tisdag 27 november 2007

Skynda långsamt.

De tillfälliga hastighetsbegränsningarna verkar frodas i vintermörkret eftersom de växer upp som svampar. På måndagseftermiddagen hade de vid det här laget välkända i Fruängen och Sätra fått sällskap av nya vid Ropsten, Masmo och Fittja – vissa korrekt skyltade, andra inte. Att hålla ordning på alla olika hastighetsbegränsningar börjar bli rena heltidsjobbet, så kanske vore det bättre att en gång för alla smälla upp skyltar om 20 km/tim vid utfart från samtliga ändstationer, så är hastigheten åtminstone enhetlig längs banan.

Det märks att det lackar mot jul när trafikledningen börjar efterlysa kvarglömda julklappskassar på tågen.

Den som har hand om ITV-skärmarna (de monitorer där förarna ska kunna övervaka dörrstängningen vid svängda och folkrika plattformar, för oinvigda) verkar senaste veckorna ha fått i sig lite för mycket kaffe eller nåt, för plötsligt dyker mängder av nya teveapparater upp i superbreda, superinglasade arrangemang så till den milda grad att det här och var råder rena trängseln i taket (Liljeholmen norrut…). Bra initiativ, men hade det inte varit smart att satsa på nåt modernare när man ändå håller på? Plasmaskärmar? Bredbild? Kanske digitalt? Och när kommer dörrstängningen i HD?

Hatbloggen noterar att droppskydd har monterats ovanför förarhyttsdörrarna på C20-vagn 2095 – men varför bara där? Det blir ännu försmädligare att stå i nederbörden och stänga dörrarna med iskalla droppar rinnande längs ryggen när man vet att mellanvagnen är utrustad med droppskydd.

Under eftermiddagen och kvällen målade några kreativa små liv ner flera tåg, bland annat ett som Hatbloggen körde. När vi passerade Slussen stod en dumflinande, finnig slyngel och fotograferade tåget för att kunna visa upp sitt verk för sina finniga slyngelkompisar, men just ett blekt fotografi lär ju knappast göra målningen riktig rättvisa. Vi hade god lust att ta gossen i nackskinnet och gnugga det pubertetsfjuniga ansiktet mot den nermålade tågsidan, så hade han verkligen haft nåt att visa sin förstummade vänkrets, men vi lyckades nätt och jämnt motstå impulsen. Förmodligen lika bra.

Bland andra Metro berättar att röstaktrisen som i åtta år gjort stationsutrop och liknande (”Mind the gap”) i Londons tunnelbana, Emma Clarke, fått sparken sedan hon på sin hemsida hånat trafikanter. Tjurigt av arbetsgivaren, tycker Hatbloggen. Hoppas att SL inte får några idéer, om nu någon av deras anställda skulle råka uttrycka sig lite rått på nätet om trafikanterna i Stockholm…

7 kommentarer:

880 90 sa...

Test: Är din chef psykopat?

Snor chefen dina idéer? Kontrollerar allt du gör och vansinnesskäller utan orsak?
Han kan vara psykopat.
- Psykopater dras till maktpositioner, säger chefsrekryteraren Lars-Olof Tunbrå.

http://www.expressen.se/jobbochkarriar/jobb/1.942269/psykopater-dras-till-maktpositioner

Testa dina chefer - är de psykopater? Fråga 1 av 20

http://www.expressen.se/1.160243

:))

Anonym sa...

en jävla tur att vi slipper sådana chefer alla fall . alla i sådana possitioner på sl eller viola verkar gå på något slags sömnmedel .så det är vi ju förskonade mot alla fall......

Arthur Brown sa...

Titta bara på en del trafikledare, som tycks vara på helt fel positioner, ibland!

Anonym sa...

ja den minsta skadan gör dom alla fall när dom jobbar på sina POSITIONER. men i bland får dom tyvärr för sej att dom ska ut i trafiken också med förödande resultat som följd . en sak till !tycker vi ska byta namn igen på vår arbetsplats . varför inte vi-ola....

Arthur Brown sa...

Eller varför inte= Qi-Ola?

880 90 sa...

Qar-Ola tycker jag så får vi med båda cheferna.

880 90 sa...

Oj oj oj....ser att detta kan misstolkas....chefer för bloggen naturligtvis inte testet i första inlägget.