onsdag 7 november 2007

Kod brun.

Ryktet säger att kollegor på Saltsjöbanan blivit tilldelade uniformspersedlar märkta med ”Veolia Travsport” istället för ”Veolia Transport”. Det är ju fullkomligt fantastiskt skojigt, vi ber till Gud att ryktet är med sanningen överensstämmande!

Men hur kan sånt ske? Jo, uniformerna kommer från en entreprenör som lagerhåller (och tillverkar, får man förmoda) prylarna i Baltikum. Det är helt enkelt billigast så, med resultat därefter. Hela tunnelbanan svämmar över av olika entreprenörer som förvaltar olika delar av verksamheten samtidigt som de korsäger varandra i ogenomskådliga nätverk. Vissa har hand om trafikverksamhet och spärrar, andra sköter tåg eller spår. Några ser till klockorna eller lysrören på plattformarna, medan andra har spolarvätska eller små jävla knappar som sin enda affärsidé (ja, typ iallafall). I Nyboda arbetar ungefär 38 företag sida vid sida – det är rentav så att olika spår ägs av olika bolag. Vi väntar bara på den dag man som förare måste betala olika avgifter beroende på vilket spår man ska köra in och parkera på i depån.

Under större delen av eftermiddagen rådde kod gul på röda linjen, och hela tiden rullade en text på plattformsskyltarna som informerade om ”enstaka förseningar” på grund av halt spår. Hur många tåg är det som är i trafik en vanlig eftermiddag – typ 35-38? Isåfall var det väl sådär 35-38 enstaka förseningar. I runda tal.

Lagom tills temperaturen började sjunka ner mot nollstrecket och regndropparna blev till is på de kalla rälerna utlystes kod grön igen. Om det inte blir nån trafik imorgon beror det på att samtliga vagnar antingen ligger som ett plockepinn bortanför stoppbockarna i Norsborg eller har glidit ut i havet vid Ropsten. (Lågprisbutiken söder om Fruängen ligger iochförsig också risigt till.) Kom ihåg var ni läste det först.

Hatbloggen har försökt nå klarhet i hur alla dessa färgkoder påverkar blindtarmsbanan, blå linjen. Hur tacklar man lövhalka och hjulplattor där? Är det okända begrepp? Halkar de ofta förbi Kista? Eller skrattar de åt oss och våra bekymmer? Våra källor kör på blå linjen alldeles för sporadiskt för att kunna svara på våra frågor, men vi hoppas på att bli upplysta på nåt sätt.

Kanske är det dags att skrota alla förvirrande koder och risklägen och börja använda en universalkod för alla tillfällen istället. När vi talade med gröna linjen-J frågade han om det var kod brun (”allt är skit”) som gällde – och visst, varför inte?

7 kommentarer:

Dallerberg sa...

HERREGUD jag måste ha en veolia travsport-uniform!!!!!!! JAG MÅSTE! Känner jag ingen på saltis? hmmm :O

Arthur Brown sa...

Du har skrivit i min blogg, och där ser jag att jag har missuppfattad dig totalt! Ber om ursäkt för den kritik, som jag framförde tididgare om dig, då den uppenbarligen var helt felaktig!
Du verkar vara en klok människa och sådana uppskattar jag. Hoppas att ursäkten godtages.

Dallerberg sa...

välgöraren: sure, jag har redan glömt hela affären, jag minns inte ens vad jag skrev hos dig.

(jag har bytt namn igen ja :D)

Anonym sa...

ja jag vill också ha en rid jacka. en sådan där täckjakerutig som är så snygg. en grön tror jag bestämt ja vill ha...

Anonym sa...

också en ursäkt till slangely. förlåt ja va ett svin där mot dig förlåt... ibland doppar min skalle ner till en barnunges nivå förlåt....

Dallerberg sa...

OKOK! Det här var nästan jobbigare att bli bedd om ursäkt av alla haha jag blir ju generad! kom igen, kalla mig fitta igen snälla! :D

880 90 sa...

Jag tycker att framstjärt låter trevligare
:O