tisdag 2 oktober 2007

Vågar DU åka tunnelbana?

Idag var det en lugn dag i tunnelbanan.
Vissa av förarna kunde andas ut och luta sig tillbaka i förarstolen, andra blev lite rastlösa och undrade när koset skulle slå till....

Strömmen kom och gick mellan Skärholmen och Fittja, vilket innebar att vi ryckigt tuffade fram i 30-50Km/h. Ett tåg (ironiskt nog de lättantända C14 vagnarna) saknade tre stycken brandsläckare(vem hade anat!?) vid iordningställandet i Nyboda. Hatbloggen är mycket tacksamma gentemot den uppmärksamme föraren och ställer sig åter igen undrande till vad Tågia egentligen gör(eller snarare inte gör) med tågen där uppe i Nyboda.

Radion fungerade inte under rusningen, ibland fanns det täckning, ibland inte. Hur som helst hävdade trafikledningen att radio störningen berodde på ett planerat underhållsarbete, förlagt under rusningstid. Precis som vanligt är det någon som verkligen tänkt till.

Hatbloggen fick utrymma sitt tåg vid Mälarhöjden då det gått sönder. Som vi redan konstaterat är C6 vagnarna det bästa vi har på röda linjen, så vad ska vi nu göra då även C6:orna sviker?
Tydligen så gick två C20 vagnar sönder på ett mycket märkligt sätt på Gröna linjen idag, en vagn i tåget kopplades loss av sig själv...

Överlag var det en mycket stillsam dag(iförhållande till det totala kaos som rådit), tills 19.40 (skam den som ger sig!)då rök upptäcktes vid Midsommarkransen och det blev fullt pådrag med räddningstjänst, utrymmning av stationen, ersättningsbussar et.c
Stoppet var över vid 20.50 då den anlagda branden var släckt.

De senaste sex dagarna har vi haft rökutveckling och brand vid tre tillfällen.
Att besluta om underhållsarbete av radion under rusningstid(eller under trafikdygnet överhuvudtaget) måste vara baserat på att sannolikheten för att något allvarligt ska inträffa, som tex brand eller rökutveckling, bara är 3/6.
Stockholms tunnelbana är verkligen ett skämt, att SL inte bara ger upp med den statistiken!

Hatbloggen kommer aldrig igen våga åka tunnelbana, sannolikheten för att man ska brinna inne eller för att en vagn helt plötsligt släpper från kopplet och rullar iväg, är alldeles alldeles för hög.

6 kommentarer:

Dallerberg sa...

På kinesiska skriver man ordet "kris" med tecknet för "fasa" och tecknet för "möjlighet"

Anonym sa...

Här kommer dagens tiotusenkronorsfråga:

Hur länge skulle Tågia överleva på en fullt konkurrentutsatt marknad, där man inte kunde förlita sig på sitt defactomonopol....?

Anonym sa...

i dag 2/10 alltsså gick ja förbi vagnmästarn,s kontor. gissa vad som stog parkerat där utanför. jo en bil förstås ha ha ..det va bara det att det stog på den på utsidan. KALMAR tåg kompetens ab tågkompetens ha ha ha nästan roligt ju tänkte pissa på bilen och även på connex bilen brevid nära va det kan ja lova....

Anonym sa...

Re: Anonym kl. 10.06: KALMAR tåg kompetens ab....? Vad kan ordet "TÅGIA" då stå för?

TÅG Inkompetens Ab, kanske....?!

Anonym sa...

Det är väl som med ordningsreglerna. Underhållet "behöver man inte följa helt till punkt och pricka."
Det är lite hur som helst.

Anonym sa...

Det går väl bra att åka tunnelbanetåg privat. Man har väl med sig tågnycklarna så man kan ta sig ut ifall det behövs! (Nej, dem lämnar jag inte ifrån mig när jag blir överflödig år 2013!!!!!).