onsdag 22 augusti 2007

Fågelinfluensan.

Hatbloggen har länge längtat efter den dag då de "nya vagn 2000" (C20 för införstådda) tågen ska börja gå sönder och drabbas av fel som ingen hade kunnat förutspå.
Idag kom vi en dag närmre detta totalhaveri när ett tåg lämpligt nog kände för att krascha i växelpartiet infart Ropsten och på så sätt blockera alla in och ut farter!
Exakt vad som hände är det ingen som riktigt vet, men Hatbloggen misstänker att följande felkod uppstod på dataskärmen: "Totalt haveri! Meddela TLC, tåget får ej framföras.Vrid alla vred som finns, koppla isär alla vagnar och be en stilla bön så kanske det löser sig."

Hela linjen verkade ha drabbats av fågelinfluensan idag, var det inte signalfel, så var det dörrpar som krånglade, gamla kärringar som drog i nödbromsar för att de inte hann av tåget och personalbrist. OM något tåg mot förmodan inte var trasigt så var tåget framför det garanterat!

Hatbloggen hade idag ett face to face möte med en av Indierna vid Telefonplan. Hatbloggen hade tömt tåget och skulle in på vändbryggan. När hatbloggen böt körände hördes ett märkligt ljud, och mycket riktigt så var det en helt vettskrämd Indier som stod och slet i dörrarna och skrek: "Please, please, please!!!" Mycket glad över att han inte dragit i nödbroms eller nödöppnat en dörr så försökte jag få han att fatta att han skulle alldeles strax bli av och utsläppt.
Karln såg ut som om han skulle dö, som om det var nu vi fyllde tåget med gas, eller turligt nog hade kontrollerat att tåget var tomt innan vi skulle köra in det till skroten...

4 kommentarer:

Anonym sa...

angående tåget som gick sönder i ropsten...om jag förstod det rätt så hade den elektriska kopplingen släppt mellan 2 av vagnarna...känns tryggt ;)

Anonym sa...

ja den här dagen är nog bara början är jag rädd. men verkar ändå som sådana här små incedenter får oss förare att bli lugna. spårlednings fel har en lungnande och avstressd inverkan på oss sakta och lungt kör vi i karavan som camelryttare och så två vagns tåg då med hur mycket folk som helst. enda roliga är ju när man ska in i hallen och alla kommer in på fel perrong det är ta mej fan dagens höjdpunkt...

Dallerberg sa...

Ok, och hur sjukt är det inte att jag hade ett tåg på tvärbanan idag som havererade i liljeholmen pga att datan fått för sig att vagnarna kopplats isär plötsligt? Det låter ju som att exakt samma sak hände på två olika ställen och två olika trafikslag samtidigt :D

Vi hade spårledningsfel också!! Är det det som kallas "samtrafik"?

Anonym sa...

Tåg som inte servas på avsett sätt går efter en tid sönder. Det har många järnvägsförvaltningar förstått. Men det väl aldrig riktigt tillämpats av SL.

Man släpar hem "soporna" och kör in på lämpligt spår i NA och hoppas att tåget lagat sig själv till morgonen efter. Problemet är delvis bolagiseringens, där man tycks lägga ner mer tid på att utröna vems felet var i stället för att underhålla tåg.