Det känns som det var helt nyss Connex med buller och bång deklarerade sin avsikt att göra Stockholms tunnelbana till världens bästa, men i själva verket var det på nyåret 2004. Nu, fyra år senare, har man bytt namn på bolaget och sänkt ambitionsnivån rätt rejält. Numera är vi glada och tacksamma för varje ytterligare dygn som trafiken hankar sig fram utan att hela rasket rasar samman. Bortglömda hastighetsbegränsningar, taskigt gjorda rälsbrottslagningar och klumpigt placerade trafikantupplysningar är bara några av den senaste tidens exempel på den släpphänthet vi tycker oss kunna ana i verksamheten. Är nåt trasigt? Äh, smacka på en ”Dörrparet avstängt”-klisterlapp bara, så funkar det nog ett par timmar till.
Det allra senaste tecknet på att vi jobbar på ett långsamt sjunkande skepp är rulltrappan i norra änden av plattform 1-2 vid Liljeholmen. Den står stilla. Rullar ingenstans längre. Enligt en klisterlapp blev den felanmäld den 19 januari klockan 13.45, och sen dess har inget hänt. Vi fortsätter att släpa oss upp för den trots att vi blir lite läbbigt yra i huvudet av att gå i stillastående rulltrappor (billig fylla på arbetstid är trots allt billig fylla på arbetstid!), och det är väl ingen större fara, just den här plattformen vimlar av rulltrappor och hissar. Och visst, det har bara gått drygt fyra dar. Men grejen är att det på den elektroniska displayen ovanför trappan står ”Service pågår. Snart klart.”, och det är, såvitt vi kan bedöma, rent och skärt ljug. Det pågår ingen service. Och den obefintliga servicen verkar inte bli klar i rödaste rappet. Herregud, sluta ljuga och säg som det är istället. Trappan har gått sönder och ingen vet hur man lagar den.
Å andra sidan är kanske en stillastående rulltrappa en bra rulltrappa. Enligt de fragment vi lyckades snappa upp när röda trafikledningen skickade radiobilar till gröna banan brann det ikväll i en rulltrappa vid Bagarmossen. Vi vet inte mer än så, men eftersom vi trots allt är de vi är förutsätter vi det värsta och mest dramatiska tills nån berättar vad som verkligen hände.
Vid närmare eftertanke borde man nog hänga upp stora blaffor ovanför ingången till varje tunnelbanestation – ”VÄRLDENS BÄSTA TUNNELBANA. SERVICE PÅGÅR. SNART KLART.” – och låta dem sitta. För evigt.
torsdag 24 januari 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
Rulltrappan i Bagis knastrade på fint tills brandkåren kom till platsen, varje gång man stannade där sedan luktade det härligt bränt gummi och metall.
Det var relativt behärskat, tågen ställdes på kö, extrabussar beställdes att gå mellan Kärrtorp och Skarpnäck. och en 17 ståendes i Skarpnäck fick order att 'ropa upp om det börjar komma in rök till stationen'...
Apropå rulltrappan som står stilla (billig fylla på arbetstid...) jag bara älskar den, springer som en jävla tok i den på rasterna, upp o ner.....
hick
älskar den också fan att den inte är lite längre. jävligt synd , hoppas dom aldrig kan laga fanskapet. rätt åt alla tycker jag, för mig gör det inget..... jag har lyckats hitta en till på samma plattform .så de så....
Man kanske borde starta en snabbkurs för berörd personal i hur man plombar ett HS.
Nu är det andra gången på ett par veckor som tråden med plomben är stort som ett armband...
Varför ha plomb om den inte sitter nära vredet?
Som det var tidigare på kvällen i Fruängen så var det bara vrida på vredet.
Aja baja
Skicka en kommentar