onsdag 26 september 2007

Bebisförbud.

Varför, frågar sig Hatbloggen, finns tonårskillar? Fyller de nån funktion? Berikar de världen? Och blir nån, utom deras stackars, stackars mödrar, det minsta lycklig av dem? Ingen annan grupp, till exempel, står och målmedvetet drar i och sparkar på stationsinredningen tills den går sönder, och ingen annan grupp ägnar sig åt att, som idag vid rusningstid, springa planlöst omkring på spåret vid Östermalmstorg. När Hatbloggen bytte körände vid Fruängen i eftermiddags kom en finnig skock fram, och helt utan förvarning rapade ledarynglingen oss ogenerat rakt i ansiktet till de andra ostyriga valparnas gränslösa glädje. Lås för fan in killar när de fyller 12 och släpp inte ut dem på typ tio år, så skulle många problem vara ur världen.

När det gulblåa Connex blev det gråröda Veolia började även uniformerna byta utseende. Först ut tycks byxorna ha varit; tidigare gula detaljer blev röda. Därefter försvann de mörkblåa pikétröjorna till förmån för sladdrigt gråa – och nu är det skjortornas tur! Hatbloggen höll på att trilla ur fåtöljen i mässen idag när den upptäckte att H gick omkring i en vansinnigt ful slafsgrå skjorta. Nu gäller det att vårda sina gamla uniformspersedlar med ömhet och värme så att de håller till 2013.

Vid närmare eftertanke kan man gott låsa in precis alla som är yngre än sådär 22-25 år. Hela vägen från Liljeholmen till Hallunda ikväll låg en bebis i en barnvagn i trafikantutrymmet precis bakom Hatbloggens rygg och skrek oavbrutet. Mamman gjorde på sin höjd symboliska försök att få slut på eländet, och vid ett par tillfällen var det ytterst nära att Hatbloggen ljög ihop en anledning att utrymma tåget. Mobilförbudet i vagnsändarna var verkligen tidernas fånigaste reglering – när kommer ett bebisförbud?

På onsdagskvällen beordrade polisen samtliga tåg att köra förbi Bredäng utan att stanna. Hatbloggen var dum nog att informera sina trafikanter om det förhållandet vid stationen innan, Sätra, med tusen tämligen ointelligenta frågor som följd (”Hur ska man ta sig till Bredäng nu?”, ”Kommer nästa tåg att stanna där?”, ”Stannar du vid Axelsberg?” och så vidare). Priset tog den patetiska kvinna som kom fram till förarhytten och sorgset vaggade på huvudet och utropade ”Hoppas det inte är nån som har dött!”. Vad svarar man på det? Förmodligen var det bara nån olycklig tjeckisk pajas som rymt från cirkusen på ängen nedanför stationen, men den fångade man tydligen snabbt in, för efter typ en kvart släpptes trafiken på igen.

Med tisdagens Svenska Dagbladet följde en annonsbilaga som hette "Gävleborg kommer närmare". Nejtack, säger Hatbloggen, gör helst inte det.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Krusty som ligger lite efter med kommentarerna vill idag säga att:

Funderar att skriva in i mitt testamente att efter min död ska jag "stoppas upp" för att ställas ut på Spårvägsmuseet som en figur hos Madame Tussaud. Som en del av historien när förarna ska bort på sikt. Så att våra barnbarnsbarn får se vad det var som gjorde att trafiken flöt varje dag.... Eller så får man på sig (som uppstoppad på museet) en skylt med orden "Felalstrare". Vem vet?!

Anonym sa...

varför inte göra en linbana av hela skiten typ vijrar mellan alla vagnar och en meter avstånd mellan dom inga dörrar man får hoppa på och av som sådana där trevliga hissar jag sett funkar umärkt alla tre banorna i en enda lång slinga runt runt runt visst vore det en som en dröm...

Dallerberg sa...

Ooooh har skjortorna kommit!! :D:D Men vadå slafsgrå, nu blev jag orolig. Jag har varit mkt entusiastisk eftersom jag älskar grått men jag kanske inte borde vara det då.. gulp

Anonym sa...

Har kvar mina byxor från SL tiden, samma storlek (mallig), dom nya med byxfickor ser förjävliga ut.
Shortsen är bra.
Och.....Inget skitprat om Gävle för då smäller det.
Staden som berikat oss med DiLeva, Regina Lund, Joe Hill, Babsan, Rolf Lassgård, och inte minst Per-Olov ”Posa” Serenius, brandman samt vid 55 års ålder fortfarande Sveriges isracingkung,40 000 ton kaffe från Gevalia.

Brynäs hej hej hej
kom o sjung med mig....

Anonym sa...

Det skrikande barnet ropade förmodligen bara på hjälp. Eftersom det låg i en barnvagn kan vi anta att modern tillhör de efterblivna skaror som kommer rusande med barnvagnen och drämmer in den i tågdörrarna (stängda eller på väg att stängas) med full kraft (skitsamma att ungen får hjärnskakning, vadå, det är ju hela FEM MINUTER till nästa tåg!!!) för att sedan vända sig mot tågföraren och vråla "Öppna då jävla idiot".
Varför är inte fler socialarbetare ute på stan och dokumenterar dessa uppenbart olämpliga föräldrar???

Anonym sa...

Jag håller med Hatbloggen om att allt under ca:25 år borde låsas in eller ha en dojja i munnen vid eventuell utgång (med övervakning förståss). Det är ingen hemlighet att jag inte är så förtjust i sånt under 25 år ok jag kan ha varit en aning extrem de senaste fyra åren (halva hatbloggen vet nog vad jag menar) men nu har jag ju bättrat mig på den fronten. Dels när det gäller det halva hatbloggen vet och dels genom mina störtsköna scoutkids.. Som jag saknar nu när jag är i Götet. Men att släppa lös dom på stan tycker jag är helt oacceptabelt scoutkid eller ej. I skogen är det ju mycket större chans att kidsen inte hittar hem igen.. Nej inför förbud mot att vistas bland folk om man är under 25år, det röstar jag för. Och förresten förbjud barnvagnar också, och hundar och dumhet. Ja förfan förbjud FOLK att gå ut i allafall de tider på dygnet JAG vistas ute.. Jag hatar folk, så fick jag det sagt också... (vad skönt det känns)..
Ha det miserabelt...

Hatbloggen. sa...

Något säger oss att Gävle är staden som berikat oss med 88090 också...

Hursomhelst har vi inget särskilt emot Gävle, vi tycker bara att det är vackrast på avstånd.