För en gångs skull kan man ju tycka att trafikanten agerade helt korrekt som kontaktade föraren via nödtalsenheten, inte genom att dra i nödbromsen eller att på eget bevåg ringa polisen. Men när trafikanten för åttonde gången anropade Hatbloggen önskade vi verkligen att det bara var snorungar som beställde kebab, som det brukar.
Istället fick vi höra på detta hela vägen till Norsborg:
-"Kan du inte thäga till onom, an thpelar radio jätteögt och thäger av jag thka gå ärifrån"
-"Vi ar thamma problem igen, kan du inte thäga till onom?"
-"Kan du inte vänta på vakter är?"
-"Varför vänta du inte på vakter är?"
När vi väl kom till Norsborg mötte fyra lingon till vakter upp och de hittade varken psykdåren eller hans radio.
Föraren till turen 43 ombads av trafikledningen att jobba en bit in på sin matrast för att kunna genomföra ett orderbyte på turen 6 i Norsborg. A på turen 43 påminde trafikledningen om att tåget hade haft problem under dagen och gått i systeminitierad nödbroms liiiite för många gånger. Men detta skulle inte spela någon roll. Bytet ägde rum och A fick mindre matrast. När nya turen 6 (gamla 43s vagnar) en timme senare var på väg till Östermalmstorg från Ropsten så total havererade tåget och orsakade ett 20-30 minuters stopp.
Antagligen är ju allt Tågias fel, som vanligt, men vi kanske kan dra lärdom av det här och låta förarna få sina raster och strunta i att trixa till det med vagnarna fram och tillbaka, det blir ju bara pannkaka iallafall.
När Hatbloggen körde turen 7 idag satt en lapp uppsatt i hytten. På denna lapp står det med förskriven text; Får Ej Gå Som Ledarvagn, Orsak, Vid frågor kontakta...
Men på just denna lapp var ordet Ej överstryket och så hade någon skrivit:
Får ej kopplas i Bända.
Hatbloggen funderade mycket på denna lapp, var ligger Bända?, är det en ort eller kanske en depå?, får tåget inte kopplas i någon speciell position?
Och varför har de använt en, får ej gå som ledarvagn lapp, när tåget får gå som ledarvagn men inte kopplas i Bända. Har Tågia inga andra lappar de kan använda för just detta ändamål?
Sen insåg vi att det lappen ville meddela oss var att vagnen inte får kopplas i B-änden.
Vi måste verkligen skicka Tågias personal på någon slags språkkurs, för det är en väldigt stor skillnad på Bända och B-ände.
Det har kommit till Hatbloggens kännedom att de som står och räknar trafikanter inte uteslutande gör detta endast för SL:s räkning.
Tidigare så skötte ju SL allt, tunnelbanan, trafikanträkningen, bussarna etc. Men som vi alla vet är det olika bolag som sköter olika delar nu. Numera anlitar SL ett bolag för att räkna resenärer och hur vi håller tidtabellen. Men även andra företag anlitar detta bolag för att b.la få ett underlag till den kommande upphandligen om Tunnelbanan. Det ryktas b.la om att vissa bolag vill få underlag för att effiktivisera dörrstägningen, slimma tidtabellen och sätta mer press och stress på förarna.
Eftersom ingen kan avisa dessa trafikanträknare då de har färdbevis finns inte mycket att göra, men vi förare behöver knappast assistera till vårt egen undergång genom att ange vårt tågs turnummer. Är de där på uppdrag av SL så kan SL gott ge dem en turlista och turnummret till tågen. Eller så kan de ringa trafikledningen. Och om ni skulle känna er taskiga när ni inte ger turnummret till dem när de så snällt ber er om det, så gör som Hatbloggen:
- Stäng dörrarna, stäng hyttdörren och åk.
- Ignorera dem precis som du ignorerar trafikanter som kommer springande.
- Säg bara nej.
- Eller tänk på att de står där och har tre dunjackor på sig och antagligen är psykopater, så känns det inte så jobbigt.
19 kommentarer:
men hon i bruna ullstern är ju så söt och frågar efter ett nummer. går ju inte säga nej ju.....
Räknarna är nog ingen fara, dom är ju så trötta för det mesta.
Tror nog att det är mest någon slags arbetsmarknadsåtgärd, skulle behöva en sådan jag med, tror jag...
:/
tror ni att roger i mörby är inblandad också. han är ju rätt sur när man är sen där ute. svär och gormar och följer en (ledsagar)en när man byter ända på tåget. och stressar upp en , ja eller hur? visst har han ett jobb ? ha ha ha ha ...
Han är nöjd med mig, "du bra"...
Han har försökt att förklara sina tabeller för mig men jag fattar inget.
