Det blir alltmer uppenbart att morgonen är den nya kvällen – det är där det händer. Det är tydligen på morgonen de stora spektakulära trafikstoppen äger rum med buller och bång och fyrverkerier och champagnekorkar, medan vi på dagarna och kvällarna får dras med små fåniga störningar som inte gör nån glad. Dagens clou var, säger de som vet och var med, när J:s C6-tåg packade ihop vid Zinkensdamm. Det gick inte att köra från nån av körändarna, och efter ett långt och maffigt stopp fick man slutligen lufta ur bromsarna på tre vagnar och köra tåget tillbaka till hallen från vilken det kommit för inte så länge sen.
Visst hade vi småprylar på eftermiddagen också, men några kalasstopp blev det inte. Turen 20 fortsätter att vara turlistans enfant terrible, även om det inte sätter så djupa spår i själva trafiken. Vid flera tillfällen när M tryckte på snabbstarten (en knapp med vidhängande säkerhetsfunktion som ska se till att föraren inte kör mot rött vid avfärd från station, för oinvigda) rullade tåget originellt nog bakåt och inte framåt (vilket annars är den normala färdriktningen i tunnelbanan), så den handlingskraftiga trafikledningen bestämde sig föredömligt snabbt för att vid Liljeholmen byta ut det mystiska tåget mot det bakomliggande, turen 43, vilket också skedde. Turen 43 blev 20 och fick fortsätta i trafik, medan gamla turen 20 åkte upp i Nybodadepån för åtgärder. Så långt allt väl.
Problemet var bara att gamla 43:an, nya 20, bestod av C20-vagnar, men eftersom turen 20 ska parkeras i Mörbydepån och därvid måste delas i två hälfter för att inte blockera nödutrymningsvägen i depån måste turen trafiksättas med gamla vagnar, annars blir det knas. Okej, då får gamla 43:an rulla som 20 tills vidare medan gamla turen 20, de trasiga CX-vagnarna, rangeras om och lagas i Nyboda, var tanken. Omrangeringen och lagningen drog dock ut på tiden, och det rätt rejält. Det visade sig att det var fel på V7 och inte V8 som man först trott, man upptäckte en luftläcka som måste tas itu med, bakljusen i en ände var trasiga – och montörerna pratade och dividerade med varann så länge att U till slut, när det närmade sig avlösningstid, tog saken i egna händer och bytte glödlamporna till bakljusen själv. Men till ingen nytta, för då blev det strömlöst på depåområdet… Slutligen måste U ge upp och bege sig ner till Liljeholmen.
Istället blev en ny förare skickad upp till Nyboda för att iordningställa ett C6-tåg som kunde bli ny tur 20, medan den befintliga turen 20 (gamla 43:an, hänger ni med?) åkte omkring med en förare som måste till Mörby och en reserv som kunde köra hem C20-vagnarna till Nyboda. Det nya C6-tåget i Nyboda blev emellertid fördröjt av märkliga dörrfel, men kunde tydligen till slut lämna hallen för transport till Mörby, där det ställdes upp fem timmar efter att det första tåget gick sönder. Förvirrande? Absolut. Men rätt symptomatiskt för den verksamhet som pågår under marken…
Annars var torsdagen inte mycket att hänga i granen. Mitt på norrspåret strax norr om Hornstull låg (åtminstone fodralet till) vad som verkar vara en porrfilm. Det är ju fantasieggande på ett helt annat sätt än porr brukar låtsas vara. Hur hamnade den där? Varför?
Fantasieggande är också alla de spårarbetare som dräller omkring längs banan. Hur kan man tillåtas traska omkring i ett högriskområde när man är så uppenbart ointresserad av sin och andras säkerhet att man inte ens kan ge ordentliga tecken och signaler till tågförarna? Vi blir inte kloka på dem.
torsdag 6 december 2007
Porr under tåg (PUT).
Etiketter:
C20,
C6,
CX,
Hornstull,
Liljeholmen,
Mörby centrum,
Nyboda,
Zinkensdamm
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
11 kommentarer:
Om man nu får gå tillbaka till det här med julklappar, så vill jag bara tala om att jag har kommit på den ULTIMATA juklappen: En potta med en stor Veolia-logga i, så man kan pissa på dom varje dag utan att skämmas :D
Har jag rätt eller har jag rätt?? ;)
du har helt rätt. fast man kan skita i den oxo. det kul det också....
dom flesta gör ju de samtidigt och de är väl de bästa för veolia har väl de överlägsta sämsta personal politik
Och natten är den nya morgonen...
helt underbart.
Tyst, lugna trafikanter, ordning och reda...
Sprid inte ut det.....
chillout: den där julklappen är det nån som "kommer på" varje år.
88090: Och spårvägen är den nya tunnelbanan. Vi har fan haft kaos varenda dag sen jag klagade här på att inget händer hahaha
Men unga fröken dallerberg, då innebär detta att unga fröken dallerberg snart är tillbaka i fadershuset.
:D
fröken dallerberg: Det är ju helt otroligt att jag som har jobbat i snart trettio år på liljeholmen, aldrig hört talas om chillouts julklapp förut. Kan din mommentar bero på att du är lite avis för att du inte kom på det själv?
anonym, hahahaha ja jag är AVUNDSJUK för att jag inte kom på en sådan fantastisk julklapp själv hahaha
Skärp dig.
Jag har hört det "roliga skämtet" i tre år. Du har missat det i trettio :D
Förövrigt har jag bara en sak att säga: http://innerslacker.com/images/argue091204.jpg
jag önskar att vi får fula ord boken. den är kul att sitta och läsa tror jag??
Skicka en kommentar