söndag 11 november 2007

Ögonbindel och dubbar.

Det är verkligen jättesvårt att lära sig av med att indikera (det vill säga att medelst en knapptryckning vid för ändamålet särskilt formgivna knappsatser (”indikeringslådor”, för invigda) visa dem som lägger växlarna på ställverket åt vilket håll tåget ska åka, för oinvigda) vid T-Centralen och Hornstull. Och det är verkligen obehagligt hur mycket i det här jobbet som sitter inbyggt i kroppen och inte i hjärnan – att man exempelvis fortsätter att indikera fast man vet (eller borde veta) att man inte behöver, det går av bara farten. Läskigt mycket går av bara farten, och var man bara säker på att man hade klart spår hela tiden skulle säkert de flesta av oss kunna sköta jobbet iförda en elegant Veoliagrå ögonbindel.

Vid Tekniska högskolan brann motorn (enligt den version vi hört på jobbet) eller bromsarna (enligt vad pressen påstår) på ett C6-tåg på lördagseftermiddagen med rökutveckling och utrymning av både Tekniska och Universitetet som följd. Enligt uppgift till Hatbloggen var det kanske inte precis så dramatiskt som det lät på radion, men räddningstjänsten ryckte ut med stora sprutan och stoppet varade ändå i ungefär 100 minuter – och det var trots allt tur att tåget kom in till stationen och inte fastnade nånstans i den över 3 kilometer långa tunneln mellan Universitetet och Tekniska. Till Hatbloggens fasta rutiner hör numera att se över testamentet och att alltid ha det någorlunda presentabelt hemma innan vi går till jobbet – man vet ju aldrig om man kommer tillbaka själv eller om nån annan får ta rätt på kvarlåtenskapen.

Är det inte eld och rök som hotar våra liv så är det isiga plattformar. Den självlysande färgen i de vita linjerna längst ute på plattformskanten blir verkligen utomordentligt hal vid kyla, varför man ogärna sticker ut mer än huvudet vid dörrstängning. I standarduniformsuppsättningen borde ingå pensionärsdubbar att spänna fast på skorna.

Dagens Nyheter berättar att SL:s nya biljettautomater fungerar på ett otillfredsställande sätt. En av orsakerna är att de i själva verket är gamla parkeringsautomater som byggts om, och att de inte är så fantastiskt lämpade för kollektivtrafikbiljettförsäljning. Varför bygga om dem överhuvudtaget, undrar vi. Det mest logiska hade varit att sälja parkeringsbiljetter på stationerna med tanke på att tågen står mer stilla än de rullar.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Gällande hala plattformskanter!

Igår när jag braka på ner mot norsan sista rundan innan hemgång, med knäpta händer och en bedjan till gud att inget ska hända just nu eftersom jag har brådis hem.
Då var det ju givet livat i vårbygård söderut.
TLC anropar att jag ska ta det lungt in på stationen eftersom där har vart slagsmål med avslutningsfest på spåret.

Mycket riktigt så ser jag ett mindre gäng hasa upp en stackare från spårområdet, blödandes i fejat likt en fontän.
Efter anrop att här lär behövas ambulans och väktare lyckades jag lira vidare.
Stod inte särskilt länge där, men med tanke på att vändtiden i norsan bara är 5 minuter så var alla goda råd dyra nu.

Så med full fräs söderut och andan i halsen kommer jag äntligen fram.
Tar det långa före det korta mot V1:an, ser i förbifarten en glasflaska som ligger så fint mellan ett dörrpar. Tar in en liten nätt bromsning med mina fina vita(privata) Lacoste pjuck, för att plocka bort denne dörrbromsare.

Smack säger det bara, så ligger jag som ett slickat frimärke och kvider på plattformen.
En trafikant av kvinnliga könshormoner sitter i mitt tåghelvete och fnissar åt den galanta vurpan. Håll käften lyckas jag få ur mig, sparkar undan flaskan och hasar vidare mot hytten och tryggheten.

Men för fan VEOLIA, ni tvingar oss på kurs för hala spår och é allmänt skiträdda för plattor på era älskade tåg. Men gör NU nått åt plattformarna på utomhusreporna innan det é försent.
För snart ligger vi, alla tutf, spridda på stans sjukhus med diverse frakturer med milslånga sjukskrivningar som följd.

Årets julklapp!
Dubbar till pjucken...
/A

Anonym sa...

Angående de hala kanterna på plattformarna:
Förklaringen som jag har fått är att man i den magiska tunnelbanevärlden har utsett ytterligare en inkompetent chef till att leda arbetet.
Killen har helt missat att om man inte blandar in, eller innan färgen torkat strö på, ett sorts grusigt material i färgen förvandlas den målade ytan vid kyla eller väta till det underlag som "ante" halkade på i sina små Lacoste skor.

Anonym sa...

Apropå plattformskanter igen:

Jo, plattformarna är hala så här års i allmänhet och den "vita linjen" på plattformen närmast spåret i synnerhet är ordentligt såphal. Livsfarlig, minst sagt!!

Förstår inte heller att de inte sandar om man inte säger till. Kan inte de som bestämmer läsa/höra väderprognoser. Men en insparad krona är en insparad krona. även om tio trafikanter bryter armar och ben.... Det går på nåt annat konto!

Och de inkompetenta tycks vara fler än de kompetenta, tyvärr....

880 90 sa...

Dom där 2 kanske aldrig blev nerknuffade framför tåget, dom kanske halkade....hmm

Kanske färgen är mördaren ?

Anonym sa...

Re 88090
En ny variant på "the butler did it" ?