I Trafiksäkerhetsinstruktion för tunnelbanan(TRI TUB), som är vår bibel och ledstjärna, står följande att läsa om obehöriga på spåret:
§19.4"... Har annan person än förare rapporterat om obehöriga på spårområdet skall TL stoppa tåg på berörda spår. Spårområdet skall undersökas innan tågtrafik återupptas. Avsyning får efter TLs bedömning ske med tåg, sth 20km/tim. Vid rapport om obehörigt spårbeträdande skall TL snarast underätta polis eller ordningsvakt."
Trafikledningen gör ingenting fel när de låter tågen avsyna spåren, men frågan är om trafikledarna verkligen kan göra den bedömingen. Det är mörkt ute och någon är nere på spåret, tänk om föraren kör på personen eller upptäcker att nån annan redan gjort det?
Varför ens ta risken när man faktiskt kan göra så som TRI TUB också säger, och stoppa all tågtrafik?
Under de sammanlagda 10 år som Hatbloggen arbetat i tunnelbanan har vi aldrig någonsin varit med om en trafikledare som faktiskt stoppar trafiken när någon befaras vara nere på spåret. Kanske är det praxis, eller så kostar det helt enkelt för mycket med en tunnelbana som står still.
Som våra läsare så fint uppmärksammat så verkar SL helt ha tappat kollen! Sen all trafik började skötas av andra företag åt SLs räkning, så verkar SL inte ha en susning om hur saker och ting fungerar,och att tåg faktiskt blir sena när de ombeds att köra i 60km/h istället för 80.
Nu säger alla att kod grön gäller, men frågan är om det ens är korrekt att använda kod grön, nu när kod systemet verkar ha fått direktiv om att självförstöras.
C20 förfall fortsätter och Hatbloggen undrar vad det ens är för vits med att kunna köra i 80km/h när tågen inte längre kan det? Tidigare när vi fick felkoder om hastighetsbegränsningar till 70km/h så kunde vi rulla bort det efter ett par stationer. När det inte funkade med att rulla fick vi omaktivera hela tåget. Nu funkar det inte med att omaktivera, felen kvarstår, och kanske är det så att det som från början var "spökfel" nu faktiskt blivit riktiga fel?
Varför ens ta risken när man faktiskt kan göra så som TRI TUB också säger, och stoppa all tågtrafik?
Under de sammanlagda 10 år som Hatbloggen arbetat i tunnelbanan har vi aldrig någonsin varit med om en trafikledare som faktiskt stoppar trafiken när någon befaras vara nere på spåret. Kanske är det praxis, eller så kostar det helt enkelt för mycket med en tunnelbana som står still.
Som våra läsare så fint uppmärksammat så verkar SL helt ha tappat kollen! Sen all trafik började skötas av andra företag åt SLs räkning, så verkar SL inte ha en susning om hur saker och ting fungerar,och att tåg faktiskt blir sena när de ombeds att köra i 60km/h istället för 80.
Nu säger alla att kod grön gäller, men frågan är om det ens är korrekt att använda kod grön, nu när kod systemet verkar ha fått direktiv om att självförstöras.
C20 förfall fortsätter och Hatbloggen undrar vad det ens är för vits med att kunna köra i 80km/h när tågen inte längre kan det? Tidigare när vi fick felkoder om hastighetsbegränsningar till 70km/h så kunde vi rulla bort det efter ett par stationer. När det inte funkade med att rulla fick vi omaktivera hela tåget. Nu funkar det inte med att omaktivera, felen kvarstår, och kanske är det så att det som från början var "spökfel" nu faktiskt blivit riktiga fel?
12 kommentarer:
En helt annan detalj med C20: vem har egentligen designat och kommit på den otroligt fula kombinationen av blått, grått och gult i vagnarna? Ingen myskombination direkt. Tacka vet jag förr i tiden med den varma orangea färgen och mörkbruna sittdynorna, rentav inbjudande.
nej tacka vet ja c4orna med gaskammargrön färg . det va inbudande ha ha ....
Jag har varit med om det flera gånger att de stoppat trafiken pga obehöriga på spåret, men bara på inomhussträckor i stan. Jag tycker nog det var en korrekt bedömning att inte stoppa trafiken bara för att nån tönt springer mot Sätra, avsyning räcker gott och väl..
Fast det är ju märkligt att förarna ska syna av efter ett tåg med koppelåkare...
Jodå här ligger en arm vid 7+6 och benen ligger vid 7+7.
Vi har ju varit med om nåt i den stilen vid Fitja station.
88090: haha ja det är faktiskt helt sjukt! Om man ville leta efter lemlästade kroppar skulle man kanske välja ett annat yrke :D
det instaleras säker nått larm eller nått någongång. då slipper vi alla dom här bekymren . ju dyarare detsto bättre . se hur bra det funkat i mörby depån
Ja unga fröken dallerberg, det är helt jävla sjukt.
Att köra över en människa är det värsta i vårt jobb. Då kör man över men man slipper i allafall se resultatet.
Att syna av spåret efter koppelåkare är ju faktiskt VÄRRE.
Fick ett tips från en gammal räv, "en av di höga hejana".
Vill man slippa se levern, uppfläkt bål, halva skallen ligga mosad på rälen medans andra halvan med vidöppet öga stirrar på föraren, då gör man som så.
Man tittat bort, tittar på molnen, på börvärdet, hur nära kan man köra utan att det summrar, sen ...."Nä jag kunde inte se nåt".
Om man läser TriTub ordentlig så står det klart och tydligt att "Avsyning får efter TLs bedömning ske med tåg, sth 20 km/h." Så trafikledningen gör inget fel i att låta tågen avsyna efter egen bedömmning speciellt när det handlar om hörsägen och inget bekräftat av egen personal.
Om man läser inlägget ordentligt så står det faktiskt skrivet att TLC inte gjorde något fel, eftersom det mycket riktigt står i TRI att spåret får avsynas av tåg på TLs bedömning. Men anonym kanske inte har tid att läsa inläggen ordentligt när anonym sköter trafiken... ;-)
"anonym"
Det är inte tågen som avysnar spåren , det är föraren och det kanske är en nyanställd 20 åring som man utsätter för obehaget.
Skitregler.
TriTub läser jag ordentlig 1 gång vartannat år....he he
guess why ?
Skicka en kommentar