torsdag 13 december 2007

Varm choklad.

Hatbloggen hann knappt börja på torsdagen innan vi fick ett erbjudande vi inte kunde tacka nej till – vid Liljeholmen kom en utbildare med två adepter och bad att få låna vårt tåg. Vi kunde naturligtvis inte säga nej till gröngölingarnas förväntansfulla uppsyn och lämnade ifrån oss tåget för ett par timmars sittande i mässen istället. Det skulle vi inte ha gjort. Just under denna tid bröt nämligen någon typ av kaos ut i Nybodahallen just i samband med eftermiddagsutryckningen. På plattformsskyltarna skyllde man de frånvarande extraturerna på strömlöshet i depån, men de ryktesfragment som nådde Hatbloggens öron talade om urspårning på hallgården.

Vid Telefonplan brann på eftermiddagen en godisautomat. Brandkåren larmades till platsen, trafikbefäl skickades dit med medgivande till utryckningskörning och tågen körde förbi stationen utan att stanna till följd av den kraftiga rökutvecklingen på utomhusstationen. Frågan är om det är ungar som har varit i farten eller om alla läbbiga godiskemikalier har självantänt. Bäst att inte utesluta endera scenariot på ett såhär tidigt stadium.

Vi har hört viskas om årets julklapp från arbetsgivaren, den ska tydligen vara under utdelning på andra banor. Vi vill naturligtvis inte förstöra överraskningen för någon genom att berätta vari julklappen består, men så mycket kan vi väl avslöja som att den inte fanns med i vår julklappsenkät häromveckan.

Signaturen Nicklas undrar på Metros insändarsida om det är förarna eller tågen det är fel på i kollektivtrafiken. ”I överfulla pendel- och tunnelbanetåg slungas vi passagerare hit och dit när tåget ömsom accelererar kraftigt, ömsom bromsar hårt. Det känns som om förarna totalt glömt bort att det är folk i vagnarna.” Den där glömskan är nog ömsesidig, för lustigt nog tycks trafikanterna ha glömt bort att det är folk som kör tågen också. Med tanke på att vi ständigt är spottade på, skrikna efter, föraktade och ignorerade, och med tanke på att trafikanter hela tiden tar sig rätten att ompröva våra beslut att stänga dörrarna eller underkänna tidtabellens utformning kan de omöjligen komma ihåg att de har med människor att göra.

Slutklämmen i insändaren är skojigast: ”Vissa t-baneförare kommer in till perrongen med fötterna på instrumentpanelen – var är säkerheten?” Hahahahaha. Om Nicklas kan prestera bara så mycket som en enda siffra som visar att förarens sittställning är avgörande för säkerheten lovar vi att lyssna på och ta till oss av kritiken.

10 kommentarer:

880 90 sa...

Sen vart det ju stopp, skulle köra 22:33 lijeholmen söderut men fick tömma i Sätra och åka norrut.
En invadrarkvinna med dåligt uttal skrek åt mig på plattformen ( hon var sur för jag sa till henne 2 gånger att ersättningsbussen mot Norsborg inte går från plattformen utan från gatan ) då skriker kärringen på dålig svenska "jäla cigenare som bara kosta penga"

Ha ha ha otroligt roligt.

Anyway, jag var första tåget mot stan på 30 min, folk var skitsura.
Tydligen var det en naken karl som gått ner på spåret i Vårby Gård, sen kom Brandkåren och Polisen och ville syna av och ha strömlöst.
men det löste sig, fick en x tra lång rast.
Trippel.

Dallerberg sa...

Fyfan jag läste också den där insändaren och ser fram emot alla ilskna tubförares svar :)

Alltså det finns inget som gör mig argare än folk som gnäller på saker som de inte har en ANING om hur det fungerar. Jag menar att sitta och skriva att det är en säkerhetsrisk att ha fötterna på "intrumentpanelen" tyder ju på att han tror man kör tågen som en bil med gaspedal, broms och koppling :D:D

Anonym sa...

Fastnade också för den där underbara insändaren.

http://xrob.blogg.se/1197558208_vi_slungas_hit_och_di.html

Anonym sa...

Dallerbergskan,

det skojiga är ju att han tror sig veta hur förarhytten är inredd och att han retar upp sig på att förarna beter sig som de gör i den värld han själv hittat på. Men mig veterligen är det ingen förare som sitter med fötterna på instrumentpanelen, alltså uppe vid radion och p-knappen - att lyckas med det konststycket medan man framför tåget skulle närmast vara värt en applåd.

880 90 sa...

Brukar sitta med ena benet över det andra, som HRH Diana utanför Taj Mahal....så att man får längre ben

:O

Anonym sa...

vadå taj mahal? blir den längre om man hänger ut den där. det låter som ett givet res mål för mig

880 90 sa...

Naaä såhär ska man sitta när man kör, fast ena över det andra på snedden liksom....

http://www.taj-mahal.net/augEng/textMM/seatengN.htm

Dallerberg sa...

88090: De borde skriva in i tri att man ska sitta så :D

880 90 sa...

håller med fröken dallerberg...stil och finnes

och kniper vi lika fint så slipper vi vuxenblöjan, kanske.

:D

C20 sa...

Haha - bra skriver av er där. Jag tycker bara det är härligt när dom accar och bromsar snabbt istället.

Och som om det skulle påverka säkerheten fötterna på instrumentpanelen - det är ju rent larv. Ser ju bara skönt ut när förarna sitter så ju :-)