onsdag 11 juli 2007

Blodtörst.

Nu går halva Hatbloggen på semester. Det är verkligen en smått surrealistisk upplevelse, euforisk liksom, men om denna halva känner sig själv rätt kommer även tillvaron ovan jord att bjuda på irritation och bitterhet. Man blir ju inte optimist bara för att man är ledig. Och om inte annat kommer jag ju tvingas uppleva tunnelbanan när den är som värst – som trafikant.

Veolia gör nu en banbrytande insats för tvärkommunikationerna i tunnelbanan. Enligt senaste tidtabellen (en fantastisk guldgruva för skojigheter som vi kommenterat både här och här) ska turen 14:16 lämna Fruängen klockan 20:45 och ankomma Ropsten 21:03 (bara det är ju imponerande!), för att därifrån fortsätta till Tekniska högskolan och Mörby centrum. Det framgår inte exakt vilken väg tåget ska ta, men för oss som bor längs Ropstensgrenen är det ju verkligen tacknämligt att kunna åka till Mörby utan att behöva byta.

Hatbloggen protesterar bestämt mot att SVT klippt bort det bästa av ”Sommartorpet”, nämligen de avsnitt där hobbysnickarblod flutit. Aftonbladet skriver att ”inspelningen…inte gått smärtfritt för Ernst Kirchsteiger”, och nånstans känns det ändå rättvist att det är lika plågsamt på båda sidor om teveskärmen.

Tydligen fanns ett tåg för lite uppställt i Mörbydepån, och för att avhjälpa det skickades idag åtta gamla vagnar från Nybodahallen. När man anlände till Mörby och skulle dela tåget i två hälfter för parkering på varsin sida om nödutrymningsvägen visade det sig emellertid att vagnarna i mitten var riktade mot varandra med fel ändar – de utan körhytt. Det var bara att köra skrotet tillbaka till Nyboda, placera om vagnarna och upprepa hela proceduren. Hatbloggen tackar för radiounderhållningen.

Bland det sista jag gjorde före semestern var att klättra ner och joxa med kopplet på mitt tåg i Norsborg. Sen dess har jag tvättat armarna tre gånger, men på nåt gåtfullt sätt dyker nya oljefläckar upp gång på gång. Under de här fyra veckorna måste jag uppenbarligen se till att skaffa mer heltäckande körhandskar, kanske nåt i stil med de underarmstäckande varianter som obildade kvinnor bär till aftonklänning. Nåt i chiffong. Det skulle vara nåt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Va fan! Man har inte jobbat om man inte blivit skitig. Jag har sagt det förut men det tåls att upprepas. Jag vart också skitig efter Nor, njut, precis som jag!
Undrar hur man trollar bort 100cx vagnar *drömmer och funderar*

Dallerberg sa...

jag har upptäckt något mystiskt med spårvägen, ibland får man oljefläckar fast man bara SUTTIT där. Ingen vet var de kommer ifrån. Vi går ju inte ens upp för att stänga dörrarna och alla knappar trycker jag på med flaggpinnen..