fredag 30 november 2007

Mitt i.

Påväg till jobbet idag läste Hatbloggen i sin lokala tidning mitt i söderort.
Där stod det i en liten notis att SL börjat installera ett spårlarm, som ska direktlarma förarna så fort någon är nere på spåret. Tydligen ska en orange lampa sättas upp vid infarten till alla stationer som ska tändas om någon eller något befinner sig på spåret. Hurvida larmet fungerar när någon är nere på spåret fast inne i tunneln, det förtäljer inte notisen.
Återigen blir vi som arbetar i tunnelbanan informerade om planerade förändringar och projekt via media och inte via vår arbetsgivare eller SL. Att det dessutom kommer från gratis tidningen Mitt i, som har en lika stor journalistisk intigritet som en ding ding värld, gör knappast saken bättre.

Turen 50 stod för allt äventyr idag, då tåget blev stående i Aspudden sen trafikanter dragit i nödbromsen eftersom inga dörrar i deras vagn hade gått upp. Tycka vad man vill om de för miljoner kronor ombyggda dörrsystemen på CX vagnarna, men bättre har vagnarna iallafall inte blivit.

Kvällen avslutades med kaos i kopplingen, som brukligt numera. I Mörby Centrum blev kopplingsövervakaren och en förare attackerade av en man som slogs och kastade glasflaskor.
I Norsborg klottrade kidsen som vanligt.

Till Hatbloggens förtjusning upptäckte vi idag att någon återigen tagit sitt förnuft till fånga och gett oss tågförare något att se fram emot när vi kör på linje 14. Tornet vid Telefonplan lyser igen!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Dagens...
Slussen söderut, dörrarna är öppna.
"Se upp för dörrarna, dörrarna stängs!"
2 snorungar håller upp dörrarna, så jag öppnar igen.
Och varnar en andra gång... "Se upp för dörrarna, dörrarna stängs"
Mitt under varningen så kom en man på att han ska av... Ställer sig mellan ett dörrpar och lutar sig framåt (Kroppen i tåget, huvudet utanför), PANG! Dörrarna klämmer huvudet. Jag öppnar snabbt igen, mannen står kvar och håller sig på huvudet. Varnar en tredje gång för dörrstängning... Mannen kommer på att han inte vill gå av och går in o sätter sej.

Varför? Hur?

880 90 sa...

Värre än psyket på KS, jag lovar.
Jag vet.

Och tornet vid Telefonplan, bra men förra året var ju oslagbart med olika färger varje gång man körde förbi,

Dallerberg sa...

serror: men kära nån, varför öppnade du igen? Låt dem hålla på istället :D

Anonym sa...

tänk om det va rakblad i stället för dom där löjliga gummi listerna , fan gummi har man ju till annat kul ju. många fina paket spår städarna skulle få slå in då ha ha ha .....

880 90 sa...

Rakblad och snabbare, kraftigare dörrstägning, då blev vi av med problemen.
Smidig trafik med ett mänskilgare ansikte.

Anonym sa...

Orkade inte hålla på... så jag öppnade dörrarna och väntade 1 min typ tills de var klara :)

Anonym sa...

ja serror när dom kör med terror då det bästa sättet att lösa problem bara vänta. ha tålamod dom ledsnar till slut. eller någon i vagnen. bättre än att gapa och skrika åt dom. då får man det där roliga , nödbromsar och dörröppnar köret. och allt det där . lika bra att bara typ inte låtsas om dom .....

Dallerberg sa...

serror: det var ju det jag menade, jag tyckte du "höll på" mer än man behöver. Det är bara att låta dem hålla på och härja med dörrarna bäst de vill du behöver ju inte öppna i hela tåget flera gånger..