fredag 8 februari 2008

Nästa Gärdet.

Vi slutar aldrig förundras över de människor som sjunger, hojtar, visslar och skriker efter vår uppmärksamhet för att få hinna med tåget! Trafikanter kommer på allehanda trudelutter för att få oss att uppmärksamma att just de är sena till tåget och vill att vi ska vänta på dem. Oftast bryr man sig inte om dessa individer, de brukar hinna med eftersom det faktiskt finns fler än just dem som ska av och på tåget.
I tisdags sjöng en äldre kvinna på väg in i Hatbloggens tåg och verkade nästan överlycklig att ha hunnit med, men den lyckan var kort då vi sen fick stå i tunneln mellan T-centralen och Östermalmstorg i 25 minuter för att det var folk nere på spårområdet.
Hatbloggen blev 22 minuter minus till avlösningen, så går det när man tänker att man bara ska till Ropsten och tillbaka!

När C20 flippade ut som värst i höstas satte vi vårt hopp till de gamla trotjänarna CX. Men det skulle vi såklart inte ha gjort. Sen några år tillbaka är de gamla vagnarna "upprustade" och dörrombyggda. Numera piper det även om dörrarna på de gamla vagnarna. Hatbloggen kan inte för sina liv förstå varför SL spenderar miljoner på att bygga om CX när vi ändå ska ha förarlösatåg på banan om 5 år, men nu är det så iallafall. Och det är ju verkligen bra grejer de har gjort med tågen; vi har mycket fler problem vid dörrstägningen nu samt oftare kontra signal av mystiska anledningar. I tisdags stod J vid Slussen söderut i bästa rusningstid och fick ingen klarsignal. J sprang som en dåre för att lokalisera problemet men det fanns inget att hitta. Efter utrymmningen av tåget kom såklart klarsignalen tillbaka!

Dagens strapatser var av det intressantare slaget, på order av polisen fick Hatbloggen köra förbi både Östermalmstorg och Karlaplan vilket innebar att nästa station efter T-centralen var Gärdet!
SL borde verkligen fundera på att införa expresståg som passerar de värsta stationerna, typ Tekniska Högskolan och Östermalmstorg. Vi fick nypa oss själva i armarna för att komma ihåg att vi inte körde vagntransport och se till att stanna när vi väl kommit fram till Gärdet.

I Fruängen behagade några små små små kids i 13års åldern, som nådde den korta delen av Hatbloggen upp till axlarna, att nödöppna en dörr, trots att alla dörrar i tåget redan var öppna!
När vi var på väg bort till det aktuella dörrparet för att återställa sprang en man efter oss. Han sa att han skulle följa med bort till dörren och hålla ett öga på dem, för han hade minsann tider att passa han med! Vi tänkte länge; vem är det här mannen? känner vi honom? har han uniform? är det en förare?
Men det visade sig helt enkelt vara en vanlig trafikant som tröttnat på allt bus och som bestämt sig för att extraknäcka som ordningsvakt!
Vi antar att han gjorde ett bra jobb för vi hade inga fler problem, men å andra sidan så var de där kidsen varken tuffa, coola eller farliga. De var bara små, fjuniga och hade fickorna fulla av cigaretter de snott hemifrån, där de stod och drog munbloss på plattformen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det var tider det när man bara drog munbloss, nu ser väl lungorna ut som en kolkällare.

trasan sa...

ja LL om du jobbat några år i tunnelbanan så är nog rökat inte något som är till problem, utan det är luften vi andas in här i tunnlarna. vi som jobbat länge har nog inga snygga lungor, kanske därför dom kollar allt hos feelgood och klankar ner på då, fast aldrig en lungkoll alldrig. jag jobbade på varv i ett tidigare liv där fick man gå på lungröntgen och kolla upp sig ......

880 90 sa...

halsbloss och halsbloss...beror väl på vad det är för godis man röker...

"When I was in England, I experimented with marijuana a time or two, and I didn't like it. I didn't inhale and never tried it again." –Bill Clinton