onsdag 12 september 2007

Soppatorsk.

Idag fungerade trafiken som den skulle ungefär mellan klockan 20.00 och 20.30.
När hatbloggen kom till jobbet fick den vänta i 30 minuter på tåget, vilket inte gör hatbloggen så mycket då man ska sitta 3.20 på tåget och 40 minuter försvinner i ett nafs för att man får vända i Sätra. Efter vändningen i Sätra var jag helt plötsligt 5 plus istället för 30 minus men det verkade ingen bry sig om, inga tåg var ju där de skulle iallafall och mitt tåg rullade åtminstonde!

När rusningen lagt sig började tågen komma i tid, eller ja, typ i tid, sisådär 3 minus.
Efter matrasten verkade det vara lungt men är det något hatbloggen lärt sig av sitt sammnlagda decenium på bygget är att man aldrig ska andas ut. Helt plötsligt (eller ja, så otippad är det ju inte att något går fel när man kopplar isär gammal CX skit) fick fyra av de åtta CX vagnarna som delats i Mörby fnatt, kopplingen i Mörby ställdes in för att frigöra personal som, för att citera TLC, fick -"Koppla ihop de där två delarna igen så kör vi upp skiten i hallen!"

Samtidigt som detta sker är det stopp i Vårby Gård norrut när ett C20("nya vagnarna för oinvigda") indikerar nödbroms draget trots att föraren redan återställt. Stoppet pågick så länge att de började vända tågen vid Vårberg för att iöverhuvudtaget ha någon som helst trafik mot stan. Kopplingen ställdes in även den i Norsborg och vissa tåg på linje 13 hade två vagnar och andra tre.
När stoppet äntligen var löst och alla förare satt på fel tåg och det var förseningar, så blir ett tåg stående i Bredäng och nedklottrat och ett tåg på linje 14 blev attackerat av danderyds dräggen och fick surströmming utspillt i hela vagnen så det krävdes ett vagnbyte!
Det har varit, för att citera Z, en avgrunds djupt lång jävla dag.

Hatbloggen trodde, och många med oss, att allt kaos skulle lugna ner sig nu när alla spår till och från depån är i bruk, men de senaste dagarnas totala hjärnblödning har fått oss att inse att tunnelbanan aldrig någonsin fungerar som den ska. Vissa dagar borde man bara ställa tågen och gå därifrån. Hatbloggen ser med förtjusning fram emot platt säsongen som börjar snart, vi minns tillbaka till förra hösten då man visste att alla extra tåg var inställda och de tåg som rullade i rusningen var 20 min minus hela tiden.

Hatbloggen läste förövrigt en artikel i Metro om folk som fastnat i rulltrappan pga sina foppa tofflor. Självklart är det helt hemskt att folk får tårna avhuggna i rulltrappan, men hatbloggen kan inte hjälpa att tycka att om man sätter på sig något så hiskeligt fult som ett par foppa tofflor, får man då inte skylla sig själv?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Även administrationen på övervåningen är nog glada för kommande "Plattsäsong", det torde "minska" personalbristen avsevärt.

Jag menar, man slipper tillsätta 6-8 tåg varje vardag, morgon som eftermiddag. Och sedan ser man till att Tågia ska sköta underhållet, det är en garant för att "plattvagnarna" inte kommer ut mer i år. På Tågia jobbar man inte ihjäl sig preis.

Anonym sa...

Anonym (igen): apropå "plattsäsongen"...

Varför inte lägga fast "M" ("50 km/h") på alla utesträckor under hösten? Och så korrigerar man turlistan, för de längre körtiderna, med ett extratåg per linje, exempelvis 11 tåg på linje 13 i stället för 10. Men det hade kanske varit för enkelt.... Det är visserligen ingen garanti mot hjulplattor, men det skulle säkert hjälpa en hel del.

Som det är nu kör man för "kung och fosterland", man vill ju inte för allt i världen missa sina raster.... Och ju mer vagnmaterialet misshandlas, ju mer slipper man köra. Egendomligt....

Anonym sa...

e det inte lite lustigt att det är samma företag som tillverkar dom där flygplanen som kraschlandat den senaste tiden och C20....

Anonym sa...

soppatorsk... ja kanske är det soppatorsk på anställningskontoret också. vi måste rekrytera mer amatörer hit sådana som inte ens hajar när ett tåg gått i nödbroms . ja menar lite är nog förarens fel också alla dessa stopp inte bara vagnfel jämt. mmen som sagt inte lätt att få trafik att funka när det sitter trafikledare och ledet trafik som knappt kan köra ett tåg dom kan ju knappt skillja på a och b ände på en c20 .. det kan inte funka då . kanske dessa tester dom använder inte är så där jättelysande.....

Anonym sa...

Ja jag slapp köra 2,5 varv på linje 14 i rusningen, ledsen.
Det som räddade hela dan var att "Leila K" satt och gapa bakom förarhytten med en rastakille, mellan Slussen och Maria där dom rusade av.
Stort

Anonym sa...

Re: anonym 12/9 kl. 11.01: Jo, ibland går befordringarna lite väl snabbt....

Och ibland får vi TB som rekryteras till detta, innan de ens gått klart förarkursen, nästan....

Och erfarenhet skadar kanske inte, och ålder i bolaget inte heller, framförallt får man "skinn på näsan". Vissa TB kör ju in tågen direkt, där vissa andra låter skiten gå på linjen i timmar...

Apropå testerna, undrar vad de mäter egentligen? Inte är det lämpligheten att jobba som förare ändå. Omsättningen av förare har väl aldrig varit så stor som nu, det startas kurser varenda månad och det är ändå gigantisk personalbrist. Systemfel, någon...???! (Eller så är det ozonhålet på markan, eller om det är supermassivt svart hål, som gör att personalen försvinner ut i det okända....)

Men folk drar ju, när de märker hur verkligheten praktiskt fungerar. Till Roslagsbanan, Pendeltågen, SJ (i viss mån), Arlandabanan och vad mer...?

"Det sitter trafikledare och leder trafik som knappt kan köra tåg" -- det är nog "enhetschef" du menar.

Anonym sa...

Anonym (ännu en gång): Såg en annons med den röda färgen i dagens Metro.

Ett inte alltför okänt (eller alltför ökänt) bolag i kollektivtrafikbranschen söker hel- och deltidstunnelbaneförare. Ska trafiken utökas eller ska man inviga en ny sträckning snart...?

Anonym sa...

...Ja, till himlen