söndag 16 december 2007

Kapten Hatbloggen.

Under en stor del av söndagen låg en fällning på Strömbron och tvingade alla tåg att krypa en lång sträcka norrut i 15 km/tim. Varje gång en förare anropade och rapporterade in problemet svarade trafikledningen att fällningen var känd, men med tanke på att så gott som samtliga förare hörde av sig från bron var den nog trots allt inte så berömd.

När Hatbloggen vid ett tillfälle på eftermiddagen stod vid Centralen och gjorde dörrstängningsutrop hörde vi bakom oss en beundrande röst som vid närmare inspektion visade sig tillhöra en liten grabb i sexårsåldern. ”Oj! Titta, mamma”, sa ungen, ”kaptenen pratar!” Sånt livar upp till och med en bitter tunneltågförare.

Julrusningen varade en dag den här gången – på söndagen var det koppling igen. Nåja, det verkar inte så orimligt med tanke på att det inte en enda gång under dagen samtidigt vistades fler än ungefär tolv trafikanter i hela tunnelbanesystemet.

Tunneltågskapten. Fan, det vore en sjyst titel.

Alla är nog bekanta med julklappsleendet – det där som man tar på sig inför en hoppfull släkt eller vänkrets när man öppnat ett riktigt fantasilöst eller misslyckat paket medan man krystar fram nåt i stil med ”Åh, tack, det var ju precis vad jag ville ha”. Men medan förarna på röda linjen sitter med sina arbetsgivarjulklappar och tillkämpade, stela leenden kan kollegerna på gröna banan brett flinande glädja sig åt en riktigt god jul. Där har nämligen, enligt de uppgifter som nått Hatbloggen, den famösa punktlighetsbonusen utfallit. Förutom det armbandsur som tydligen tilldelades samtliga förare när punktlighetskampanjen inleddes kan dessa nu kvittera ut en rundlig julpeng (6 000 pix, har vi hört). Vi missunnar verkligen inte våra vänner på bana 1 denna glada julklapp, men nåt liknande kommer såklart inte bana 2- eller bana 3-förarna till del eftersom vi redan uppnått företagets målsättning. I tunnelbanan blir det sämre julklapp ju snällare barn man har varit…

6 kommentarer:

trasan sa...

vi får helt enkelt maska eller nått. för att kanske få nått liknande. typ vi måste ner och vända , som en del skulle sagt. men det är förjävligt att det ska va så jävla orättvist. fan dom fuskar dessutom . se på deras vändtider bara .fan detta är ju sjukt för fan . om någon rättvisa skulla finnas så va det väl vi som skulle ha den där bonusen . jag tror det kostar mer pengar för ja villka det nu är som betalar att få grön linje på rätt köl än va det kostar att bara typ driva runt oss på röd linje . alltså vi är billigare i drift kort sagt. vi borde haft dom där pengarna helt klart....

trasan sa...

Här är det livat, som vanligt!

Dallerberg sa...

Jag tycker att jag borde ha fått alla pengarna. Men man kan ju inte få allt :/

Anonym sa...

Vilket tack för att vi redan är så punktliga! Vad ger det för signal (så att säga, he, he) till oss? Jo, nämligen: håll inte tidtabellen så kanske vi också får samma morot så småningom. Märkligt faktiskt. Om man såsar och allmänt släpar efter i tid får man alltså plötsligt nån som knackar en på axeln och säger typ, du, ta och gaska upp dej och sätt lite rotation, va, så fixar vi 6000 kronor till dej! Vad säger du? Va, åsså får du en klocka dessutom så du blir riktigt motiverad...
Inte ger detta nån samhörighet - snarare större splittring.

Anonym sa...

exat så mena ja äntligen nonn somm fatta vaja mena

Kristinchen sa...

Jag vill inte säga emot hatbloggen innan lönespecen kommer men det enda vi på gröna linjen har hört hela hösten är att det INTE kommer att bli någon punktlighetsbonus (KOD GUL NÅGON?)och ingen verkar direkt sörja för det. Det kankse är någon som har blandat ihop den retroaktiva lönehöjningen med bonusen :)
Sedan om jag i likhet med övriga kommentatorer här får vara lite MAGSUR så måste eran tidhållighet bero på att alla inställda turer inte räknas :P