söndag 30 september 2007

There is no need for panic...

I ett mycket mycket svagt ögonblick, efter en viss tids sjukdom, gick Hatbloggen med på att jobba extra idag, som reserv. Hatbloggen tänkte att det skulle bli lättförtjänta pengar men ack så fel vi hade.
På väg till jobbet meddelades det att det var stopp pga strömläshet i Skärholmen. Tio minuter passerade och sen meddelades det att ersättningsbussar var beställda. Som vi alla vet tar det år och dar innan dessa bussar kommer. Och mycket riktigt så efter 50 minuter hade det fortfarande inte kommit några bussar. Hatbloggen gick då till Skärholmen där ett skådespel av sällan skådat slag utspelade sig!
Det var brandkår, räddningsfordon, polisbilar, linjemontörer, trafikbefäl, säkerhetsutredare och fan och hans moster på plats!
Folk sprang fram och tillbaka och letade efter ersättningsbussar, hela Skärholmens busstorg var fullt med folk. Hade inte jag vetat bättre så verkade det som om att vi befann oss i krig.
Efter mycket om och men så lyckades jag komma ombord på en buss till huddinge och sen via pendel till årstaberg och tvärbana till liljeholmen, äntligen innfinna mig som reserv, två timmar sen!

Stoppet började 13.10 och slutade 19.10. Det är sex timmars stopp. Alltså 6 hela timmar!
TV4s WAP nyheter hade mage att hävda att stoppet var hävt 14.15, då hatbloggen befann sig vid Skärholmen och med egna ögon såg att räddningstjänsten åkte iväg, MEN bara för att branden är släckt betyder inte det att trafiken åter är igång!
Nu var det tydligen ingen brand, eller ingen vet vad som riktigt hände. Tydligen gick turen 8 i sekundär mode (hela tåget lägger av och stannar och man måste aktivera om och slänga en kyckling i ett curry kors och be en stilla bön för att få skiten att fungera igen) samtidigt som mellanvagnen rökfylldes.
Med andra ord hade föraren inte fått någon indikering om rökutvcklingen, men det märkte ju folket i vagnen som också noterade att de stod stilla, så de nödöppnade dörrarna och en gammal kärring ramlade ned på spåret och bröt ett ben.
Dessutom är det snillerikt att brandalarmen i C20 (nya vagnarna) är avstängt, eftersom det är överkänsligt och utlöses av när någon tex röker en cigarett 200 meter ifrån tåget.
Och var inte hela vitsen med C20 att de INTE skulle kunna börja brinna?

Hatbloggen kan bara konstatera att dagens kaos är allas kaos urmoder. Stopp mellan Axelsberg och Norsborg i sex timmar, det är en fjärdedel av trafikdygnet! Det var helt öde, Stockholm stod stilla. Hur fan ska ersättningsbussar ersätta ordentligt när ett fullt tunneltåg tar 1500 människor och en full buss 80?
Hatbloggen ser med spänning fram emot haveriutredningen och misstänker starkt att det är ett fabrikationsfel, så att alla C20 vagnar måste återkallas. Det är svårt att föreställa sig hur det någonsin skulle kunna bli värre än vad det var idag, men som de pessimister Hatbloggen är, kan vi med säkerhet säga att vi bara sett början.

Om ni vill läsa fler felaktiga artiklar om dagens händelse så kolla in dessa länkar:
http://www.aftonbladet.se/stockholm/article895298.ab
http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=5926

3 kommentarer:

Anonym sa...

Veolia nytt, sept 2007
trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (m)
"Det är verkligen bra att det går åt rätt håll"
Visst är det. Bättre kan det inte bli.

Anonym sa...

Jag ser fram emot 2013, då alla tåg ska köra runt alldeles, alldeles själva, och sjuka förare inte ska kunna orsaka såna här katastrofer!
Tågen kommer att själva släcka alla sina eventuella bränder, som ju inte egentligen inträffar. De kommer dessutom själva att återställa neddragna nödbromshandtag och nödöppnade dörrar, svara på nödanrop, köra försiktigt vid halt spår (ATO förbjudet på bana 1 nu pga halt spår, men de hala spåren är förmodligen avskaffade 2013 så det är ju lugnt), plocka upp och sätta tillbaka dörrar som trafikanter sliter av och lämnar på plattformskanter, ge information till trafikanter, gå och kolla sjuklingar på tåget, hitta borttappat gods och återställa detsamma till den oroliga borttapparen, gå på fredagsmöten... nej, fredagsmötena kanske kan avskaffas då inga förare finns.
Hörni, det ser inte ljust ut för trafiken. Jag ska börja spela på lotto och köpa en miljöklassad bil, så jag vet att JAG åtminstone kommen nånvart efter detta magiska årtal. För t-banan kommer att stå stilla.

Anonym sa...

Inget ont som har något gott med sig.... Inga fredagsmöten....??

Hmmm, då kanske man kan rationalisera bort vissa överflödiga tjänstemän.