måndag 11 februari 2008

Helveteshelgen.

Fredagskvällen avlöpte någolunda lungt efter de fyra inrapporterade spårbeträdena mellan 20 och 22. Och söndagar i tunnelbanan är som ni alla vet tristessen personifierad. Men i lördags natt small det äntligen till. Det kaos som vi så länge väntat på dök plötsligt upp! Så lungt som det varit sen nyårsafton, hade ingen av oss kunnat föreställa sig, det var helt enkelt på tiden att något hände.
Efter klockan 22 begav sig alla som suttit och tittat på melodifestivalen, som på given signal när eftertexten började rulla, ut i kollektivtrafiken! Och det var inga fulla och glamourösa schlagerbögar som ställde till det tyvärr, utan som vanligt allehanda berusade svenssons.

På landet var det mycket riktigt något slags event på gång och tåg efter tåg på linjen 14 rapporterade in att man fått lämna folk vid stationer och körde omkring med överlast samt reducerad hastighet. Att ingen trafikplanerare förutsett detta speklakel och beställt in extra tåg samt ställt in frånkopplingen, förblir ett mysterium. Istället var varje tåg på linje 14 sisådär 10-15 minuter försenade under hela kvällen och polisen fick stänga av inpassagen till Telefonplan då stationen var överfull av små popsnören, så till den milda grad att vissa t.o.m hamnade på spåret!

Som om inte detta elände var nog, så pågick det vanliga. Spyor lite här och var, tex på säten, slagsmål, snorungar som klottrade, folk på spåret, cyklar på plattformar, nödbromshandtag och nödöppnade dörrar. Trafikledningen meddelade många gånger att vi skulle hålla 20km i timmen, istället för 50, infart station, så att citat: "Vi hinner stanna i tid."Att köra 20km i timmen infart station borde det alltid vara så fort det är helgdag, löning eller fotbollsmatch.
Lite senare på natten drog trafikledningen in flera tåg för att det var så stökigt.

Ställverket är på krigsstigen sen det på ryktesvägen kommit nya direktiv om att de ska rapportera in minsta lilla fel, även om felet korrigeras så att inget fel begåtts.
Hatbloggen tycker att det hela verkar mycket besynnerligt och uppmuntrar våra kollegor att börja sympati rapportera in fel som skulle ha kunnat äga rum, tex:
  • Jag stannade vid 6-vagns märket, men kom på det innan jag öppnat dörrarna och körde sen fram till 8-vagns märket. Ingenting hände, men jag ber ändå om ursäkt.
  • Min mobil ringde när jag var ute och körde och jag funderade på att svara men gjorde det inte. Jag ber om ursäkt för att jag tänker lite knasigt ibland.
  • Jag var påväg att öppna dörrarna på fel sida vid Slussen söderut men kom på mig själv i sista sekund och öppnade dörrarna på rätt sida. Ingenting hände men jag tänkte ändå be om ursäkt för att jag skulle ha kunnat begå ett misstag.

Och när ni väl håller på, så kan ni ju passa på att skriva en rapport och be om ursäkt för att ni ens existerar.

Tunnelliggaren bestämde sig återigen på söndagskvällen att gå ned på spåret vid Midsommarkransen. Alltså, det börjar bli lite tradigt nu. Skulle det inte vara bättre och ge karln en varselväst, spårbehörighet och en signallampa, så att han kan komma och gå, utan att trafikledningen behöver stoppa trafiken varje gång. Karln tänker ju uppenbarligen inte ge upp, och om ni frågar oss, så är han nog redan tillbaka i sin lilla kammare vid relärummet i Midsommarkransen.

11 kommentarer:

TimK sa...

En f.d. stvo undrar: Vad i hela friden är det för typ av fel som stvo förväntas rapportera som inte tl kan se? Extremt märkligt tycker jag.

Dallerberg sa...

Angående telefonplansfesten så tycker jag knappast det är ett MYSTERIUM att de inte satte in extratåg. Stället alla skulle till är ju pyttelitet, inte ens festarrangörerna kan ha räknat med att det skulle bli så mkt folk.

Tycker du att de ska sätta in extratåg varenda gång en krog firar ettårsjubileum? (eller vad det nu var de firade)

880 90 sa...

Jag blev ombedd av av en TL att skriva på att jag (enligt en senfärdig stvo) 1 timme tidigare hade lämmnat Axelsberg norrut förtidigt, nu var jag i SÄTRA SÖDERUT...och när ska dom FIXA DEN DÄR JÄÄÄÄÄVLA KLOCKAN i Axelsberg.

Nästa steg: Kan du skriva på att du lämmnade Axelsberg för 4 månader sen lite för tidigt.

Bomber och granater

TimK sa...

Jaha, sådana fel. Man har sällan hört på maken till barnsligheter men det kanske är det man kan förvänta sig.

Visst ska man inte åka för tidigt från stationer med hålltider (tanken är ju att trafikanterna ska kunna lita på att tågen inte går före de tider som står i tidtabellen) men det är klart att alla gör det någon gång och det är inget att göra en så stor grej av. Har stvo så tråkigt att arbetsgivaren ska behöva hitta på fler uppgifter åt dem, eller?

Anonym sa...

Blir lika glad varje gång jag ser att bloggen är uppdaterad. Verkligen intressangt blogg!

Anonym sa...

men sluta läs då din padda...

880 90 sa...

14-årig flicka misshandlad

Plötsligt gick de tre kvinnorna till attack på tunnelbanan från Norsborg i höjd med Vårby Gård i Stockholm. Flera blev vittnen till händelsen.
Den 14-åriga flickan fick slag mot huvudet, men klarade sig så pass att hon kunde åka vidare till hemmet i Vårberg.

http://stockholm.expressen.se/nyheter/1.1043213/14-arig-flicka-misshandlad

Anonym sa...

så kan det gå när man sitter med fötterna på sätet, äntligen några med civilkurage...

880 90 sa...

he he

bra point där trasan...

Shasmosa sa...

Festen var faktiskt inte på själva LAndet utan på Konstfack där det skulle gå in ca 1500 pers. Jag kom dit prick 22 när festen skulle börja och möttes av en kö på flera hundra meter. När jag gav upp efter 30 min hade kön växt til det flerdubbla och på vägen tillbaka till själva krogen Landet möttes jag av horder av människor från t-banan som gjorde TJURRUSNINGAR mot festen för att hinna före de andra från samma tåg! Antar att de blev besvikna när de kom fram och såg de ca 4000 personer som haft samma lördagsplaner som de själva...

880 90 sa...

Tacka vet jag festerna på Konstfack när det låg på Gärdet...typ för 1000 år sen

Häpp