lördag 28 juli 2007

Tröttnat på dagsljus?

Inte så dumt med semester, även om det finns gott om gnällmaterial också i det fria. Som redan rapporterats här reste Hatbloggen och vänner på Ålandskryssning – en gnällguldgruva som vi kanske återkommer till nån gång –, och vädret ska vi bara inte tala om. (Nä, sagt och gjort.)

Men lek och stoj och ledighet är nu inte allt här i livet. Hatbloggen har noterat att nya tågförare efterlyses, och bestämde sig för att dryga ut semesterkassan lite genom att gneta som rekryteringskonsult:

Gillar du att bli spottad på? Vill du arbeta under svår stress? Har du längtat efter kundkontakt helt utan skyddsnät? Är höga, gälla, gnisslande och skrikande ljud din melodi? Då har vi jobbet för dig!

Nu söker Ett Stort Kollektivtrafikföretag dig som vill bli tunneltågförare.

Att vara förare ställer stora krav på följsamhet och lydnad. Vi söker dig som gillar att arbeta utan någon som helst positiv feedback och som uppskattar att vara ett viljelöst redskap i händerna på det internationella kapitalet. Vi ser helst att du har gott sittfläsk och abnormt överdimensionerad urinblåsa. Mycket god hörsel är en förutsättning för anställning, eftersom den kommer att halveras under första året, och då du kommer att tillbringa 92% av tiden ensam ser vi det som en fördel om du uppvisar asociala tendenser. Om du har lätt att känna empati med människor och tycker det är obehagligt att assistera vid självmord är detta kanske inte jobbet för dig, men företräde ges till dig som kommer att kunna stå till arbetsgivarens tjänst dygnet runt och till dig som saknar förmåga till logiskt tänkande.

För att bli förare krävs bland annat att du godkänns i ett arbetspsykologiskt lämplighetstest där obstinata element sorteras bort, samt att du kan tillryggalägga 150 meter (en full tåglängd) på mindre än 27 sekunder minst fyra gånger i rad.

Välkommen med din ansökan!

3 kommentarer:

Dallerberg sa...

Ojojoj ansökningarna kommer välla in! De borde ha den där texten i sin riktiga annons :D

Anonym sa...

Ja jag ska nog fundera på det där jobbet..
3sek senare: Nej skulle inte tro det...
Förresten nu ska jag inte vara så negativ.. Det är ju inte min stil....
Min stil är ju att vara JÄVLIGT negativ.. Så åter, jag passar den här gången..
Det enda som låter liiite schysst med jobbet, är att man får helt lagligt hjälpa folka att dö...
Varför behöver vi debatten om barmhärtighetsmord när vi har er som gör jobbet helt lagligt?
Läkarna kan börja skriva ut recept på: ett tunnelbanehopp, och rädda sina egna skinn på det viset..
Ja en tanke bara...
Världsrättaren..

Dallerberg sa...

Jag körde tunnelbana igår, det var roligt, sen hemskt, sen roligt igen.. jag vet inte vad jag ska tycka jag är helt förstörd :D