torsdag 11 oktober 2007

Mycket ska man höra...

Trafikledningen har på sistone haft lite svårt att få tag på förarna som är ute och kör. I Mörby är radiomottagningen sen en tid sporadisk, och ibland är det lite knas med mottagning och sändning på själva tågen. Igår, till exempel, försökte man desperat få tag på föraren på ett visst tåg utan särskild framgång (”vi vet att du inte kan sända, men vi försöker ringa dig på mobilen och det är bara upptaget…”). På torsdagen sökte man kontakt med U på den försenade turen 51 för att låta henne veta att hon skulle få vända i Alby, men när hon skulle svara brusade det bara. Den påhittige trafikledaren föreslog då att ”om du har uppfattat – tryck in sändknappen två gånger” (vi kunde höra fortsättningen för vårt inre: ”Vill du veta avgångstiden från Alby – tryck tre gånger. Vill du inte vända i Alby – tryck fyra gånger. För att avsluta – tryck stjärna.”). Det börjar kanske bli dags att utreda alternativa kommunikationssätt i tunnelbanan. Röksignaler? Telegrafi? Telepati?

Under hela eftermiddagen och kvällen rådde säkerhetsläge 2/kod gul längs röda linjen med ganska imponerande förseningar som följd. Trafikledarna upprepade förhållningsreglerna så många gånger att de till slut vid ett tillfälle rabblade upp att största tillåtna hastighet vid infart till ytterstationerna var 60 km/tim (alltså 10 km/tim snabbare än vid torr väderlek). Vi ville så gärna men vågade inte lyda uppmaningen…

Hatbloggen körde halva kvällen omkring i ett tåg som kunde göra högst 70 km/tim, men vi orkade inte göra nåt åt felet. Det är liksom lönlöst, tåg som går för full fart lär knappast behövas på linje 13 före mitten av april.

När trafikledningen ropade ut ett allmänt meddelande på radion och på fullt allvar tackade förarna för att samtliga tåg var försenade (”tack så mycket för den fina insatsen”) höll vi på att ramla ur stolen av förvåning. Nu har vi fan hört allt.

Med rådande väglag lär ju våra vänner på gröna banan kunna kyssa sin punktlighetsbonus farväl. Vi är sååå ledsna.

Så… Funkar systemet? Lyckas vi undvika hjulplattor, eller är förkortade raster och tajta avlösningar enda resultatet? Vi måste erkänna att vi är lite överraskade, de enda plattor vi hörde talas om på torsdagen var på två tåg på linje 14. Vår gissning är att dessa plattor uppstått på röda linjens halaste och slirigaste sträcka, där man halkar och hoppar oavsett väderlek: Stadion – Universitetet. När kommer en hastighetsbegränsning på den delen av banan?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vi ska komma ihåg; att alla gör vi vad vi kan för att få en god arbetsmiljö som vi alla kan trivas i!
Nu har vi fått frukt också!
Tack för det, televerket.

Anonym sa...

U är söt hörde dig nog när du tröck in sändartangenten. klick klick klick . vill vända vill vända......

Anonym sa...

Trafikbefäl, uniformskrav och nu säkerhetslägen (ganska lika USAs beredskapsnivåer vid invasion) samt morse över radion.
Är det verkligen tåg vi jobbar med eller har vi i själva verket råkat hamna i det militära..?

Anonym sa...

Som tack bjöd man på frukt...
MEN GUUU SÅ GLA JA BLEV...
Kan man inte få ett winerbröd till kaffet?

Anonym sa...

Har man redan "Code Yellow"? Yeah, det riktiga skitvädret med tilltagande lövhalka har inte ens börjat....?!

Anonym sa...

hur ska det bli när snön kommer då? om redan gul kod? kanske sand brun färg. inga tåg bara cameler som går i caravan .skulle nog funka lika bra som tågen alla fall ...

Anonym sa...

Tycker det är härligt med ett litet lugnare tempo, man får tid att gå in i sig själv lite. Tankarna flyger. Man slappnar av.
När man kommer hem sätter man sig ner och skriver ett brev.

Dear Oprah.....

Anonym sa...

i dag när jag avgick från mörby 1851 körde ja ända till liljeholmen utan tågkänning. vad sägs om det , ja tror det kommer att ordna sig detta elände till slut.