mage att klaga på oss!
Hatbloggen avskyr verkligen att köra CX. Men de ska ju bara vara i trafik fram till 2020 och vi förare kommer ju att avvecklas redan 2013, så om knappt 6 år slipper vi skiten!
Våra läsare tror att vi i år får boken: "Underjordens smultronställen - för oss som spenderar större delen av vår tillvaro under jord." i julklapp från Veolia.
Vi får helt enkelt vänta och se.

måndag 3 december 2007

Flottans glada gossar.

Det är rätt fantastiskt vad vädret kan göra för humöret. När Hatbloggen gick till jobbet på söndagen var det med nästan lätta steg, eftersom det var typ fem grader varmt och blå himmel – det kändes nästan som vår. Fast det gick ju över, både vårvädret och det goda humöret, för snart grep hösten åter makten med kompakt svärta, små, äckliga, vassa regndroppar och elaka ungar. Borde det inte vara vykortsvackert med faluröda stugor, äppelkindade (snälla!) barn och tjockt snötäcke tre veckor före jul? Det skulle vara lag på det.

Förr var det olika priser på olika drycker (nämligen snabb- eller bryggkaffe med eller utan mjölk och socker, te med eller utan mjölk och socker, choklad, blåbärssoppa, cappuccino, espressochoc, chococrème och allt vad de heter) i kaffeautomaterna vid Liljeholmen, men för några år sen infördes ett enhetspris om 2 kronor. Nu har en hårresande femtioprocentig prishöjning skett – i smyg! Utan att någon yppat ett ord om saken har man smugit upp priset till 3 (tre!) kronor! Ingen dålig prisstegring! Visserligen behöver inte vi förare betala själva, eftersom arbetsgivaren håller oss med kaffenycklar laddade med 50 spänn åt gången, men nu måste vi ju ränna i trapporna upp till trafikexpeditionen för att byta nyckel en och en halv gång så ofta som tidigare! Galet!

När Hatbloggen passerade Mariatorget stod fyra käcka flottister på plattformen i sjömanskostym, och just innan de steg ombord på tåget slängde en av dem ner en snusdosa på spåret. Efter några ögonblicks betänketid hade vi jobbat upp så stor irritation att vi kunde gå in i vagnen och säga till om att de nästa gång skulle slänga sitt skräp i papperskorgen och inte på spåret, och plötsligt var flottans glada gossar inte så glada utan snarare valpaktigt ångerfulla. ”Ja, det ska vi göra”, viskade de med en mun, tittande upp på oss under lugg. Vilken besvikelse! Vi som hade hoppats minst på att de skulle komma in i hytten och ge oss kompanistryk. Det är på väg utför med försvarsmakten.

Röda linjen led svårt under den vanliga söndagssjukan: kompakt tristess. Bara några små undantag bröt den grå tystnaden, som när nåt dumpucko avgick från Mörby centrum fem minuter för tidigt i samband med övergången till kvartstrafik på kvällen. Och vad har vi att säga till vårt försvar? Tjaa… Att vi slutade läsa tidtabellen för flera år sen…

söndag 2 december 2007

Kräks.

December började med regn, regn och ännu mera regn. I Bredäng föll regnet ned vågrätt, på andra stationer vände vinden precis när föraren stack ut huvudet för att stänga dörrarna, med ett jätteblött ansikte som följd. Rälsen var hal, snorhal.
Hatbloggen undrar hur bra de förarlösatågen kommer vara på att göra riskbedömningar vid inbromsning, och hur SL tänkt lösa problemet med de robotar som ska sköta dörrstängningen, de lär inte bara bli blöta i ansiktet, de kommer att rosta.
Dagar som dessa tycker vi att det är lika bra att påskynda utbytet av signalsystemet, göra inomhusstationer av hela röda linjen och införa de förarlösatågen tills december nästa år.

Hatbloggen tycker att när man börjar klockan 18 på en lördag så borde det vara rätt lite folk ute på stan. Så brukar det vara. Men inte idag, neeeeej för nu har alla butiker öppet extra länge och alla är ute och julhandlar och ska ta tunnelbanan med sina överfulla shoppingpåsar och då är det så härligt att köra omkring med korta tåg! Vid 20-tiden såg det ut som rusning vid 17 tiden (på en vardag alltså), det var helt galet!
Och folk är så dumma! Dumma som kossor, okey kossor är fina vänliga djur som idislar, men inte fan är de smarta! Vid T-centralen norrut kommer alla de som står längst norrut springande för att komma med tåget som står ungefär på mitten av plattformen. Men så fort de hunnit fram till vår hyttdörr och det första dörrparet så stannar de upp! Det bildas en kö på 50 pers som bara står och glor (eller idislar) för att komma in i första dörren, samtidigt som ALLA andra dörrar är lediga för inpassage! När Hatbloggen manar horden att ta plats, så blir vi utskällda för att vi citat: "måste ju låta folk hinna med!" slut citat. 4 minus som vi var (pga snorhalkan) stängde vi dörrarna och drog.

Att vinterkräksjukan gjort entré märks tydligt. Under vardagarna brukar det väldigt sällan dyka upp spyor men under hela veckan har det rapporterats in kräks till höger och vänster. Hatbloggens favorit var i torsdags då M anropade från tur 10 om en man först böjt sig över ena sätet och spytt ned det, för att lite senare böja sig ned och spy över ytterliggare ett säte. Att M uttryckte att han är trött på människor kanske inte är så konstigt, grabben har ju jobbat som tunneltågförare i 6 månader nu och då har man hunnit lära sig ett och annat om mänskligheten.