tisdag 20 november 2007

Tunnelcentralen.

Att det råder personalbrist på röda linjen är ingeting nytt, det är snarare ett normaltillstånd. Senast vi hade överskott var någon gång under 2004 då de såkallade connexvärdarna försvann och folk omplacerades till höger och vänster. Men sen dess har det varit brist. Det saknas så många förare att vår arbetsgivare söker dispens för att låta vissa få jobba mer övertid än de 200 avtalade timmarna. Elever som uttrycker en önskan om att få en till praktikdag(då deras enda praktikdag betod av koppling efter att alla tåg eleven skulle ha kört, drogs in pga vagnfel) får blankt nej med hänvisning till akut brist.
Därför blev Hatbloggen lite fundersam då den nåddes av nyheten att en kollega som gått och sagt upp sig pga nytt arbete, men som ville stanna kvar och jobba någon gång då och då (det är ju så kul att köra tunnelbana, den kompetensen vill man gärna inte förlora!) fick svaret: "Nej vi utbildar så många förare nu så det kommer inte att behövas...:"
Veolias vägar äro virriga men vi slutar aldrig att förvånas över den konsekventa inkonsekvens som råder.

Hatbloggens källor från blåa linjen meddelade att de hört att vi på röda linjen har problem med våra C20 vagnar. Problem, är som ni alla vet, ett understatement.

Rusningen fortlöpte tillsynes problemfritt fram tills det var dags för sista rycket att verkligen ställa till det vid 19 tiden, då stackars P på turen 56 blev stående i tunneln infart Östermalmstorg norrut, med kontra signal.(röd lampa som b.la indikerar öppna dörrar).
Det är verkligen en förares mardröm, att behöva hoppa ned från den gamla konservburken och sen gå i tunneln till den aktuella vagnen, kämpa sig upp och försöka åtgärda problem och sen göra om hela proceduren och ta sig tillbaka när allt är fixat. Hatbloggen blev stående vid T-centralen men P var snabb och det tog max 5 minuter. Men säg den lycka som varar, T-centralen söderut var det dags igen då någon trafikant drog i nödbromsen efter att 56:an lämnat stationen då hennes väninna inte hunnit med. P var alldeles svart i ansiktet sen när vi mötte honom i mässen. Vi borde verkligen få något slags lönetillägg för att traska i tunnlar och klättra på tåg.

Hatbloggen funderar på att byta namn till tunnelcentralen, lite som TT, fast för tunnelbanan. Vart vi än går så kommer det någon springandes efter oss med nyheter. Idag var det trafikbefälet som ville ge oss smaskiga detaljer kring ett stopp vid Bergshamra, men hans och montörens utryckning blev inte så lång, ett varv runt parkeringen i Liljeholmen räckte, så var tåget på rull igen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

ja är det inte underbart att befälen har lossat lite på tungbanden... fan klyftan bara minskar och minskar. snart ska dom väl umgås med oss på markan också....

880 90 sa...

Försenat kortsystem oroar

Socialdemokraterna i SL:s styrelse vill utreda om det går att bryta kontraktet med det australiensiska företag som ska leverera de nya kortsystemet SL Access.

– Det mesta talar ju för att leverantören inte klarar av uppgiften, säger Lars Dahlberg, andre vice ordförande i SL.

http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_609445.svd