onsdag 3 oktober 2007

Here we go again...

Hatbloggen har inte ens kommit till jobbet men redan nåtts av information om förmiddagens händelser! Tydligen började det brinna i nybohovshissen vid Lilljeholmen idag och det tog ett tag innan man kunde komma in till det rykande maskinrummet eftersom olika bolag har hand om olika delar av hissen....
Hatbloggen antar att detta bara är uppvärmingen inför eftermiddagens aktiviteter.

Det har även kommit ut ett instruktionsmeddelande: om ett tåg rapporterar in plattor, så är det lugnt. Men om TVÅ tåg rapporterar in plattor, så är största tillåtna hastighet på HELA banan 30km/h.
Hatbloggen har sagt det tidigare, och säger det igen, varför ens försöka köra tunnelbana? Vad är det för mening med en tunnelbana om den går i snigelfart?

När de "nya" C20 vagnarna kom hävdades det från tillverkare och SL att dessa vagnar inte kunde börja brinna och inte heller få plattor. De var så moderna att de till och med skulle kunna köras automatiskt utan förare. Det är Bombardier som levererat och tillverkat C20, och med tanke på hur bra deras landningställ fungerar på Dash planen, så är ingen förvånad över att C20 både brinner, får plattor och tack och lov, inte körs utan förare!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Och vad händer om tre tåg anmäler plattor..? Eller fler, för den delen? Inte helt ovanligt i oktober, november kanske?

Anonym sa...

Anonym (igen): Jo, dessa C20 är verkligen fantastiska och "moderna". Verkligen....!

Trycker man på någon SPECIELL knapp, så kan de säkert också flyga....... Som elefanten Dumbo.

Anonym sa...

Två tåg som kör ut från depå (ja men vilken depå som helst, säg en Vällingby och en Högdalen, eller en Nyboda och en Mörby) ungefär samtidigt, båda i transport, åt olika håll... ingen ovanlig situation. Ponera att dessa båda tåg anmäler plattor. Plattor som alltså inte uppkommit nyligen utan som upptäcks när tåget rullar i transport, men som fanns redan i hallen. Ja DÅÅÅ måste ALLA TÅG köra i 30! Här har vi inte tänkt till alls. Undrar hurdana bötessummor det blir av detta förfarande? Ja men det är lugnt. Jag har månadslön. Jag bryr mig inte. Värre då som sagt med bötessummorna för företaget. Jag tror nog inte denna vansinniga regel kommer att gälla så länge.
Vad gäller hissbranden LIH kan jag berätta att det verkade inte som att någon som kom till platsen hade nyckel till hissen ens. I alla fall inte de som kom dit först. Kan man inte förvara en sådan nyckel lättillgängligt, säg på TLC? Då är det ju bara för befäl att rusa dit och hämta nyckeln om det här händer igen. Gratis förslag som kan rädda liv.
Fast vad vet väl jag. Jag ska ju ändå avskaffas om några år.

Anonym sa...

jaaa, asså dom är väl mycket bättre än dom gamla vagnarna i alla fall. MEN, ibland (vid högre hastigheter) så åker dörrarna upp av draget, det är läskigt och farligt, sett det med egna ögon ett antal gånger.

Anonym sa...

Har också en otäck känsla av att mängden fel och fram för allt mängden "egendomliga" fel tycks öka hela tiden. Det känns som om att man skulle behöva en större skärm, typ 17 tum, så att slipper "scrolla" så mycket.

Tänk sedan när "garantin" går ut och Tågia/Veolia ska serva dem själva. Jag vill inte ens tänka den tanken....

Anonym sa...

Veolia måste ju tycka vi är som ett gäng apor med blonda peruker!
Inför den nalkande hösten samt vintern, med lövhalka, blöta räls och allt vad det innebär, så blir vi iväg(s)kickade på halk kurs.
Jahaaaa.....blir det halt ute under denna årstid?! Helt nytt för oss alla!! *tuggar på mitt hubba bubba och lirkar med guldlocken*
Detta gör mig skrattretande arg!
Hörde dessutom ryktas att kurshållaren själv halkar förbi stationer både högt och lågt.
Niiiice! Over´n out!
Ante

Dallerberg sa...

Vem håller i kursen? :D