torsdag 14 februari 2008

Bäst före idag.

Sen 2008:as början har tristessens tyranni rått på röda linjen. Tunneltågförare svältfödda på dramatik har hållt andan vid varje radioanrop i hopp om att ett mastodont stopp nu ä n t l i g e n ska bryta ut!

Och så kom veckan då alla gamla skrotiga Cx vagnar bestämde sig för att lägga av! Oturs turen 47 har haft fortsatta problem, igår var det stopp i en halvtimme på förmiddagen. Vagnmontörer har fått krypa ned under vagnar p.ga stora luftläckor och när de ropat in aktuellt vagnsnr(nämligen 668) har de fått till svar att den vagnen inte ska vara ute i trafik enligt hallen. Men vagnmästaren eller vem det nu är som är ansvarig för vagnarna uppe i Nyboda måste ha blivit förvånad när det visade sig att vagn 668 mycket riktigt var ute i trafik och inte på spår 23 och blev reparerad. Att man ens har dessa gamla Cx tågen i trafik när de dag efter dag efter dag efter dag, har samma fel, är en skandal.

Idag var det stopp både söderut och norrut samtidigt. Tur 64 klaffade ihop totalt infart Zinkensdam och tur 41 blev stående vid Östermalmstorg p.ga kontrasignal.
Stoppen i sig varade inte så länge men generarade tillräckligt mycket kaos för att det skulle vara struligt i trafiken och snigelfart genom stan i efterföljande två timmar.
Bästföredatumen för alla Cx vagnar verkar ha gått ut just den här veckan och vi lever numera under kontrasignalens tyranni!
Det är väl en himla tur att SL bestämt sig för att rusta upp 70st Cx vagnar så att de kan rulla i 10 år till - det roliga är med andra ord inte slut än!

De glasväggar som satts upp på station Östermalmstorg som något slags brandskydd, har istället utvecklats till en gaskammare! Tanken är att glasväggarna ska skilja de olika plattformarna från varandra, så att om det skulle börja brinna så sprids inte elden så lätt. Man kan gå igenom via en dörr, men just dessa två dörrar har slutat fungera. Eller rättare sagt, man kan ta sig in i själva utrymmet mellan de båda glasväggarna, men vill man komma ut på den andra plattformen så går inte det. Med andra ord fastnar trafikanter som kommer från Ropsten, och som ska byta till Mörby tåget, i detta utrymme och är fast där tills någon vänlig själ på plattformen ser detta och går dit och öppnar dörren. Det hela är väldigt underhållande och Hatbloggen vet inte riktigt vad SL tänkte när de byggde det här trafikant akvariet.

7 kommentarer:

Anonym sa...

fattar inte varför det inte passar er med gamla vagnar, ni som är på vänster kanten ska väl trivas med gammalt ned rangerat skrot... ja jag menar allt ska ju tas till vara typ och sparas, vadan denna lyxönskefrossa i nya och monderna grejor. det är alltid vänster folk som gnäller mest, men som har det bäst.....

Anonym sa...

Jag vill inte och jag bör inte, men kan inte låta bli. Snälla "anonym", gå hem, läs på lite och återkom när du faktiskt vet vad du "pratar" om. Du kan samtidgt passa på att öva på stavningen (gah, jag skulle ju inte, framför allt med tanke på min interpunktion).

Och ja, jag vet...

http://dogtoe.com/weblog/wp-content/uploads/2007/01/arguing_on_the_internet.jpg

Anonym sa...

innerslacker.com/images/argue091204.jpg

trasan sa...

jag stavar gamalt med två m jävla idiot, och gå hem kan du göra själv.... om det inte passar så dra....

trasan sa...

mena inte att trampa på re sorry

Kristinchen sa...

Nu vill vi ju väldigt gärna höra hatbloggens analys av gårdagens tilldragelse vid tekniska högskolan.

880 90 sa...

Det är nog bara jag som blir glad när jag får ta över gamla, goa Cx tåg...
Tycker dom är så bra, basic, inget larv.
Man kan stå och köra, dra ner rutan och få luft, dörrarna går igen, pang bom.
Drömmen vore att få ut C4-orna igen, med klubban, kombinyckeln och fartnyckeln. Tyfonen lät som en stor oljetanker.

Ja ja...vad är en bal på slottet...