måndag 12 november 2007

Tunnelbanans Bermudatriangel.

Efter några kalla dagar med fullkomligt livsfarligt hala vita linjer längs utomhusstationernas plattformskanter har man spritt ut ett typ decimetertjockt lager grus som ska göra det lite mindre farligt att vistas på stationerna. Vi får hoppas att folk kan hålla sig på fötterna i det grustag som röda linjen blivit.

Den senaste tiden har man i princip varit tvungen att dricka vatten ur sina kupade händer i mässen vid Liljeholmen eftersom det rått en skriande brist på engångsmuggar (och nåt bofast porslin finns såklart inte, det har väl gått samma väg som besticken). Från lokalvårdsfronten rapporterar nu J att bristen berott på att man beställt sex kartonger engångsmuggar från leverantören, men att denne bara hade tre kartonger i lager när beställningen gjordes och av nån anledning vägrade skicka en enda mugg innan en komplett order kunde levereras. Intressant policy – inga muggar är bättre än några muggar. Kanske nåt för tunnelbanan att ta efter? Ingen trafik förrän samtliga turer rullar.

I mässen utbröt på måndagseftermiddagen en livlig diskussion om syftet med högra bröstfickan på den nya uniformsvinterjackan – den är nämligen mycket smal och mycket lång på höjden. En hel del (rätt snuskiga) förslag framkastades innan man lyckades enas om att den troligen är till för att bära omkring linjaler i. Och vad ska man med linjaler till när man kör tåg? Jo, gissade Z-P, då behöver förarna inte ropa efter linjemontörer till sina sega CX-tåg – de kan göra egna mätningar. Witzigt.

Dag tre utan indikering börjar det kanske så smått sätta sig i fingrarna att inte öppna vänster hyttdörr vid Hornstull och Centralen; som exempel kan nämnas att Hatbloggen själv kom ihåg att inte indikera iallafall en tre-fyra gånger på måndagen. Men samtidigt kommer oroande rapporter från ställverket: På den skärm där ställverksoperatörerna ska kunna se vilka tåg som ska åka vart försvinner på nåt mystiskt sätt tågen just under den kritiska sträckan Centralen – Östermalmstorg (”tunnelbanans Bermudatriangel”, som Ü kallade den). Det är nog bäst att trots allt fortsätta kolla signalerna innan man kör, åtminstone på väg norrut…

Stora delar av dagen ljöd brandfalsklarmet vid Zinkensdamm, och det är ju inte första gången det sätter igång omotiverat just där. (En gång för ett par år sen körde Hatbloggen förbi Zinken när en allvarlig inspelad röst i taket mellan högljudda signaler upprepade gånger basunerade ut nånting i stil med ”En brand har brutit ut i biljetthallen, vänligen lämna genast stationen”, medan folk lugnt stod kvar och läste sina tidningar och väntade på tåg. Fascinerande.) Hur stressad måste inte spärrisen vara efter en dag vid den stationen? Vilka fasansfulla mardrömmar om dånande eldhav utspelas i hans eller hennes huvud om natten? Eller sitter bara döva spärrvakter vid Zinken? Tunnelbanan är en mycket gåtfull plats.

14 kommentarer:

Anonym sa...

kanske brand röken som inte fanns vid kransen på något mysko sätt letat sig till zinken. m på tlc fråga vart kommer det från lukten? hade en väldig lust att svara vet inte . men förmodliigen uti från vill du jag ska åka upp och gå ut på gatan för att kolla upp saken . men gjorde ja ju inte jag är ju alltid snäll i radion ...

880 90 sa...

För dålig kvalitet på nytt betalsystem

Lanseringen av SL:s nya smarta kortsystem Access skjuts på framtiden än en gång. SL medger nu att orsaken är dålig kvalitet hos systemet. Samma problem har nu fått myndigheterna i Sydney att hota bryta kontraktet med leverantören. Det kan bli aktuellt i Stockholm också, säger SL:s andre vice ordförande.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_586655.svd

Å ja som tyckte om tidningen som vi fick hem.

Anonym sa...

men kortet då? är det acke eller va du sa där 88o90.... det där vi lägger på spärren det va ju bra.....

880 90 sa...

Tidningen Tarzan...tidningen

Den där där allt var så bra och där alla såg så höga ut på bilderna.

Varför ser alla så påtända ut i våra personaltidningar?

Dallerberg sa...

De är höga på livet!!!!!!!!!!

Anonym sa...

Det är inte sant!! Här har det pratats om detta fantastiska NYA biljettsystem i säkert 5-10 år nu, en efterträdare till vårt nuvarande stenålderssystem med biljettstämplar som i stort sett alla andra trafikföretag världen över avskaffat för evigheter sedan.

Och med ett klatschigt namn har man börjat sälja in det nya namnet "SL Access", men det borde snarare heta "SL Inaccess" ("SL Otillgängligt").

Och det visar sig först nu, efter 5-10 år att systemet har vissa brister och att leverantören håller på att gå i konkurs. Undrar var inkompetensen är störst, på Lindhagensgatan 100 eller "down under"....?

Jo, det är ju på Kungsholmen som intelligensreserven finns, det har man ju förstått!!

880 90 sa...

SLs styrelse var ju i Kina på "studiebesök" för där har dom som "ordförande" sa, kommit längst med det nya kortet.

Hoppas dom har lärt sig nåt därborta.

Blev väl mest 4 små rätter.

Anonym sa...

ibland kan man undra lite stilla vad våra kära skridskobana. vita bandet på plattformskanten har för funktion när det är vinter och snö. allt är ju vitt då. nåja bruvitt alla fall.

880 90 sa...

Man ska inte stå på den vita randen, om då HELA plattformen är vit av snö då får ingen stå där.

Då blir det inga "kunder" på plattformerna.

Ledsen....

Dallerberg sa...

Men åh jag gillar ju kortet som fan :(

Jeppe sa...

Frågan är varför de skulle åka till Kina när ett fullt fungerande system finns att beskåda i Uppsala. Det är dessutom designat för zonsystem vilket SL-Access inte verkar vara.

Anonym sa...

Men jeppe...du ställer så svåra frågor till SL! :-)

Anonym sa...

varför kan inte vissa förare anpassa hastigheten efter väg laget. utan måste ha en order från tlc för att köra försiktigt . tycker det verkar som en del som kräver gul kod eller röd borde söka ett nytt jobb . varför inte skansen tåget. det passar er nog bättre

Shasmosa sa...

Jag vill inte att SL och alla myndigheter ska veta vart och när jag åker med Tuben! NED MED SL AXCESS!