På onsdagen överraskades röda linjen av en allvarlig kissepidemi (låt oss kalla det Masmosyndromet efter den ständigt nerkissade stationen). När Hatbloggen kom till Universitetet på förmiddagen uppmärksammades vi av en trafikant på att en kraftigt överförfriskad gentleman i kupén dragit ner byxorna och helt lugnt stod och kissade på ett säte. Vi gick dit med vår mest indignerade röst och lyckades få honom ut ur vagnen, men skadan var redan gjord – sätet var drypande blött och på golvet rann glada små bäckar av gyllene vatten. Vid Tekniska högskolan gick vi tillbaka och klistrade en ”Dörrparet avstängt”-lapp på ryggstödet, varnade nya trafikanter för sätet och bad dem skicka informationen vidare till alla som försökte sätta sig på platsen, men redan vid Centralen slog sig en kvinna ner på den plaskvåta stolen utan att nån protesterade, och där blev hon sittande ända till Liljeholmen. Vi övervägde ett ögonblick att informera henne om hur saker och ting förhöll sig när hon steg av, men är man så dum att man sätter sig på ett säte som dels är markerat och dels är alldeles dyblött kan man gott skylla sig själv. Och dessutom, det man inte vet lider man inte av.
Märkligt nog tog det inte lång stund innan en kollega anropade från ett annat tåg på linje 14 och rapporterade att också han åkte omkring med ett nerkissat säte, så med det nya året slog uppenbarligen inkontinensen till med full kraft.
Som vanligt hade jourstädarna lite svårt att hitta fram till rätt vagn och rätt plats när de skulle sanera kissvagnarna – de verkar inte ha så bra koll på i vilken ordning vagnarna kommer på tågen och vilken ände som är vilken. När Hatbloggens avlösare beklagade sig för trafikledningen fick hon till svar att det är bekymmersamt med de vilsna städarna, men att det inte är så mycket att göra åt eftersom de saknar mobiltelefon och så var det med det. Vi undrar i vårt stilla sinne om det verkligen inte går att göra nåt åt mobiltelefonbristen, eller finns det några principiella hinder för att just jourstädare utrustas med tjänstetelefoner?
Vi är hemskt intresserade av och undrande inför vad som inträffade vid Tallkrogen på eftermiddagen, för man beordrade en av radiobilarna dit med anledning av ett koppelfel. Det kan väl aldrig vara så att det var samma typ av fel som igår, det vill säga en trafikantrelaterad historia? Vi önskar att nån kunde stilla vår nyfikenhet.
onsdag 2 januari 2008
Blött nytt år.
Etiketter:
Liljeholmen,
Masmo,
T-Centralen,
Tallkrogen,
Tekniska högskolan,
Tub1,
Universitetet
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
8 kommentarer:
En av dom ordinarie städarna hade ju ringt privat för tusentals kr (enligt hans kollega) så han blev omplacerad. Kanske därför jourstädarna inte får några.
Häpp
Fast för fasen, man kan ju låsa telefonerna så att det inte går att ringa till vilket nummer som helst utan bara till ett visst nummer eller några nummer. Det är ingen ursäkt, utan bara ett tecken på brist på fantasi och på en böjelse för utdelning av kollektiva straff.
I kollektivtrafiken sysslar vi endast med kollektiva straff, något annat vore ju skandal.
ja vi är utsända här i livet för att straffa. vi kör med kollektiv bestraffning . vi är dom kommunala bödlarna... som ja ja nej... jag vågar inte fortsätta skriva mer.... finns säkert några som kan ta illa upp bäst att hålla igen svadan lite. ha ha ha ha....:)
Jag satt själv på tåget vid Tallkrogen, och problemet med att tredje vagnen plötsligt försvunnit ut tågsättet avhjälptes i alla fall inte av omstarter. Å andra sidan hade de sedan rejäla problem med att koppla bort vagn 3 för att kunna flytta tåget, så kanske var det något av mer mekanisk karaktär. Tåget stannade för övrigt inte på själva stationen, utan strax före. Det bromsades kraftigt under färd, och sedan blev det stående. Ni som vet mer om vagnarnas konstruktion kanske kan dra slutsatser...
hade vi inte ett liknande problem för ett tag sen vid ropsten? tåget hade precis lämnat station och så släppte den elektriska kopplingen...om jag inte minns fel vill säga...
I Tallkrogen var det elkopplingen som gick isär av sig själv när tåget var mellan Skogskyrkogården och Tallkrogen. Det blev indragning av trasiga vagnen och sen delning av tåget.
alltså inget nytt fenomen
Skicka en kommentar