torsdag 30 augusti 2007

Screw you SL!

Här följer Hatbloggens första och sista seriösa inlägg, vår ambition är att ha en sarkastisk blogg men rådande situation har fått oss att tvunget skriva ett seriöst inlägg, vi ber om ursäkt för oangelägenheten, men vi var tvugna.

Vi tunneltågförare gör mycket mer än att köra tunnelbanan och sköta dörröppning och dörrstägning. Under de dryga tre år som jag har jobbat med att köra tunnelbana har jag förebyggt ett antal bränder och släckt nästan lika många. Jag har kört på saker som folk slängt ned på spåret, vissa gånger har jag upptäckt saker/människor på spåret och hunnit stanna innan olyckan var framme. Jag har hållt berusade ungdomar på väg in till stan för att festa en fredagkväll, lugna i 40 minuter, då tåget gick sönder och vi fick invänta extra personal innan vi kunde påbörja en utrymmning av tåget. Jag har åtskilliga gånger fått order om att köra försiktigt för att det kanske är folk på spåret och överförfriskade och vingliga personer på plattformarna. Jag har letat igenom tåget efter saker folk har glömt, återställt nödöppnade dörrar och neddragna nödbromshandtag. Tillkallat hjälp vid olika ordningstörningar och varit behjälplig vid sjukdomsfall. Listan kan göras lång.

De två största arbetsmiljöproblemen för oss tunneltågförare är de gamla vagnarna (där vissa delar härstammar från 60-talet) som går sönder, saknar delar, gnisslar, brinner och antalet obehöriga på spåret, oavsett om det är 10 åringar som hoppar ned för att plocka upp sin fotboll eller folk som vill ta livet av sig.
Innan SL inför förarlösatåg måste dessa två frågor vara lösta, och istället för att ägna tid åt utspel som påstår att sjuka och dyra förare är anledningen till förseningar i tunnelbanan, så borde SL ta tag i dessa säkerhetsproblem.

Alla vi som jobbar på röda linjen vet att majoriteten av stoppen i trafiken beror på vagnfel, vagnbrist eller skadegörelse. INTE för att vi är sjuka.
Vissa av oss går upp klockan 4 på morgonen och andra kommer hem klockan 3 på natten för att arbeta med att se till att tunnelbanan fungerar. Vi har ett säkerhetsjobb och ansvarar för många människors liv. Många gånger har vi ett väldigt otacksamt jobb då människor oftast inte märker att vi finns och fyller en viktig funktion, och extra tråkigt är det att vi aldrig någonsin får någon positiv feedback från vare sig SL eller vår arbetsgivare. Vi tunneltågförare har en stor yrkesstolthet och istället för att försöka ta den ifrån oss borde SL föra en dialog med oss som befinner sig ute i trafiken varje dag. Vi sitter inne på många förslag och erfarenheter som kommer betyda skillnaden mellan ett lyckat och ett misslyckat införande av förarlösatåg.

12 kommentarer:

Dallerberg sa...

Ja, SCREW YOU SL!! De kan dra åt helvete hela högen.

Anonym sa...

En stilla undran...Från vilken plats nära mig ska det bloggas när t-bane förarna försvinner?

Anonym sa...

Ok, jag vet. Eller jag vet inte vad som hände särskrivningen rår jag inte över.

Anonym sa...

ja det äråt helvete med allt på det här åkeriet jag så jävla trött på all jävla skit dom hittar på ok ja nästan jobbat i 30 år då kanske inte konstigt att man trött ni har ju bara kanske max 25 kvar till ni uppe i min status ha ha ja status ju längre man jobbat här ju mindre blir man värd lovar det är så så sluta medan ni kan annars sitter ni fast i skiten helt klart ja trött på tlc ja trött på ss kommendanter ja trött på allt skit vi får finna oss i jävla nollor på tlc inge stöd vi får trött på pip röster på tlc trött på skårrande röster trött trött

Dallerberg sa...

lope: som de skrev i ett tidigare inlägg ska hatbloggen skrivas av robotar senast 2009 :D

Anonym sa...

Tjolahopp! Läser precis på SvD:s nätupplaga att "Smart SL-kort
kan försenas" - Problem i programvaran gör att införandet skjuts upp på obestämd tid. Tur att sådant inte kan hända i ett nytt signalsäkerhetssystem.

När jag läste SL:s egen information om SL Access fick jag känslan att man själv tyckte att detta projekt var i paritet med månlandningsprogrammet på 60/70-talen. Och de inblandade hade nu fått ett liv med SL Access. Men det är synd att det skjuts upp, jag hade velat ha ett gult kort. Not!pt

Anonym sa...

Till anonym... Nu jobbar jag ju iofs inte kvar på företaget men du kanske ska tänka på vad du säger. Jag tror nog att de flesta av oss på TLC har som ambition att hjälpa förarna så mycket det går. Jag har iaf alltid försökt göra allt jag kan för att det ska bli så lite strul som möjligt för er som kör. Men både du och jag vet ju att ibland är det inte så lätt, ibland finns det ingen bra lösning. Men att kalla alla trafikledare för nollor känns bara korkat. Finns bra och dåliga trafikledare precis som det finns bra och dåliga förare.

Anonym sa...

"du kanske ska tänka på vad du säger"

Det lät lite hotfullt....man kanske blir uppkallad?

det fria ordet?

Anonym sa...

en bra trafikledare är bra oxå när det strular till sig rejält, desvärre klarar alla inte av detta...å vad det beror på tänker jag inte spekulera om. Det är dock ett faktum att det drabbar förarna...
OBS! det här är inte menat som ett personligt påhopp utan som generell kritik....man måste tydligen akta sig mer här än i mässen ;)

Anonym sa...

Gud nej det var verkligen inte menat som ett hot, jag menar bara att man generellt ska vara försiktig med generalliseringar. Tycker det är väldigt trist att trafikledarna är så illa omtyckta, var nog inte fullt ut medveten om det. Jag vet också att det är många som inte gör ett bra jobb när de är stressade (vissa inte annars heller) Men sen finns det de som vänder ut och in på sig själva för att lösa situationerna på bästa tänkbara sätt för alla. Känns taskigt att klanka ner på alla bara. Som sagt, jag har sagt upp mig och jobbar inte kvar så jag håller verkligen med om att det är mycket som inte funkar.

Anonym sa...

Fast jag tror inte trafikledarna är illa omtyckta, vi har ju haft och har jävligt bra TL.
Är ju mer en jargong i en yrkeskår att spy galla höger och vänster.
Ett bra sätt att stå ut med alla dårar vi kör runt med.....

Och är det inte roligare och ärligare läsning här än i våra personalblaskor?

Precis...

Anonym sa...

Jag håller helt med dig :) Jag har aldrig skrattat så mycket som när jag läste den här bloggen första gången :)