tisdag 6 november 2007

Farväl C20, tack för den tid som varit.

På måndagen lade C20-vagnarna av. Slutade funka. Vid Vårby gård stod ett tåg nån halvtimme med kontrasignal och indikerade nerdragna nödbromshandtag trots att tre förare hjälptes åt att gå igenom tåget och kolla och återställa samtliga nödbromsar och samtliga dörrnödöppningsvred. Med tanke på det långa stoppet är det inte så imponerande att de små liven som låg bakom busstrecket bara hann måla ner en halv vagn.

Vid minst två tillfällen under dagen öppnades dörrarna på olika tåg bara sporadiskt och lite hipp som happ sedan förarna tryckt på dörrknapparna, och på turen 45 gav HS upp totalt och medgav körning i högst 15 km/tim på eftermiddagen. Den senaste tiden har dessutom spökfelkoderna som felaktigt larmar om nödöppnade dörrar och hastighetsbegränsar till 30 km/tim blivit allt fler. Är det det fullständiga sammanbrottet för C20 vi betraktar?

De ännu fungerande vagnarna håller just nu på att omprogrammeras för att bli användbara på alla banor – de som varit specialdesignade för röda banan ska alltså kunna rulla också på den gröna. Detta innebär att de samtidigt blir sämre för förhållandena på röda linjen: Nu sumrar de och automatbromsar vid 50 km/tim istället för att ha en bekväm hastighetsvakt vid M-signal mot vilken man kan luta sig, och så blir dörröppningen lika seg som på de gamla gulskärmingar som främst hört hemma på gröna linjen. Dessutom har man här och var glömt bort hur fort man kan köra på röda och hastighetsbegränsat vissa vagnar till grönans 70 km/tim med de vanliga omomprogrammeringarna som följd för att rätta till felet – alltid tycks det vara nåt man glömmer vid omprogrammeringarna och alltid tycks det finnas obegränsade resurser för alla dessa fel- och omomprogrammeringar.

Hatbloggen frågar sig om ungarna blivit dummare, snällare eller mesigare. Det är rätt länge sen vi råkade ut för nerdragna nödbromshandtag på våra tåg, men däremot har det blivit vanligare att kidsen trycker igång nödtalsenheterna ute i vagnarna. Vi inbillar oss att de kanske tror att de nödbromsar tåget när allt de i själva verket gör är att sätta igång en liten ettrig larmsignal. Vi kan faktiskt stå ut med att de jävlas så länge vi slipper lämna hytten för att åtgärda deras dumheter och kan stanna kvar i värmen och svära.

6 kommentarer:

Dallerberg sa...

Det kanske har blivit så vanligt med stopp i trafiken att det inte längre är häftigt att dra i nödbromsen?

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Dallerberg sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Dallerberg sa...

Jag MENADE inte att det var stopp i trafiken ofta pga ER. Utan jag skrev det som en kommentar till de senaste inläggen som skrivits här, om att c20 brakat ihop och diverse andra problem. Kan ni sluta vara såna satans jävla idioter och sluta ta åt er så mycket.

Ska man behöva skriva så att barn förstår eller?

Anonym sa...

Slangily: I loves you!

Angående de där berömda c20 kan jag berätta att varje gång jag talar om för en datakille att de nya fina vagnarna körs med windows antingen skrattar han ihjäl sig eller tar körkort genast. Alla säger att windows i tåg är rena vansinnet.
Vad säger mina kära kollegor på Veolia?
/Shaman på stan