lördag 10 november 2007

Konsekvent Inkonsekvent.

Halva Hatbloggen höll på att inte komma till jobbet idag tack vare att C20-vagnarna fortsätter att visa sig från sin bästa sida (läs mer här, här och här). På eftermiddagen körde A turen 6 där kontrasignalen(betyder stopp) plötsligt blinkade till så fort tåget rörde sig. Med stor möda lyckades han hoppa och hacka sig in till Masmo där han kunde utrymma och ta tåget ur trafik. Precis samtidigt upplevde S ungefär samma problem vid stationen framför, Vårby gård, men han körde CX och såna problem är rätt triviala på de gamla vagnarna – på C20 däremot är beteendet högst förbryllande. Skojigt ändå att de samordnade sina aktiviteter.

Väl på plats upptäckte vi att det kommit två stycken nya meddelanden:
ett säkerhets och ett instruktionsmeddelande.
Säkerhetsmeddelandet berörde tunnelbanemordet och handlade om att vi förare nu ska ta det extra försiktigt in på stationerna och rapportera in till trafikledningen så fort vi ser någonting suspekt! Det är facinerande att bara för att det finns en gärningsman som puttar ned folk på spåret så blir vi ombedda att ta det lugnt. Det faktum att trafikanter redan innan gärningsmannen dök upp(1.2.3.4.5. osv) inte hade några som helst problem med att ta sig ned på spåret för egen maskin, verkar SL ha glömt bort. Kanske är detta ett sätt för SL att undgå sitt ansvar att göra tunnelbanan säkrare, eller så förväntar de sig helt enkelt att vi ska köra in i 15km/h på stationerna hädanefter och mitt i allt höstkaospratande på radion anropa TLC så fort vi ser en mystisk filur, och trust us, vi hinner se mycket konstigt på 8 timmar...

Instruktionsmeddelandet berörde indikeringen vid Horsnstull och T-centralen. Eftersom röda linjen inte är så modern, indikerar vi förare vid dessa två stationer för att påminna ställverket om att lägga växlarna rätt. Nu, från och med den 10 november, ska vi upphöra med att indikera. Detta eftersom det är lätt hänt att man öppnar dörrarna på fel sida när man ska indikera och för att de nu har införskaffat digital teknik till ställverket så de ser vart vi ska iallafall! Men indikeringsboxarna kommer att finnas kvar och vi kan komma att bli ombedda att använda dem vid trafikstörningar. Här undrar Hatbloggen hur SL tänker. Är det speciellt smart att tvingas indikera vid trafikkaos när man har annat att tänka på och troligen är mer stressad och benägen att göra fel? Och om boxarna sitter kvar, finns ju hela mekanismen som gör att vi ibland öppnar dörrarna på fel sida fortfarande kvar. Det är lika smart som när de tog bort 2/6 vagnsmärket från en massa stationer för att vi inte skulle stanna kort, men de lät märkena vara kvar på ett antal stationer där det helt enkelt är ologiskt att stanna längst fram om man bara har två vagnar, då utgången är längst bak. Så nu ska vi köra längst fram på vissa stationer och på andra inte, och detta är helt godtyckligt, och inte har vi slutat stanna kort för det!
Hatbloggen misstänker att ledningens nya ledord lyder som följer: Konsekvent Inkonsekvent.

En annan sak som sköts inkonsekvent är de olika koderna. Halkgeneralen kan ringa in och meddela att det är kod gul som gäller, trots att det är snus torrt ute, bara för att han ska åka bort över helgen och vill gardera sig. Och idag var det snor halt redan vid 18-tiden men vi fick inte kod gul förens vid 22.30. Antagligen berodde detta på att ingen av förarna anropade TLC för att skvallra om väglaget, men vi gör det inte för att förstöra, utan för att vi inbillar oss att vi faktiskt själva har den utbildning och erfarenhet som krävs för att anpassa körningen efter väglaget, oavsett kod gul, röd eller grön. Samme halkgeneral intervjuades i Veolias interntidning och hävdade att nu har alla förare gått halt spår utbildningen. Hatbloggen fick sig ett gott skratt då vi vet att det bara är ljug.

Något annat som också måste vara ljug är den insändare en påstådd trafikant skickat till Veolia för att berömma en förare vid Skanstull:
"Jag vill härmed framföra min ursäkt till den tunnelbaneförare som körde en avgång från Skanstull mot Högdalen kl 17.00. Jag hade mitt skrikande barn i famnen och min sambo kom en bit efter med barnvagnen. Jag stod i dörröppningen när dörrarna började stängas. Istället för att kliva av stod jag kvar i dörröppningen och höll upp dörrrna för barnvagnen under flera stägningsförsök, med resultatet att både jag och vagnen klämdes i dörrarna. Dörrarna fastnade sedan i öppet läge så att föraren blev tvungen att gå bak och stänga för hand. Tåget blev stående i flera minuter. Jag vet att det är urbota korkat att hålla upp dörrarna. Speciellt då turerna går så tätt och ännu mer speciellt med ett spädbarn i famnen. Det måste ha slagit slint i skallen. Därför vill jag be föraren och medresrnärerna om ursäkt för att jag orsakat en försening och onödig stress."

Det här var mycket roligt att läsa och vi vill verkligen framföra ett grattis till den förare som knåpat ihop detta exellenta trafikanterkännande och dessutom lurat Veolia att publicera det!

Fredagsnatten fortlöpte utan problem för Hatbloggen. Polisen genomsökte tåget vid Östermalmstorg söderut och lyckades äntligen sätta dit ett antal brats som olovligen drack alkohol i tåget. Till vår stora förvåning bötfällde polisen dem och det var verkligen på tiden!
Vi hade en ung man som såg ut som bigfoot i en blå dunjacka med oss i tåget. Han drack vodka ur en stor flaska och hade med sig sin lilla lilla kompis som drack 7.2:or och var allmänt ättrig och i mycket stort behov av bekräftelse, han såg faktiskt ut som en yngre Pierre Sandberg. Det skulle inte förvåna Hatbloggen alls om dessa två jönsar dyker upp på siten http://www.finest.se/ imorgon.

4 kommentarer:

880 90 sa...

Läste den där "insändaren" på rasten och min tanke var att det där har redaktörerna kokat ihop, samma sak med den där "ambitiösa" konduktören som stod på sig och ville ha betalt.

HA HA HA säger jag

Dom måste tro att vi var födda igår...Fy Fan så töntigt.

880 90 sa...

Ja sen ska vi inte glömma dagens lågvattenmärke, en förare anropade och sa att "det satt 2 grabbar och bajsade på plattformen i Gamla Stan"

Jag som trodde att det var Masmo station , södra änden som var utedass.

Anonym sa...

ja varför kan inte connex eller va fan dom heter vi jobbar för. sätta ut toarullar vid plattforms ändarna .varför skits det nästan alltid i ändarna på stationerna, men vi kan ju alltid sticka till dom en signalflagga. när fan anväds dom egentligen. jag har kört tåg sedan 1978 har aldrig använt den annat än att torka arslet ....så visst nånn funktion har den....

880 90 sa...

he he he

:O

så ska det låta

En insändare till nästa nr.

Jag vill ge en eloge till den fantastiska föraren som hjälpte mig med toabestyren på Masmo station. Utan något till hands kliver denne vardaghjälte ut och ger mig en liten röd flagga. Inte nog med det, han åker inte iväg förrän jag var klar. Jag får en bamsekram och hjälp med rulatorn och systempåsarna. Ett stort Tack.

Pensionären Veolia