tisdag 30 oktober 2007

Röd avgång.

Vilken dag! För trafikanterna var det väl inte så lajbans, men måndagen var kanske det skojigaste som Hatbloggen upplevt som tunneltågförare (åtminstone den här veckan). Kod röd tycks vara här för att stanna, så det är strängt taget bara att slänga ut tidtabellen i (den inte så höga) farten, luta sig tillbaka och söndagsköra längs banan medan man njuter av det oavbrutna trafikregleringstjattret på radion!

Det första Hatbloggen fick göra var att gå upp till Nyboda och hämta ut en av de extraturer som just körts in för att köra densamma till Ropsten och vantra tåg. Bara en sån sak! I Ropsten blev vårt tåg således turen 7, så körde vi till Gärdet och bytte tåg med gamla 7:an, tog det tåget till Ropsten och gjorde till turen 8, körde till Gärdet och bytte med gamla 8:an, körde det till Ropsten och turade om. Och så vidare. Och så vidare. Och så vidare. På ett par timmar lyckades vi inte komma längre från Ropsten än till Karlaplan vid två tillfällen, och på Norsborgssidan stängde man av plattform 3 vid Alby och körde alla södergående tåg via mellanspåret för att kunna vantra också där. Plötsligt var hela banan en enda stor danslek där man aldrig riktigt visste vilket tåg man skulle komma tillbaka till utgångspunkten med.

Mesta halkförseningarna fick såklart linje 13 dras med, men vi blev lite fundersamma när vi satt på vårt tio minuter sena 14-tåg och trafikledningen av nån anledning ropade ut att linje 14 gick enligt tidtabell. Det är möjligt att de hade rätt, men isåfall hade vi helt fel tabell liggande i hytten.

Vid Gamla stan svischade A förbi på gröna banan och berättade att man där minsann körde enligt kod gul. Outgrundliga äro Halkgeneralens tankevindlingar.

En bit in på eftermiddagen slog nån typ av förnekelsesyndrom till på trafikledningen, och plötsligt beordrades de inställda extraturerna på linje 14 ut ur depån. Man borde verkligen veta bättre än att utmana ödet, för det tog inte lång stund innan man var tvungen att köra in dem igen sedan växlarna mellan Danderyds sjukhus och Mörby centrum brakat samman. En lång stund trafikerades sträckan Tekniska högskolan – Mörby av bussar och inte tåg, men Hatbloggen satt tryggt instängd i Mörby och läste tidningarna och blev utsläppt så lägligt att vi kunde bli avlösta och gå hem 24 minuter för tidigt. Som sagt, vilken dag! Mera sånt, tack.

För övrigt noterade vi att en ny, fin nödutrymningsplan satts upp i mässen vid Liljeholmen tillsammans med två (2!) brandsläckare. Förarbristen är tydligen så desperat att man plötsligt anser att de tunneltågförare som ändå finns trots allt bör hållas vid liv. Å andra sidan kan det vara som J föreslog: Snart är det dags för ny upphandling av tunnelbanetrafiken, så det är hög tid att börja smeta på kosmetika så att man har nåt personalvårdande resultat att visa upp… Kanske cyniskt, förmodligen sant.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Vanka, Vandra, Vattna...men va fan är Vantra?

Varifrån kommer ordet? Finns inte med i SAOL?
Nä nu går vi på krogen och vantrar?
Vill du vantra med mig?

Mardrömsdag, känner hur hjärtinfarkten kommer galoperande.

Tycker verkilgen synd om "kunderna", vilket tålamod dom har.

Dallerberg sa...

Vantra och fora är kollektivtrafikens största mysterier :D

Anonym sa...

Från Svenska Spårvägssällskapets lexikon:

VANTRA -- Ta igen förseningar med hjälp av ett extra tåg som kontinuerligt byts ut mot den gamla försenade tåget. Vantringsföraren och tågets förare byter plats med varandra vid möte. Uttryck i Stockholms tunnelbana.

http://www.sparvagssallskapet.se/lexikon/index.php?bokstav=v

Anonym sa...

Och ska vi ta "fora" på en gång från samma lexikon:

FORA -- Stockholmskt ord för vagntranport av buss enl- order eller turlista. Härstammar från äldre dagar då bönder körde hölast långa transportvägar.

http://www.sparvagssallskapet.se/lexikon/index.php?bokstav=f

Anonym sa...

Med andra ord kör vi väldigt moderna hölast här i Sthlm... =D

Anonym sa...

Tycker att det är mest "hösäckar" vi kör

Anonym sa...

Jag googlade på Vantra när jag kom hem, kom också in på Spårvagnssällskapets lexikon, men frågan kvarstår.
VEM kom på att detta med byten av sena tåg skulle kallas för Vantra? :)

Varför inte Nilpa eller Talua?

Dallerberg sa...

Men precis! Bara för att det står med i SPÅRVÄGSSÄLLSKAPETS ordlista betyder det inte att det är riktiga ord.
Vi vet ju VAD DET ÄR uppenbarligen, vi vet bara inte VARFÖR det heter som det gör. Galenskap, I tell you, GALENSKAP

Dallerberg sa...

Det är lika mystiskt som uttrycket "Jag har månadslön" som alla gubbar och tanter (och qarola) använder. Vad menar de? Varför skulle det göra någon skillnad vilken typ av lön man har när ungarna drar i nödbromsen så att man blir sen? Det är så mycket jag inte förstår :(

Anonym sa...

Ja kan det vara någon i sekten Spårvägssällskapet som kommit på detta roliga namn.

Man kanske skulle gå med där...undrar vad dom knaprar på sina fester :O
Drogtesta hela bunten?

Lucy in the Sky with Diamonds

Anonym sa...

Jag har hört att ordet fora ska ha använts inom det militära, kanske är det samma sak med vantra.
Nästan all terminologi inom spårtrafiken kommer ju från det militära.

Dallerberg sa...

"1. Varutransport
Fora, är ett gammalt namn för varutransport. Vanligt var att vintertid köra varor med släde. Ordet fora är ett ursprungligen ett fornsvenskt ord som betyder färd. Släktskap finns med ord som fara och forsla. Jfr. också fordon. Dialektalt betyder ordet fora att resa fram och åter, dvs tur och retur."