fredag 2 november 2007

I de djupaste hålen...

Hatbloggens torsdag började med att S anropade om rullatorfyllot som hade uträttat sina behov inne i tåget och sedan slocknat. Det satte tonen för restan av eftermiddagen och kvällen som fortlöpte med en hel del roligheter!

Tågen som rullade ut ur Nyboda verkade allihopa ha plattor! Två tåg kördes in igen eftersom plattorna var såpass stora att de inte fick rulla i trafik. Även turen 21 hade något slags fel som kunde orsaka plattor så det kördes också in. Tyvärr fanns det inga extra tåg för att ersätta de indragna. Ett av extratågen fick en vagn utbytt med en ny efter att ha körts in i hallen igen pga plattor. När tåget sen igen kom ut hade det stora plattor på den nyss ditsatta vagnen så tåget fick helt enkelt åka in i depån igen! Totalt fattades det tre extra tåg på linje 13 efter att trafikledningen bytt ut en extra tur och gjort den till tur 21. Smällar man får ta när det inte finns vagnar så det räcker.

H var på dåligt humör idag och man kände verkligen hur det osade om radion pga inkompetensen i Nyboda. Hur kan man låta tåg med så stora plattor gå ut? Vad gör de i hallen på kvällarna, dricker kaffe verkar det onekligen som.... De har verkligen letat i de djupaste hålen av nyboda för att få fram vagnar. Och vilka vagnar sen! Om detta var flygtrafik istället för tunnelbana skulle de flesta vagnar stå still. Tänk er själva, flygplan som får lyfta fast vingen sitter fast med svart maskeringstejp, punka på landningshjulen, en radio som inte fungerar. Men som tur är kör vi ju tunnelbana och inte flygplan, och då är maskeringstejp helt okey!

När Hatbloggen stod i Ropsten kom en lokalvårdare fram och frågade om tåget gick till T-centralen. Vi hade lust att hänvisa honom till Lidingörbanan men istället skrattade vi gott åt att vi äntligen fått svar på varför det var så svårt för jourstädarna/lokalvården att under onsdagen städa ur turen 16s rödvinsspill!

Dagen var strålande och solig. Det var torrt och vi körde på för fullt. Under kvällen blev det som brukligt numera kod gul. Enligt våra källor på gröna linjen berodde detta på att en förare ropat om att det föll löv på spåren.... Vår källa var mycket upprörd på sin kollega och föreslog att han nu skulle anropa trafikledning och säga att han kört förbi två stationer så att det blev kod röd!
Vi förstod att han skämtade, men det slog oss att dessa förbannade koder kanske inte bara är till elände för oss förare, utan faktiskt är något som vi kan påverka. Om tillräckligt många förare kommer överens om att rapportera in hala spår och förbikörningar trots bra väderlag, så kan vi ha kod röd resten av året!

Under kvällen uppstod komplikationer vid isärkopplingen i Norsborg. C20 vagnarna är inte riktigt vad de en gång var. Medans föraren, kopplingsövervakaren och trafikledningen slog knut på sig själva för att lösa problemet, så dök rullatorfyllot upp igen, förhalade hela processen och passade på att pissa i tåget, igen.

12 kommentarer:

Dallerberg sa...

DET VERKAR JU FUNKA SKITBRA DET DÄR MED KODERNA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D:D

Anonym sa...

Hjul verkar ju inte vara Bombardiers bästa sida -- De som sitter på våra tåg blir ju i regel platta så här års i stället för att vara cirkulära. Och Dash-planen (fabrikat Bombardier!!) tycks också sakna landningshjul av och till när de ska landa med dem.

Eller så är det ett svenskt "problem" -- man köper in tåg och flygplan för miljarder och skiter sedan i att sköta dem. Ganska finurligt att låta Tågia ägas av tre bolag; SL, Bombardier och Veolia. Hur utkräva ansvar i en sådan organisation, det går alltid att peka på någon annan.

Anonym sa...

Jaja, nog med skitsnack om mitt älskade Dash8-Q400 plan nu tack.
Det har bara vart lite problem med själva landstället och
O-ringar i upphängningarna ,inte hjulen om jag får be. I övrigt är Dash8 en alldeles utmärkt kärra att flyga;)

Tack och hej!

Anonym sa...

"I övrigt är Dash8 en alldeles utmärkt kärra att flyga;" -- Jo, det tror jag också, men i regel måste man landa när soppan är slut......

Dallerberg sa...

DASH:
/dæʃ/ Pronunciation Key - Show Spelled Pronunciation[dash] Pronunciation Key - Show IPA Pronunciation
–verb (used with object)
1. to strike or smash violently, esp. so as to break to pieces: He dashed the plate into smithereens against the wall.

Anonym sa...

Ja men Vantra rå?

:O

Dallerberg sa...

Vantra finns inte, det är ett jävla påhitteord. Det är säkert en förvrängd version av "vandra", att tåget ska vandra fram och tillbaka typ.. så var det någon idiot på SL eller SS eller whatever som hade talfel och inte kunde säga "D". Det är min teori.

Anonym sa...

roger i mörby sa. nja vi vantra i går vi va i skogen en farbror va me också, med en påse godis

Anonym sa...

Då byter vi ut Vantra mot Kanata.

I dag ska vi kanata mellan Ropsten och gärdet. Kanata kommer från ordet Kanot dvs, man åker kanot nedströms och släpar kanoten uppströms (fullt tåg).

Kanata är ett ackusativobjekt.

TL kan vitsa till det med att istället för Kanata säga Klant, dvs man är sen så då får man som klant kanata.

Dallerberg sa...

88090! Fyfan vad bra, nu bestämmer vi det! :D

Anonym sa...

Yes Baby

Kanata från och med nu :O

Ordet ska in i TRI annars säger jag upp mig...

Hatbloggen. sa...

Haha, imorgon börjar Hatbloggen gå runt med kort och insamling till din avskedsfika i mässen, Z...