På söndagseftermiddagen rullade på plattformsskyltarna längs röda linjen en text som berättade att rulltrapporna mot Sibyllegatan vid Östermalmstorg var trasiga, men att ”reparatör är på väg…”. Alltså, känns inte de där tre punkterna lite uppgivna? Typ ”reparatör är på väg, men vid det här laget börjar ni väl fatta hur lång tid det kan ta…”. Det stod inget om eventuella ersättningsbussar.
Söndagar är så besvärliga – eller ska vi säga söndagstrafikanter. De är visserligen sällan bråkiga, men å andra sidan kanske de är lite väl lugna. Medan vardagstrafikanterna är målmedvetna och någorlunda effektiva såsar söndagstrafikanterna omkring på plattformarna som om de var ute och flanerade – ”ska vi åka med det här tåget, nä, vi tar nästa, nä förresten, vi hoppar in här, eller nä förresten, vi strosar till nästa dörrpar, är alla med nu, nähä, vi går in där borta där dom andra är, eller nä förresten” och så vidare i all evinnerlig oändlighet.
Amerikanerna har de senaste fem åren använt sig av Homeland Security Advisory System (HSAS) där olika färger på en femgradig skala anger precis hur hotat landet är av terrorister, från gröna ”low” till röda ”severe”. Nu börjar SL och Veolia sitt eget krig mot terrorn – och inte vilken terror som helst utan den allra värsta sorten: Hösten - en lömsk fiende vars vapen är löv, fukt och mörker. Helt kallblodigt attackerar den tåghjulen och förstör dem, så i veckan har man genom trafikmeddelanden till förare och trafikledning infört ett tregradigt färgsystem, som vi i brist på bättre förslag tänker kalla Trafikmeddelandesystemet (TRAMS):
Nivå 1/kod grön går ungefär ut på att ett enda tåg råkar ut för hjulplattor. Förarna ska omedelbart rapportera om halt spår och undvika summerkörning (automatisk inbromsning).
Nivå 2/kod gul går ungefär ut på att två tåg råkar ut för hjulplattor. Förarna ska omedelbart rapportera om halt spår och undvika summerkörning. Största tillåtna hastighet utomhus blir 60 km/h mellan stationerna och 30 km/h på stationerna.
Nivå 3/kod röd går ungefär ut på att samtliga tåg riskerar att råka ut för hjulplattor. Förarna ska omedelbart rapportera om halt spår och undvika summerkörning. Största tillåtna hastighet utomhus blir 40 km/h mellan stationerna och 30 km/ h på stationerna. Extratågen tas ur trafik och en särskild turlista tas i bruk.
Vi vill verkligen inte ta ut nåt i förskott, men vi är nästan säkra på att det här gör susen – hädanefter inga plattor, inga förseningar, inget kaos och inga ledsna trafikanter!
måndag 8 oktober 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Hej Hatbloggen!
Ville bara säga till den halvan som känner mig att jag sticker nu skulle bara kolla lite mail innan och så har jag varit ett nervvrak så jag har inte sovit en blund. Så snälla håll tummarna för att det går bättre idag..
ha det misrabelt här hemma...
För att citera våra kära bloggare: "hädanefter inga plattor, inga förseningar, inget kaos och inga ledsna trafikanter!" -- Är det ett önsketänkande eller satir??
Skicka en kommentar