måndag 10 september 2007

Klimatförändringar vid Liljeholmen.

På måndagen var det 28 grader varmt inne i mässen vid Liljeholmen och ännu varmare i det angränsande köket. Nån fick den briljanta idén (nä, allvarligt, det var inte så dumt) att ställa upp dörren ut i biljetthallen för att dra in lite fräsch trafikantluft, och resultatet blev ett imponerande temperaturfall (nämligen ner till 25 grader). Till och med vattenkylaren hade fått spelet och släppte enligt sin egen display ut 24-gradigt vatten. Kan det vara så att vi har dött och hamnat i Helvetet? Hatbloggen skulle inte bli förvånad om så var fallet.

Eftersom en del förare känner sig kallade att rapportera till trafikledningen när de får med sig väldigt många trafikanter från olika stationer har Hatbloggen bestämt sig för att i konsekvensens namn börja anropa när anmärkningsvärt få trafikanter stiger på dess tåg. För kännedom, liksom. (”Bara två trafikanter steg på vid Vårby gård, kom.”)

Efter ett halvdussin år i bolaget (satan i gatan, det går sååå fort!) blir Hatbloggen fortfarande förvånad över det scenario som utspelar sig vid dörrstängning typ 38 gånger varje dag. Man ställer sig i hyttdörren och ropar ut i högtalarna ”Tid för avgång, ta plats! Se upp för dörrarna! Dörrarna stängs!”. Därefter ljuder dörrstängningssignalen och dörrstängningslamporna blinkar. Och så stängs dörrarna – och trafikanterna blir överraskade! Hur fan är det möjligt? Det är en gåta att någon någonsin blir klämd, det borde inte vara möjligt. Tunnelbanan är verkligen en logikens Bermudatriangel.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det säger väl en del om sthlmarnas intiligensnivå... Inte ens klara av att åka tut som folk...

Anonym sa...

Veolia kanske ändå är framtidens företag. Inte nog att man ska införa framtidens signalsystem år 2013, så att man slipper dessa gnälliga, kverulerande individer kallade förare. Som gnäller på sådana småsaker som långa tjänster, för få semesterdagar, tåg som inte drar, för korta eller långa matraster, etc.

Elektronik gnäller för övrigt inte heller, elektronik fungerar bara inte. Och det får vi exempel på flera gånger varje dag för övrigt....

Och vad tyst det kommer att bli på radion, vad ska TLC göra? Men det lär finnas jobb där, till cirka 50 radiobilar, som far kors och tvärs längs TUB2, för att avhjälpa alla fel som uppstår i dag. Men som vissa tror ej uppstår i framtiden.

Undrar mest hur man programmerar C20 att avaktivera sig själv för att starta om sig vid station på linjen eller på någon slutstation. Efter det att det noterats, exempelvis, att dörrarna inte öppnas i någon del av tåget, som händer i dag.


Veolia i samarbete med SL Fastigheter har nu också infört framtidens klimat, typ 28 grader i mässen, redan nu på prov. Vi väntar nu på att havsnivån, i första hand då på Trekantsjön, stiger och vattnet väller in på markan. Hela markan kanske rent av är ett enda stort ozonhål. Men av det blir man ju blind, säger någon. Just det, förarna ska ju bort, så det gör ju inget....