fredag 14 december 2007

Tutf - med rätt att stanna mjukt.

Vi vet inte vad som har hänt – om trafikanterna plötsligt blivit läskunniga eller om det i själva verket är precis tvärtom. Tecknen är svårtydda, men på fredagen klagade tidningsplockarna först i Norsborg och sen i Ropsten på att det var så extremt mycket tidningar på Hatbloggens tåg. Bara sådär. Oberoende av varann. Mycket märkligt.

Vi vill inte avslöja vad arbetsgivarens julklapp består av och därmed förstöra nöjet för nån som (liksom Hatbloggen) inte hämtat ut sin, och vi vill ju inte klaga på själva julklappen (eller… jo, det kanske vi vill), men ärligt talat ser den ut att ha gått i ide nån gång i mitten av 1980-talet för att vakna till liv igen vintern 2007 och kravla ut i mässen vid Liljeholmen. Personligen skulle vi nog helst sett att den fortsatte sin törnrosasömn. Vuxenblöjor kanske inte skulle varit så fel i alla fall.

Med julklappen följer bland annat en fickalmanacka av bekant slag, ett fridagshäfte samt en befattningsbeskrivning som man tydligen luras att kvittera ut. Befattningsbeskrivningen ”ska ge en övergripande bild av dina huvudsakliga arbets- och ansvarsområden. Det innebär att mindre arbetsuppgifter kanske inte syns i beskrivningen, trots att de är viktiga och betydelsefulla”.

I beskrivningen finns förarens samtliga ansvarsområden angivna, och den kompletta listan ser ut som följer:

ANSVARSOMRÅDEN
  • Att framföra tunneltåget, samt
  • Att ”vid ändstation gå igenom” tunneltåget ”för att söka efter kvarlämnade föremål och ifall sådana påträffas omhänderta dessa till de kan lämnas på anvisad uppsamlingsplats”.

Detta är alltså den fullständiga listan över tunneltågförarens två (2!) stora, viktiga, övergripande ansvarsområden. Dels att köra tåg, dels att omhänderta effekter som är så betydelselösa att deras ägare lämnar dem vind för våg. Vi undrar hur de små arbetsuppgifterna ser ut om dessa är de stora.

Lite längre ner i befattningsbeskrivningen kommer en uppräkning av tunneltågförarens befogenheter. Såhär ser hela den förteckningen ut:

BEFOGENHETER

  • Att framföra tåget på ett tryggt och säkert sätt ”enligt grundbeställningen från SL”.

Nationalencyklopedin definierar ”befogenhet” som ”laglig rätt att vidta viss typ av åtgärder”. Förarna har alltså rätt att framföra tåget tryggt och säkert, till och med laglig rätt. Vad grundbeställningen från SL går ut på har ingen talat om för oss, men vi har alltså rätt att följa den också. Om vi känner för det, vill säga.

James Bond har rätt att döda, vi har rätt att köra tryggt. Det klingar inte riktigt lika flådigt.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Gode himmel!
Tittade in på jobbet efter en tuff vecka på andra jobbet.
Passade på att hämta utskriften av lördagens gnet.
Fick även kvittera ut nån mupplapp om mina arbetsuppgifter och årets julklapp.
Med tindrande ögon praktiskt taget sliter jag upp den röda vackra igensvetsade julpåsen. Vad kan det vara??!!? En ny mp3 spelare? Kanske en 32" platt-teve.
Eller varför inte en julskinka?
Nej, dom där 0,027 sek med tindrande ögon övergick till en ren förtvivelse. Vad i helvete har dom kastat i för skit???
Ska inte säga något jag heller för att avslöja den fina gåvan inför alla andra spända medarbetare.
Men jag tror nästan att kaffepoletten tappar mer värde efter en knapptryckning(även att dom höjt priset med 50%) än vad skiten, i den fula röda påsen, gick på!
Så snälla Veolia, skit överhuvud taget i julklappen nästa år tack!
Ni gör bara bort er...
/A

880 90 sa...

Gud vad spännande....vad är det vi får?
Skiter snart i trippeln....vill HA min röda julklapp...
Längraaaaar till Måndag

Dallerberg sa...

hahahahaha är det sant!? Är det DET som är befattningsbeskrivningen? Jag hittade någon lapp om det idag men jag fattade inte vad de menade hhahahahaha herregud så korkat :D:D

Dallerberg sa...

A: Jag hoppas verkligen du skämtar.

TimK sa...

Ojfan, jag tjöt av skratt när jag läste om befattningsbeskrivningen. Hur jävla töntigt kan Cornflakes, Oj jag menar Connex, nej jag menar visst Veolia, bli?

Jag är väldigt nyfiken på vad julklappen blev men jag får nog fråga någon av de jag känner som jobbar kvar i trafiken.

Anonym sa...

dom försöker bara muntra upp oss som ett tack för det gångna året. tacka alla för ett bra jobb. tacka alla för att vi ställer upp, och nästan aldrig får vara lediga, det är ju underbart att dom har humor alla fall. det är ju inte så vanligt bland arbetsgivare längre tack för det...och årskortet blir bara bättre och bättre det är ju knappt man tror det är sant ....

trasan sa...

88090 vi har användning av den just vid tripplar dubblar och enklar aldrig annars då kan va bra med en sådan

880 90 sa...

En platta öl?

Skitbra om vi kunde få rabatt på bolaget. Viola kunde väl göra en deal med Anitra på samma sätt som med Worldclass.

hick

Anonym sa...

ja men det räcker med att vi får rabatt på konvalenko. den som är så god . du föresten har du drucckit den där norska julglöggen ? 55kr fl

880 90 sa...

Jo jag dricker bara "herrgårds glögg", en polare importerar den.

Men redan trött på glögg