måndag 15 oktober 2007

Personalomsorg.

På måndagen kom ett instruktionsmeddelande som i sammanfattning gick ut på att tunneltågförarna är dumma i huvudet. Instruktionen rörde hur man ska gå till väga när man kör in ett tåg i vagnhallen. Alltså, det gällde inte några nya signaler eller konstiga märken, utan hur man rent fysiskt flyttar tåget från två meter utanför själva hallen till inuti densamma (typ stanna tåget, kolla porten, öppna porten, kolla porten, kör långsamt in, kolla porten…). Vad blir rubriken på nästa instruktionsmeddelande? ”Så knäpper du uniformsskjortan”? ”Hur man dricker ett glas vatten”?

Jo minsann, det är till att ha höga tankar om sin personal. När SL för en tid sen började tala om förarlösa tåg på röda linjen antyddes här och var att förarna ligger bakom majoriteten av trafikstoppen, och att den dag förarna får gå kommer förseningar och stopp att följa efter ut genom dörren. Och denna personaluppskattande linje ligger tydligen fast, för under de fortbildningar i körning på halt spår som givits de senaste veckorna har arbetsgivaren klargjort att man lätt som en plätt kan plocka fram alla möjliga siffror, tabeller och diagram ur tågdatorerna som avslöjar precis hur tåget körts vid varje given tidpunkt och att de förare som inte följt instruktionerna kan räkna med konsekvenser. Är detta personalpolitik 2007? Den man älskar, den agar man...? För att citera K: ”Det verkar som att arbetsgivaren tycker att Connex fiende nummer ett är personalen.”

10 kommentarer:

Anonym sa...

ja dom fan inte kloka nu. bara en sån sak som att ge oss bananer. hur fan tror dom att vi ska klara att öppna dom .inget instruktionsmedelande då inte. dom kör med dubbla budskap dom små svinen helt klart...

Anonym sa...

Ibland ges det ut glass och serveras mackor och kaffe, andra dagar detta?
Var vill man egentligen komma kan man fråga sig...

Anonym sa...

"Och denna personaluppskattande linje ligger tydligen fast, för under de fortbildningar i körning på halt spår som givits de senaste veckorna har arbetsgivaren klargjort att man lätt som en plätt kan plocka fram alla möjliga siffror, tabeller och diagram ur tågdatorerna som avslöjar precis hur tåget körts vid varje given tidpunkt och att de förare som inte följt instruktionerna kan räkna med konsekvenser" -- Tipsa Tågia om dessa finesser i C20-tågen, så kanske de kan laga tågen också.

Anonym sa...

"Personalomsorg", som är rubriken till denna del av bloggen, kan inte Veolia Transport Tunnelbanan i Stockholm stava till....

Det är bra egendomligt att det bolag som har som ledord att "vara det bästa företag för personalen i transportbranschen" (eller hur man exakt formulerade det) INTE kan behålla personalen med åtföljande PERSONALBRIST i oktober....?

Ja menar, man har kört kurser hela våren, i somras och nu i höst, och man tycks ha mindre personal nu än i våras! FÖRKLARA DET NÅGON...?! Jag vet iof svaret....

Anonym sa...

Ja blir lika gla varje gång firman bjuder på nåt.
Lika gla som ungarna på dagis, är det inte banan så är det glass.
Snart får vi hink o spade, vi har ju en fin lekplats nere vid parkeringen.
Sen får vi en vuxenblöja så vi sliper gapa på radion om att vi ska en trappa ner eller en trappa upp.
Till slut sjunger vi alla som Lill-Babs "sätt på en röd näsa och bli en clown".
Why?

Anonym sa...

Kan vi inte enas om att ha en gemensam manifestation mot vår personalfientliga arbetsgivares "personalpolitik" där all personal under en dag bär clownnäsor? *asg*

Anonym sa...

Men vad är problemet med att man kan kolla hur tågen körts? Är det varje förares mänskliga rättighet att missköta sitt jobb? Om man bara kör sitt tåg i enlighet med instruktionerna så finns ju inget problem...

Hatbloggen. sa...

Re: anonym 17/10 19:40

Det är ju det fina med övervakningssamhället: Den som inte har nåt att dölja lider inte av att övervakas. Så varför inte installera övervakningskameror och mikrofoner i alla hem och på alla arbetsplatser och i alla allmänna utrymmen överallt hela tiden?

Dessutom är det mentaliteten. Plattor kan bara uppkomma genom att förarna är dumma i huvudet och obstinata och förseningar kan bara bero på att förarna är sjuka och obstinata. Vore kul med nåt annat än förakt och skrämselpropaganda nån gång.

Dallerberg sa...

De flesta yrkeschaufförer kör fordon med sk "färdskrivare", ni är nog inte speciellt utsatta för en elak komplott från veolia.

Men man ska inte missförstå vad ni skrev, det är väl inte själva faktumet att de _kan_ kolla hur tågen har körts som är problemet utan att de på den sk "utbildningen" sitter och HOTAR med det.. det är så jävla typiskt att de sitter och hotar med straff istället för att behandla oss som vuxna människor.

Jag tror att om de slutade bete sig som om det var en högstadieskola och istället såg det som en arbetsplats så skulle nog de anställda sluta bete sig som småungar också.

Anonym sa...

Vad? Är det sant att vi förare orsakar plattor på C-20??? Men C-20 skulle inte få plattor...Connex (nuvarande veolia) och SL har föräkrat oss att detta problem var löst när de "nya" C-20 tåg skulle komma...Är det inte så??? *asg*