onsdag 13 februari 2008

47 - en tur med otur.

Ungarna av idag har som bekant rullskridskor, sparkcyklar, snowboard och gud vet vad. Vi har trott oss hänga med någorlunda, men ibland kommer det bara över en – hur förlegad man är. Okej, vi är faktiskt så gamla att det i vår gröna ungdom fanns vuxna som på fullt allvar sa ”rullbräda” när de menade ”skateboard”, men först på tisdagen stod det smärtsamt klart för oss exakt hur akterseglade vi är. När trafikledningen varnade för ungar som åkte kontorsstol på plattformen vid Slussen insåg vi att vi är hopplöst mossiga. Det var en trend som fullkomligt tog oss på sängen.

Vi misstänker att tunnelbanan ruvar på en alldeles egen köttfärsskandal: Nån måste ha micklat med bästföredatumet på CX-vagnarna, annars skulle de aldrig få vara ute i trafik. Det värsta är att det börjar märkas – man skulle kunna säga att köttfärsen (= de gamla vagnarna) börjar skifta i grönt och bli hårbeväxt (= gå sönder). Den senaste tiden har en mängd turer förlorat klarsignalen (eller snarare, eftersom felet ofta uppstår vid dörrstängning, inte fått klarsignal) utan synbar orsak. Ibland lyser en utvändig gul nånstans (vilket skulle indikera exempelvis öppna dörrar, för oinvigda) i nån vagn långt borta, men ibland inte. Särskilt mystiskt är att klarsignalen så ofta återkommer när föraren utrymt tåget och stängt dörrarna för att gå och kontrollera att inga trafikanter är kvar, men skummast i hela historien är att turen 47 tycks vara den som ihärdigast förföljs av detta fel. De senaste veckorna har både J och Hatbloggen tvingats utrymma just denna tur när klarsignalen uteblivit, och på tisdagen var det A som drabbades.

Vid T-Centralen mättes på eftermiddagen vinddraget från tunnlarna. Det gick till så att man ungefär längst ute på plattformskanten satte små varselklädda gubbar med varsin mätstation typ var trettionde meter. Det hela verkade hemskt avancerat, för mätstationerna hade displayer och antenner och viftande plastband i olika färger, men vi frågar oss hur tillförlitliga resultaten kan ha blivit när sannolikt samtliga förbipasserande förare panikbromsade för att det satt märkliga män i neonkläder en decimeter från spåret.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Då fick jag en förklaring till varför det satt ett gäng och "fiskade" vid plattformskanten på T-Centralen. De som affischerar om brukar inte vara ute i rusningen, så jag hade nästan tänkt fråga världens bästa T-bane-bloggare vad de gjorde för nytta. (Hinner man ens fundera på att gå ner på spåret innan det är dags för nästa tåg under rusningen?)

Anonym sa...

Ahh... det heter "kontorsstolsputta sig" och blev populärt i och med Anders och Måns TV-program Anders och Måns. Det kallas också poulärt för "drifting".

http://youtube.com/watch?v=FqqZAVsVjf4

http://youtube.com/watch?v=IQdJsR8X1GI

Det är världens grej, men ändå undrar jag: varför i hela fridens namn vet jag sådant här? Bäst att hålla sig anonym.

Anonym sa...

Tack C! För det jag glömde kvar på ditt tåg och fick tillbaka, det var inte min dag igår. //A

Anonym sa...

Är det någon som känner igen namnen Ingrid Persson och Torbjörn Persson som körde tunnelbana vid Liljeholmen mellan cirka 1978 och cirka 1986?

Anonym sa...

ja då gör ja nog det tror dom flytta till ja upp någonstans typ norrtälje uppsala trakten uppåt där någonstans hallstavik nej nått sånt

880 90 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.