Tisdagen var verkligen lugnet efter stormen på röda linjen, så länge Hatbloggen var på jobbet var det kod gul som gällde. På gröna banan körde man ju enligt kod gul redan igår, men också de behövde visst vila upp sig efter de strapatserna, visste K berätta, och således körde de idag enligt uppgift efter nån sorts specialvariant av kod gul: ingen snabbstart men i övrigt normal hastighet – närmast nån sorts kod gulgrön, alltså (i stil med en omogen banan eller nåt). Med en vagnpark bestående uteslutande av dyrbara och lättplattade C20 och till övervägande del utomhussträckor kunde man ju tro att de skulle vara lite försiktigare där, men så är tydligen icke fallet. Nå, de kan ju alltid få några av våra vagnar när deras är på svarvning…
I mässen dristade vi oss att uttrycka vår lättnad över att det var en vanlig, lugn dag, men då påpekade A att betydelsen av ”vanlig, lugn dag” möjligen förskjutits en smula. Och med tanke på att den vanliga, lugna dagen omfattade bland annat en rangerlucka som gick upp och bröt klarsignalen på ett tåg i tunnel mitt i rusningen, dörrar som inte gick att stänga i Norsborg, sjukdomsfall, skadade förare och koppelåkare, inställda tåg med plattor, drivor med trafikanter i tåg på vändbryggor och de vanliga kod gul-förseningarna hade han nog en poäng. Att kalla såna här dagar lugna ställer de andra, olugna dagarna i perspektiv.
Tre bedårande små töser i nedre tonåren förgyllde Hatbloggens kväll genom att resolut, styvnackat och konsekvent vägra släppa dörrarna i Fittja. De spjärnade helt enkelt upp ett dörrpar och stod och gastade efter nån Sara i ett par minuter innan vi gav upp och anropade trafikledningen som omedelbart lät oss utrymma tåget. Sällan har vi njutit så mycket av nåt så vardagligt som att ta ett tåg ur trafik som vi gjorde ikväll. Tack, Sara, vem du än är!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Hade Birgitta jobbat hade det aldrig varit några jävla koder.
Nu kör vi klart slut.
:)
Det ska bli spännande att se om alla dessa koder gör någon nytta, jag tvivlar på det. Förra året var det ju lugnt hela Oktober och vi fick ett tack-meddelande från tjifen om ni minns? Sen brakade det lös i November :D
Fast experimentet kommer ju inte få ett korrekt resultat sålänge det finns folk som skiter i allt och kör normalt. Då kommer ni ju ALDRIG kunna bevisa att det inte är erat fel att det blir plattor.. nu kan de ju påstå att "kodsystemet" var jättebra men att det sket sig pga dem som körde för fort. Istället för att erkänna att det är tågen/rälsen/whatever det är fel på.
Jag kan inte ta tunnelbanan längre utan att tänka på er blogg. Och när det då och då kommer ett meddelande i högtalarna så har jag definitivt svårt för att hålla mig för skratt. Tack för denna blogg!
Skicka en kommentar