På fredagen varnade trafikledningen för en påverkad karl med systemkasse vid Hornstull. Det där är ju signalementet på genomsnittstrafikanten under veckosluten, så den informationen var inte till så stor nytta. Mer användbart var signalementet på den väldigt arga kvinna som raglade runt på olika stationer under eftermiddagen iklädd endast en sko. Vi hade också varit arga (och förmodligen lite berusade) om en sko var allt som skylde oss från höstkylan.
När först M och sen A rapporterade om en sparkcykel på spårområdet mellan Vårberg och Skärholmen frågade trafikledaren om den såg ut att ha legat där länge eller om den verkade ha hamnat där nyss. Hur syns det, undrar Hatbloggen, vilka är tecknen? Om det växer mossa på den eller inte?
De enda brandincidenterna som Hatbloggen hörde talas om på fredagen var en liten brasa vid Centralen som väktarna släckte med en pulversläckare och lite misstänkt röklukt på ett CX-tåg på linje 14. Ta i trä, det kanske börjar lugna ner sig nu – två brandlarm per dag är ju faktiskt färre än fyra…
SL och dess kumpaner gör ”en hel del” för att komma till rätta med lövhalka och undvika hjulplattor. Hatbloggen misstänker att hastighetsbegränsningen på 20 km/h infart (men inte utfart) Fruängen är en av de klipska åtgärderna, eftersom vi inte kan upptäcka nån annan orsak till hastighetsnedsättningen. Nu frågar vi oss vilken fantastisk idé SL:s ingenjörer värker fram härnäst. Varför inte göra 20 km/h till största tillåtna hastighet på sträckorna Norsborg-Hallunda, Alby-Masmo, Vårby gård-tunnelmynningen söder om Vårberg, Vårberg-Skärholmen, tunnelmynningen norr om Skärholmen-Mälarhöjden, Axelsberg-Örnsberg, Aspudden-Liljeholmen, Fruängen-Hägerstensåsen, tunnelmynningen norr om Hägerstensåsen-Midsommarkransen, tunnelmynningen norr om Midsommarkransen-Liljeholmen, Slussen-Gamla stan, Gärdet-Ropsten samt Bergshamra-Danderyds sjukhus (fast i båda riktningar, såklart)? Både högteknologiskt och kreativt.
En av våra kollegor ställde en berättigad fråga på radion ikväll när han undrade hur det egentligen är med jakt- och viltvårdslagstiftningen här i landet – måste man rapportera in om man upptäcker en stor uggla av utrotningshotad art liggande död på spåret? Vi vill också veta.
lördag 6 oktober 2007
Ugglor i mossen.
Etiketter:
Brand,
CX,
Fruängen,
Halka,
Hornstull,
samtliga yttersträckor,
Skärholmen,
T-Centralen,
Vårberg
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Allt har ett syfte - även stenarna på vägen.
Skicka en kommentar