:(
Vad kan vara sämre än Veolia egentligen? Skulle man kunna minska körtiderna medelst diverse åtgärder hade Veolia redan gjort det....
Skulle man kunna köra från Ropsten till Norsborg på 42 i stället för 44 minuter har man inte vunnit något på det.
Ja, just det! Roger kanske är den ultimata spionen.
De jobbar för Stelacon som är ett marknadsundersökningföretag. De har alla möjliga uppdrag, från alla möjliga företag. En vän jobbade där som telefonintervjuare för sisådär 10 år sen..
Verkar som om Hatbloggen är rädd att Viola ska missa upphandlingen?
Hmm , mutor redan?
Sitta på 2 stolar som vissa fackliga företrädare brukar göra?
En chefspost som hägrar?
;)
Ooja, Veolia har redan lagt in ett saftigt anbud på Hatbloggen! ;-)
Re: Qarola: "Ooja, Veolia har redan lagt in ett saftigt anbud på Hatbloggen! ;-)"
Jo, jag vill också se Hatbloggen som chefredaktörer på den nya personaltidningen....
"Slimma tidtabellen"...
eller ta ner månen...den som lyckas med det efter alla dessa år är värd en medalj. Hur fan ska det gå till?
Sen tycker inte jag att man ska ägna sig åt vuxenmobbing, dom som står där sköter bara sitt jobb.
Det är ingen industrispionage dom bedriver.
Vill de verkligen ha underlag för att "sätta mer press och stress på förarna"? Är ni säkra på det? Det låter väldigt märkligt faktiskt.
:D
Nä men seriöst, jag läste er(SEKOs) lapp i mässen idag och allvarligt talat, vilket företag det än blir som tar över så är det ju deras HUVUDUPPGIFT att driva trafiken på ett bra sätt, eller hur? Så att tågen går i tid och trafikanterna är nöjda. Ser ni hellre att de som vinner upphandlingen bara fortsätter i Veolias fotspår utan att försöka förändra någonting alls? Det är väl bra att de redan nu börjar planera, det visar bara att de är seriösa och vill göra ett bra jobb.
Att kalla det spionage är så sjukt fånigt.. Ni beter er som småungar ibland
Jag tror att det SEKO och Hatbloggen vill säga är att vi inte vet vad de olika företagen ska göra med uppgifterna. Vi ser ju hellre en arbetsgivare som tex ger oss längre vändtider än en som kortar ner våra 6 minuter till 3. När det gäller att hålla tiden ligger åtminstonde jag 2 plus jämt och måste vänta in vid de stationer där vi har hålltider.
Dessutom verkar både fröken dallerberg och 880 90 ha glömt bort att detta är en HATBLOGG, MED GNÄLLGARANTI. Vi ska klaga, på allt, hela tiden helst, även om vi kanske inte alltid är så sura.
vadå ni ? tror du att du är något undantag eller??? du säger ni. men du är ju själv med här och skriver tänk på det...
eh ja inlägget före det här alltså. från mig. va menat till fr dallerberg . glömde att skriva det men så va det...
Jag syftade på SEKOs lapp som låg i mässen förståss, därav "ni" :)
Och det är inte hatbloggen som är barnslig, utan då facket såklart. Jag formulerade mig nog otydligt. Förkyld och jävlig är man.
Men vadå, ni vet inte vad de ska göra med informationen och då målar ni fan på väggen DIREKT och tar för givet att de ska förstöra era tjänster? Och uppmanar folk att dissa trafikanträknarna?
Om ni inte VET vad de ska göra med informationen kanske ni ska ta reda på det innan ni börjar jävlas med de stackarna som verkar ha det nog så jobbigt med osamarbetsvilliga tunneltågförare redan nu..
ja jag tycker man kan skrota facket. dom har ingen talan längre alla fall. du har rätt fr skallerberg helt rätt undrar varför så många går ur? kanske inte så konstigt ju....
Ju fler som går ur, desto mindre har facket att säga till om. enkel logik om solidaritet. man får det man själv vill ha, och om ingen engagerar sig eller bryr sig, hur ska man då förvänta sig att andra ska göra det?
hahahaha Skallerberg! :D:D fyfan så fint.
Hej. Jag arbetar som trafikräknare på företaget Protoma Research.
Vi trafikanträknare räknar passagerare på uppdrag av SL måndagar till torsdagar. vi vill inget hellre än att trafiken ska rulla som planerat. Vi är inga psykopater. Vi ringer gärna TLC om ni inte svarar på vilken tur i kör, men oftast kan vi med hjälp av turlista lista oss fram till rätt tur.
Turlistan brukar vi få av de som arbetar på TLC.
Skicka en kommentar