fredag 21 december 2007

Helvetesportarna.

Det lönar sig att klaga, för under torsdags kvällen öppnade sig mycket riktigt helvetesportarna. Gröna linjen fick iofs ta största smällen, men det satt fint med lite kvällskaos!
S anropade från turen 9 och sa att det var dimmigt och luktade bränt, som när man löder något, när han passerade Slussen. Mycket riktigt visade det sig efter 10 minuter att det var rökutveckling i tunneln mellan Slussen och Medborgarplatsen. Vi antar att det var en kabelbrand för alla tåg på gröna linjen ersattes med buss från Gullmarsplan till Hötorget under en dryg timme. Slussen evakuerades och vi på röda linjen fick passera Slussen utan att stanna och det var riktigt trevligt att susa förbi en helt folk tom station.

Det verkar som om alla äckel som finns tittade fram just idag. Hatbloggen var nära att bli nedspydd av en "trafikant" då han ramlade ut och började kaskadspy utanför vår hytt. En annan herre stod och pissade vid plattform 1 i Ropsten när vi kom inkörandes. Urinet rann ned mot tåget. Vi har väldigt svårt att förstå varför män envisas med att dra fram sin penis i tid och otid och framförallt varför de gör de i rusningstid när det är 10 minus grader ute och penisen inte riktigt visar sig från sin bästa sida(vem vill se 3cm ihopskrynklad penis?).
Sen kom en man och spottade ut sitt tuggummi bakom oss, när vi påtalade att det faktiskt finns papperskorgar och att vi inte är det, så bad han om ursäkt.

Det märks att det är jullov. En massa ungar i nedre tonåren dräller omkring på plattformarna och utanför stationerna. De bara står där och glor, håller på med dörrarna, kan inte bestämma sig om de ska med eller inte. Vid Gärdet gick tre killar i 14-15 års åldern på Hatbloggens tåg och sen gick de av och på och tillslut fick vi igen dörrarna. I Ropsten satte vi tåget på passöppna och de dumma tonåringarna höll upp en dörr för glatta livet och skulle absolut stanna kvar inne i tåget trots att tåget på andra sidan skulle avgå först. Hatbloggen gick fram och frågade om de var helt intelligens befriade, förklarade hur passöppna knappen fungerade, instruerade dem att de nog gjorde bäst i att gå av och åka med det andra tåget samt önskade de lycka till med intelligensen.
Vad gjorde smågrabbarna? Stammade fram någon om att vi var otrevliga och gick av.

Kvällen avslutades på ett trevligt sätt i Sätra, där Hatbloggen tömde tåget. Två unga män kom fram och tackade för skjutsen samt erbjöd sig att köra in tåget i hallen, samt att ge Hatbloggen skjuts hem. Så borde det vara varje dag!

10 kommentarer:

TimK sa...

Jag gillar verkligen det där roliga slutet! Synd att det inte fick bli så....

Annars blir jag påmind om den dag jag kände en bränd lukt i Näckrosen sådär kvart över tre på eftermiddagen. Jag såg inget onormalt, så jag avgick och rapporterade lukten till TLC, bara för att några sekunder senare gripa tag i micken för att ropa: "TLC från tur 3, det är rök i tunneln mellan Näckrosen och Hallonbergen."

"VA?!?!?!?!?" röt trafikledaren.

"Det är rök i tunneln mellan Näckrosen och Hallonbergen," upprepade jag helt sonika.

"STANNA OMEDELBART!" hörde jag och lydde ordern, naturligtvis.

Efter ett antal sekunder fick jag höra: "Tur 3, jag vill att du fortsätter till Hallonbergen i högst 20 km/h, avsyna spåret och tunneln och inkom med rapport i Hallonbergen." Jag satte tåget i rörelse och fortsatte färden, och allt eftersom jag närmade mig Hallonbergen skingrades röken och slutligen försvann. Vid Hallonbergen såg allt normalt ut och jag rapporterade detta till TLC.

TLC bad därefter ett södergående tåg som närmade sig Hallonbergen att titta och berätta hur det såg ut sedan. Hon gjorde detta och sa att det var "tät rök" i tunneln.

Det var sedan stopp för all trafik mellan Västra skogen och Akalla i ungefär 90 minuter. Jag för min del fick fortsätta upp till Akalla, vända och köra till Husby där jag fick stå under stoppet.

Det måste vara något mellan mig och Husby eller så... ;-)

nessie sa...

jag missförstod totalt hatbloggens anrop om kaskadspyan....jag tyckte det lät som om nån hade kastat sig upp på plattformen, inte kastat upp....men när jag en stund senare fick klarhet i det hela höll jag på att trilla av stolen av skratt :-)

880 90 sa...

Det bästa var ju att läsa om tomtemor i onsdagens Metro.
Snygg bild dessutom

:D

Anonym sa...

men mojo har en skiva den är bra åxo

trasan sa...

ja fackel tåg på götgatan kan ställa till en hel del.... särskilt när dom samlas några hundra på medis.... det blir ju så jävla mycke rök i tunnlarna ha ha ha

Anonym sa...

Det sjukaste under gårdagskvällen kan ni läsa om i min s k blogg. Det här slår allt jag varit med om tidigare...eller vad sägs om "Limpattacker i tunnelbanan"?
http://thomasphotography.blogg.se/1198200876_skogaholmslimpor.html

/Tompa

TimK sa...

Och sedan en fråga till alla som vet. Jag har saxat följande från sl.se:

"Tunnelbanans röda linje 13: Inställda avgångar på grund av hög belastning:
Alby - Norsborg kl 15:51
Norsborg - Alby kl 16:00"

Vad menas egentligen med "hög belastning" som kan orsaka inställda avgångar? Någon som vet?

trasan sa...

vetu fan va dom menar. det vet dom väl inte själva . inget att hänga upp sig på bara vända i alby och ta det som en förmån..... mindre arbete ju... typ....

Hatbloggen. sa...

Belastning, jag tror det innebär att tåget är sent utan någon speciell anledning. Kanske ankom till ändstation sent och sen avgick sent och så är det mycket folk och ju mer folk desto senare blir tåget och desto senare tåget blir desto större lucka till framförvarande tåg vilket leder till mer folk och helt plötsligt är man 10 minus och får vända i Alby.

TimK sa...

Jamen det låter ju som en vettig förklaring, tack för den. Jag förstår fenomenet, har ju varit med om det själv, men frasen "hög belastning" räckte inte för att jag skulle komma fram till det. :-)

Hoppas ni haft en mycket skön jul allihopa!