lördag 9 februari 2008

Tankeläsning.

Den allra vanligaste typen av kommunikation mellan tunneltågförare och trafikanter är ickeverbal. När avståndet är för stort för glåpord och utskällningar förekommer nämligen en rik flora av hyttande nävar, sparkar på tågsidan och dödande ögonkast, såsom Den Arga Blicken och dess kusiner Den Förnärmade Blicken och Den Förebrående Blicken. De flesta av dessa kroppsspråkliga meddelanden har sitt ursprung i att vi tågförare inte i tillräckligt stor utsträckning är synska. Vi saknar helt enkelt förmågan att läsa folks tankar och är överlag rätt dåliga på att förutsäga framtiden, och detta låter man oss veta - exempelvis medelst obscena gester och menande blickar.

De flesta trafikanter tycks förutsätta att vi vet att de planerar att stiga ut ur tåget så snart de pratat klart med sina kompisar inne i vagnen – det vill säga vilken dag som helst. Eller så anser de att vi borde förstå att en dam med rullator krånglat sig längst in i en sittgrupp och kan resa sig och stiga av först när tåget stått stilla med öppna dörrar minst 23 sekunder. Vi antas på ett avstånd om 100-150 meter kunna avgöra vilka trafikanter som är i sällskap med varandra och hur många i gruppen som ännu befinner sig i biljetthallen när den förste i sällskapet redan stiger på tåget, och att vi inte kan gissa att flera dagisbarn är kvar i vagnen när en lucka på fem meter och fyra sekunder uppstått mellan klungorna är ren skandal. Människor som långsamt går längs tågsidan medan vi gör utrop och varnar för dörrstängning blir mycket upprörda när de hamnar i kläm eller rentav lämnas kvar på plattformen, och trafikanter som kommer springande mot tågets riktning medan vi står och stänger dörrarna kan bara inte begripa att vi inte sett dem med våra ögon i nacken.

En annan typ av mediala förmågor vi förväntas besitta är ständig telepatisk kontakt med trafikledning och informationscentraler. Har man varit på väg till jobbet i uniform i samband med ett stopp i trafiken har man en rätt god uppfattning om hur antilopen känner sig när lejonflocken vällustigt sliter den i stycken. Lejonen kan inte för sitt liv förstå att man står där själv och undrar vad som pågår och hoppas att ett tåg (eller en buss eller en hiss eller en båt, lite beroende på var man befinner sig) ska dyka upp så att man kan komma till jobbet nån gång.

Men några av oss verkar ju trots allt ha blivit begåvade med oanade övernaturliga talanger. På fredagseftermiddagen satt T i mässen och ondgjorde sig över att behöva gå upp till Nyboda och hämta ut turen 57. Han försökte pressa linjemontörerna att förklara turen inställd, och när inte det funkade gormade han och levde om och hoppades högljutt att den skulle gå sönder snart efter utryckning – och det gjorde den! Han hann inte längre än till Liljeholmen innan det visade sig att tåget drabbats av HS-fel och omedelbart måste köras hem till hallen. Visserligen kom turen ut i bearbetat skick, men först efter en tripp till Zinkensdammsbryggan och tillbaka i 15 km/tim samt en del omrangeringar, varvid viktiga trafikminuter gick till spillo. Imponerande, T!

Slutligen kan vi meddela att fylleristernas fredagstrafik löper enligt tidtabell, för mellan 20 och 22 ikväll rapporterades om obehörigt spårbeträdande från i tur och ordning Liljeholmen, Hägerstensåsen, Liljeholmen och Danderyds sjukhus. Nån promenerade på spåret med Systemkasse i högsta hugg och en annan var för berusad för att kunna ta sig upp på plattformen för egen maskin. Vissa trafikslag är helt enkelt pålitligare än andra.

7 kommentarer:

trasan sa...

det skulle inte förvåna mig om alla dessa pundare och fyllon är på trycket i dag också , en jävel mummla åt mig att ja va ett facist svin och nazist, hur fan kunde han veta det kan man undra, ja hade ju inte sagt halv sju ens till den jävla sne seglargöken, nej alla idioter vi kör och konfronteras med i arbetet är ena sjuka jävlar helt klart..... det är det som är det värsta med det här annars så fina guld jobbet vi har. trafikanterna och allt annat slödder är ett jävla gissel tycker jag

880 90 sa...

Jag stör mig inte på pundare eller fyllon, dom som är värst är ju alla skitungar som ska hem efter skolan, leka med dörrar, ut och in.

Anfekta och anama.

Shasmosa sa...

Ha! Du va bara avundsjuk för att de var ute och festade medan du satt fast i hytten utan hopp om att få knäcka en endaste liten bira den kvällen;)

Dallerberg sa...

hahaha apropå trafikantblickar måste jag berätta vad som hände igår. Jag stod vid liljeholmen på väg mot alvik och när jag tänkt åka kom det tre personer springande. Jag tänkte att jag skulle vara snäll för en gångs skull (eftersom jag faktiskt var i någorlunda tid, kors i taket) och öppnade första dörrparet åt dem. Sen såg jag i backspegeln att två av dem var ombord men den tredje kunde jag inte se till alls. Hon stod nämligen utanför min hyttdörr och viftade med armarna och gav mig förtvivlade blickar, antingen såg hon bara inte den öppna dörren eller så trodde hon att man går ombord framme vid föraren :D

Jävla idiot :D

Dallerberg sa...

och apropå fyllon kom det ett och snackade med mig och konduktören när vi väntade på vår vagn. Han sa "ja måste bara säga de att ja GILLAR connex!!! de har blivi så mycke bättre i tunnelbanan sen de tog över, mycke bättre.. förut va man rädd när man skulle åka när de va sl men nu känns det lugnt å fint å tryggt!" Sen upprepade han samma sak ett par gånger och till sist skakade han hand med oss :D

trasan sa...

ja man har valt fel yrke som det verkar, hade nog vart bättre att vara alkis eller halv alkis. sammanhållningen verkar vara på topp..... till skillnad från tåg, och andra spår relaterade jobb....

880 90 sa...

fröken dallerberg:

Det där med fyllan som tackade...det är vid sådana tillfällen som jag brukar sträcka lite på mig, stolt över att jobba där jag jobbar, stolt över min uniform....NOT

Fast fyllan kanske hade blivit peppad på "den Stora Medarbetardagen" eller så var det väl något gammalt TB som jävlades...