lördag 13 oktober 2007

Rullatorworkout.

Kod grön gällde bara fram till 23 på fredagskvällen, ett tappert försök som helt falerade på att det började regna någonstans på gröna linjen, och då är det kod gul på både röda och gröna linjen som gäller!

Halva hatbloggen slapp jobba idag, eller rättare sagt, istället för att sitta 3.40 på gamla konservburkar, blev det 1.40 körning och 2 timmar i vagntransport och tidningsläsande i depån.
Men trots att arbetsinsatsen kan tyckas minimal så tar det på krafterna att skrika på trafikanter som drar i dörrarna, att utrymma tåg mitt i stan mitt i rusningen och att evakuera en stackars man med rullator som inte hann av i tid.
Allt detta hade såklart kunnat undvikas om de såklallade "reparatörerna" i depån faktiskt fixade tågen innan de åkte ut, för tydligen så hade hatbloggens tåg gigantiska plattor redan från hallen och fel i kopplet som gjorde att tåget indikerade öppna dörrar och skälla på trafikanterna hjälpte inte, eftersom de för en gångs skull, inte alls drog i dörrarna!!!!

Att skälla på trafikanter utan anledning är ju ingenting som hatbloggen drar sig från att göra, speciellt när man får order från trafikledningen om att "Säg till dem att sluta upp att dra i dörrarna". Det lät ungefär såhär mellan T-centralen och Östermalmstorg:

-"Okey ni som drar i dörrarna, sluta upp med det. Vi blir stående här i tunneln tills ni lägger av, jag har månadslön, kan stå här hela kvällen men det är synd om alla andra som vill hem."

50 meter senare:

-" Somliga verkar inte fatta att man inte ska dra i dörrarna, vi kan inte åka omkring med öppna dörrar, så nu står vi har i tunneln tills ni lägger av!"

20 meter senare:

-"Okey nu kommer tåget att tas ur trafik vid Östermalmstorg eftersom vissa av er inte kan låta bli att dra i dörrarna, så nästa Östermalmstorg, slutstation, avstigning för samtliga, och ni kan tacka snorungarna som drar i dörrarna för det!"

Hatbloggen tömde sitt tåg och det fullkomligt vällde ut människor på plattformen, men ingen såg speciellt arg ut, de undrade nog mest vem det var som hade dragit i dörrarna. Nu visade det sig att det faktiskt var ett vagnfel, men det visste vi inte då och det behöver definitivt inte trafikanterna få reda på, det är de fina med 8 vagnars tåg, det kan alltid vara någon i en annan vagn som saboterar!

Väl på bryggan Tekniska så hade en man med rullator blivit kvar i tåget och eftersom diriktivet från trafikledningen vid tillfället fortfarande var naivit positivt, så skulle tåget gå i trafik. Med andra ord, inga problem med att få av gubben. Men när hatbloggen är påväg in på station Tekniska högskolan meddelas det att tåget ska gå i transport, på plattformskyltarna står det Fruängen 8 vagnar, belysningen i tåget är tänd och på plattformen står det som vanligt flera miljarder människor som vill åka med... Vad gör man nu?

Hatbloggen visade sig mycket riktigt vara dum i huvudet när, istället för att nödöppna en dörr eller använda vredet på långbalken, bestämmde sig för att gå in via en hytt, bära ut rullatorn som efter mycket om och men kom ut genom den smala hyttdörren, och sen stänga hyttdörren för att inse att nycklarna var på fel sida... Som tur var erbjöd sig en smal man att klämma sig in genom en trafikantdörr för att sen gå in i hytten(dörren till kupen var som tur var öppen) och hämta nycklarna. Hans motivering till detta smutsiga hjältemod var -"Jag vill ju komma hem någon gång!" Hatbloggen fällde en tår av stolthet då vi insåg att denne trafikant verkligen insett vad kollektivtrafik betyder; vi reser tillsammans, vi kompromissar, kämpar och förhoppningsvis får vi belöning för vår möda och kommer hem!

3 kommentarer:

Anonym sa...

ja carro ska du inte ha semester snart . så vi kan få lite snurr på den här eländiga banan....

Anonym sa...

Det regnade inte på bana ett heller, vi fick besked om att det var den operativa chefen som bestämt att det skulle råda GUL KOD, han kanske ville känna att han fått någonting gjort innan han gick hem för helgen..

Anonym sa...

Vi har under förmiddagen växlat vilt mellan gult och grönt. Spännande med dessa färgkoder... jag ser fram emot fler färger. För hur kan kod rött (veolias färg!!) vara den farligaste? Är inte det lite väl självutlämnande av företaget?
Trafikanter som drar i dörrar är ett gissel. Speciellt de som är "snälla" och drar upp nästan stängda c20-dörrar gång på gång för att släppa in ännu fler som inte passat tåget men ändå springer och skriker. Allvarligt: är det så otroligt viktigt att hinna med just det där speciella tåget, då väntar man på det, man kommer inte springande när det ska lämna stationen! Och man drar f***n inte i dörrarna för att släppa på dessa springmonster. Då är man knappast snäll mot alla de som redan sitter i tåget (har passat tiden!) och väntar på att åka men aldrig kommer iväg på grund av dörrdragarpuckot.
Jag ser med tillförsikt fram emot elchocksdörrar... aktiveras av föraren då dörrdragarpuckon börjar tafsa på dörrarna.