torsdag 25 oktober 2007

SL + Åke = sant.

Redan i söndags uppmärksammade vi den (mestadels) frikyrkliga reklamkampanjen i tunnelbanan mot rätten att ingå äktenskap för gaymänniskor (och alla andra som inte lever i familjerelationer med en mamma, en pappa och deras biologiska barn, basta!). Sen dess har företrädare för SL uttalat sig och sagt att de enda hänsyn man tar är huruvida reklamen bryter mot lagen eller inte – man bryr sig inte ett spår om avsändare eller budskap så länge annonsen håller sig på rätt sida om lagen. Icke sa Nicke, säger vi, det är ju rent och skärt ljug. Det bär oss verkligen emot att citera Expressens ledarsida (den är ju liberal!), men Johannes Forssberg har faktiskt några poänger:

”(SL) har naturligtvis helt rätt i att annonsörer inte ska väljas utifrån politiska preferenser. Problemet är bara att SL i vanliga fall gärna kör sina annonsörer genom ett ideologiskt filter.

En TCO-kampanj för jämställdhet censurerades för att den innehöll ordet ’penis’, en bioaffisch bannades för att den visade ett förväntansfullt ansikte mellan två lår och företaget Lindex kampanj var misshaglig eftersom den förkunnade att företaget älskar tuttar. Eftersom SL inte brukar tveka att bannlysa affischer de inte gillar tycker de rimligtvis att Äktenskapskampanjens budskap är fräscht och sympatiskt.

Kanske för att de tycks dela Åke Green & Co:s syn på sexuell frihet.”

8 kommentarer:

Anonym sa...

vad ska man säga släpp det här nu . naturen har sin gilla gång va som är rätt eller fel kan ingen bestämma . det som sker är det som sker och bara dom som är inblandade kan påverka inga utanför har med saker att göra . låt alla dessa människor bestämma själva vad som är rätt eller fel fan ta alla jävla förtryckare skjut dom bara

Anonym sa...

Till "anonym": Släpp det själv du, lilla snutten. Skaffa en egen blogg där du basunerar ut ditt budskap; jag kan inte påverka min egen verklighet, så det är bara att ge upp och skjuta sig i huvudet (eller alla andra). Debattera är det ju tydligen ingen mening med.

Dallerberg sa...

Jag tycker fortfarande SL ska få sätta upp vilken reklam de vill. Om de inte vill ha en massa pattar på väggarna behöver de inte ha det och om de vill ha ett galet, kristet och framförallt DÖENDE budskap på väggen kan de väl få det? Folk fattar väl att det handlar om kristna tokstollar? Och om de inte fattar, so what, vad kan hända? Förövrigt så har jag inte ens sett reklamen en enda gång och hade inte vetat om den överhuvudtaget om inte ni tagit upp det. Så ni har indirekt gjort reklam för ÄKTENSKAPET MELLAN MAN OCH KVINNA också. Skandal.

Dallerberg sa...

"lilla hjärtat": börjar inte det där "skaffa en egen blogg"-argumentet bli lite trött?

Anonym sa...

OK detta är ju ingen kampanj FÖR Mamma Pappa Barn utan en kampanj MOT något, i detta fall samkönade äktenskap. Jag vet inte men jag tror att det är första gången man har reklam MOT en viss grupp av människor, trafikanter och även medarbetare. Varför gömmer dom sig bakom den gulliga rubriken när det handla om något annat. Vilken grupp står på tur att målas ut, grupp av männsikor, trafikaner och även medarbetare? Vad blir nästa steg? Nästa kampanj? ND kanske, vem vet.

Dallerberg sa...

Lägg inte så mkt vikt på vad jag skriver, jag snackar så mycket skit :D
I love you bögisar! Det vet ni! Men jag ogillar religiösa människor och jag skulle inte gifta mig i kyrkan under pistolhot. Jag tycker bara inte ni ska ta det så hårt, jag menar STANLEY SJÖBERG :D han är ju ett skämt.

Och ND borde väl ha samma rätt som alla andra att ha en reklamkampanj EGENTLIGEN? Det vore iofs jävligt osmakligt men sålänge det inte innehöll något hetsande mot folkgrupper borde de väl få det iallafall?

Anonym sa...

Raring, det var ingen kommentar till dig utan rent allmänt :)

ND var bara som ett exempel, visst, dom kan ju ha kampanj så länge det inte är hets mot folkgrupp men vad skulle det då vara om, att himlen är blå?

Tycker inte att man som trafikant, på morgonen, trött, på väg till sitt tråkiga jobb ska mötas av "reklam" som skitar ner en.
Bra start på dagen som kolektivtrafiken bjuder på ?

Dina kommentarer är halva nöjet här.

Dallerberg sa...

Såhär ska deras kampanj se ut, En bild på en liten kattunge med en pratbubbla som säger: "Hej hej, vi är ND och vi gillar att kramas. Rösta på oss. Kramis."